ارسال پاسخ

۳۰ بهمن ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2108

pvc-asso.ir

لوله های پلیمری در بخش فاضلاب ساختمانی

در این مطلب با مهمترین ویژگی های لوله و اتصالات PVC در بخش ساختمان فاضلاب آشنا می شوید.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: درحال حاضر بیشترین لوله و اتصالات مصرفی در بخش فاضلاب ساختمان از پلیمرهای PP و   PVC است.

 

در فاضلاب ساختمان مهمترین ویژگی هایی که لوله و اتصالات PVC دارند، به طور خلاصه توضیح داده شده است.

 

خواص بازدارندگی آتش:

زمانی که یک ماده مشتعل می شود این خطر به طور مستقیم به قابلیت اشتعال آن مرتبط می شود. یکی از  قابل اطمینان ترین آزمونهای اشتعال پذیری در مقیاس کوچک، آزمون شاخص حدی اکسیژن است که در واقع اندازه گیری غلظت اکسیژن در مخلوطی از اکسیژن/نیتروژن است که برای ادامه ی احتراق لازم است.ماده ای با مقدار   LOIبالاتر از 21(هوا شامل 21%اکسیژن است)نباید در هوا و در دمای اتاق دچار سوختگی شود و مقدار بالای 25تا27 به این معنی است که این ماده تنها تحت حرارت بسیار بالا خواهد سوخت.PVC سخت دارای شاخص اکسیژن بین 45تا50 می باشد که درمقایسه باچوب با LOI  که 21تا22 و بسیاری از ترموپلاستیکها LOI  17تا18 مقاومت قابل توجهی دارد.

 

مقدار شاخص اکسیژن در دمای اتاق ،  برای مواد مختلف در جدول زیرذکر شده است.

جدول 1- شاخص اکسیژن برای پلاستیک های مختلف

 

دمای اشتعال PVC ، °C455 به بالاست و به این دلیل به راحتی مشتعل نمی شود یک ماده با خطر کمتر برای حوادث آتش سوزیست به علاوه گرمای آزاد شده در هنگام سوختن به طور قابل ملاحظه‌ای برای PVC  کمتر است .

 

مقاومت شیمیایی لوله‌های پی وی سی

PVC  مقاوم در برابر بسیاری از الکل ها، چربی ها، روغن ها و بنزین است. همچنین در برابر اکثر مواد معدنی خورنده از جمله اسید های معدنی، قلیایی و نمک ها مقاوم است. با این حال،  PVC نباید با استرها، کتون ها، اترها و هیدروکربن های معطر و کلر دار شده استفاده شود PVC این مواد را جذب می کند و این به کاهش استحکام کششی منجر می شود. جدول زیر مقاومت شیمیایی PVC در مقایسه با سایر پلاستیک ها را نشان می دهد. مقیاس 1 تا 10 کمترین و بیشترین مقاومت شیمیایی را در مقابل مواد نشان می دهد

 

پایداری مکانیکی:

Pvc یک ماده شیمیایی پایدار است که تغییرات کمی در ساختار مولکولی و همچنین استحکام مکانیکی نشان می‌دهد. با این حال زنجیره‌های بلند پلیمری مواد ویسکو الاستیک هستند که می‌توانند در اثر اعمال نیروی خارجی دچار تغییر شکل شوند که تغییر شکل خزشی(creep deformation)نامیده می‌شود با وجود اینکه pvc یک ماده ویسکو الاستیک است  اما دفرمه شدن خزشی آن در مقایسه با پلی اتیلن و پلی پروپیلن  بسیار پایین است بنابراین لوله‌هایpvc دارای طول عمر بالاتری نسبت به این دو است.

 

مقاومت در برابر هوا(عوامل جوی):

مواد لوله هاي pvc دارای حفاظ UV كافي كه معمولا دي اكسيد تيتانيوم (TiO2) است و مي‌تواند در فضاي باز حداقل به مدت يك سال نگه‌داري شود. مراقبت‌هاي ويژه‌اي بايد صورت گيرد تا لوله‌هاي PVC  كه براي استفاده در فضاي باز فرموله شده است به يك محصول مقاوم در برابر عوامل جوي تضمين شود در غير اين صورت ممكن است ارائه عمكلرد در فضاي باز رضايت بخش نباشد.مواد PVC مي‌تواند با مقدار مناسبي از دي‌اكسيد تيتانيوم براي توليد يك محصول با مقاومت جوي بالا تركيب شود كه مي‌توان به محصولاتي همچون سايدينگ، پروفیل پنجره ها و ... اشاره كرد. در اين تركيبات PVC در فرمولاسيون از رزين PVC، ماده حفاظ در برابر UV و ديگر افزودني‌ها و مواد مقاوم در برابر هوا استفاده مي‌شود.

 

هزینه تمام شده:

با توجه به استفاده تعداد زیاد بست برای مهار لوله های پلی پروپیلن و به علت اینکه در هر یک متر حداقل از دو عدد بست استفاده می شود به علاوه با توجه به اینکه مواد اولیه لوله های پلی پروپیلن نازل تر از پی وی سی است،هزینه پیاده سازی سیستم را بالا می برد.نحوه اتصال  PVCبوسیله چسپ می باشد لذا نصب آن به نسبت ساده تر وارزانتر  است.

 

مقاومت ساختاری :

به دلیل انعطاف پذیری پایین (وجود تعداد زیاد قطعاتی که به وسیله واشر آببندی می شوندو باید کاملا همسو بسته شوند) اتصالات پلی پروپیلن توانایی تحمل حرکات ساختمانی ناشی از نشست یا زلزله بسیار کم می باشد.لوله های PVCبا مدول الاستیسیته بالا (400000psi) می تواند در برابر انواع بارهای استاتیک و دینامیک مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهد. مزایای مدول الاستیسیته بالا خنثی کردن آسیب های ناشی از حرکت یا لرزش مانند زمین لرزه است. به علاوه در ساختمان برای جلوگیری از شکستگی شبکه در محل اتصال های افقی به عمودی در هنگام نشست ساختمان و یا بروز زلزله روش نصبی پیشنهاد شده است که تلفیقی از نصب چسپی و پوش فیت است. روش صحیح نصب در بخش  عمودی  با استفاده از روش 90 درصد چسبی و 10 درصد پوش فیت (به دلیل گرانتر بودن لوله و اتصالات پوش فیت) به همراه بست هایی که به منظور نصب آن ها به کار می رود به دلیل هزینه بالا می توان تمامی بخش های  افقی و مدفون در مصالح ساختمان را چسبی  کار کرد، فقط در  رایزر های عمودی در هر طبقه از  یک کوپلینگ انبساطی استفاده کرد.

 

جمع بندی:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
ناشناس دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸
سلام تفاوت گرید spvcبا Epvcو ms pvc وmass pvc علاوه بر سایز ذرات چیه؟ و کاربردشون رو در صورت امکان توصیح دهید ارسال پاسخ
شادی حقدوست سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
در EPVC از 1تا 2درصد امولسی فایر استفاده می شود سایز ذرات ریزتر و گران قیمت تر نسبت به بقیه گریدهاست و در تولید پلاستی سول ها کاربرد دارد وجود امولسی فایر باقیمانده در رزین PVC باعث افزایش هدایت الکتریکی در این گرید می شود
SPVC در فرایند اکستروژن وتزریق کاربرد داردفقط از عامل تعلیق کننده استفاده می شود عایق گرمایی است
MSPVC هم از عامل تعلیق کننده و هم امولسی فایر استفاده می شود در پلاستی سول و چسپ در ترکیب با گرید EPVC استفاده می شود و قیمت کمتری نسبت به EPVC دارد.
گرید توده ای یا MASS که سایز ذرات مشابه با گرید S است برای محصولات شفاف با خواص مکانیکی بالا استفاده می شود.

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط