ارسال پاسخ

۱۰ بهمن ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2079

pvc-asso.ir

لوله‌های pvc معرفی نشده‌اند

اکنون با توجه به قیمت لوله های پی وی سی که در واقع وزن آنها باید کمتر از پلی اتیلن باشد، اگر کیفیت و فشار بار لازم را برای ما تامین کند و همچنین به درستی معرفی این محصولات صورت گیرد، می توانیم از این لوله ها به جای پلی اتیلن به ویژه در خطوط انتقال استفاده کنیم و تصور نمی شود در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

علیرضا نعمتی کارشناس ارشد، مسئول آب و خاک و رئیس اداره فنی زیربنایی جهادکشاورزی شهرستان شهریار است. وی 27 سال سابقه کار در جهاد کشاورزی را در کارنامه خود دارد؛ که از این میزان حدود 20 سال در جنوب استان کرمان فعالیت داشته است و اکنون حدود 7 سال نیز در شهرستان شهریار مسئولیت کارهایی فنی و زیربنایی را برعهده دارد.

 

نعمتی در خصوص وضعیت و میزان طرح های آبیاری در شهرستان شهریار توضیح داد: در این شهرستان تا کنون حدود 4 هزار و 400 هکتار طرح آبیاری تحت فشار اجرا شده است و حدود 2 هزار هکتار نیز برای اجرا وجود دارد.

 

وی ادامه داد: طرح های آبیاری تحت فشار این شهرستان بیشتر به صورت طرح های تجمیعی است؛ یعنی از یک حلقه چاه حدود 50 تا 80 هکتار زمین تغذیه می شود. بیشتر باغ ها به صورت خرد و در حدود نیم و یک هکتار است. با توجه به این که منابع آبی در اینجا از 440 حلقه چاه آب تامین می شود و مقداری آب نیز از کانال محمدیه و فردیس داریم، نیاز مبرمی به خط انتقال آب از چاه و یا از کانال به باغات و مزارع وجود دارد.  

 

نعمتی در ادامه با اشاره به نوع لوله هایی که در طرح های آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: برای بیشتر این خطوط انتقال از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود. اکنون بهای این لوله ها با توجه به وضعیت اقتصادی، از قیمت بالایی برخوردار است و برای کشاورز گران تمام می شود. از این روی ما ناگزیر هستیم تا بخشی از کارها را متوقف کرده و یا در برخی موارد از کانال روباز خاکی استفاده شود که در این روش هم مصرف و پرت آب زیادی وجود دارد.

 

وی گفت: در این منطقه تنها در شرکت دامداری تلیسه از لوله های پی وی سی و به میزان 100 هکتار برای خط انتقال و آبیاری تحت فشار استفاده شده است. به جز این مورد در شهریار از لوله و اتصالات پی وی سی استفاده نشده است. حتی در جنوب کرمان که بنده سال های متمادی در آنجا فعالیت داشتم از لوله های پی وی سی استفاده نکرده اند.

 

این مقام مسئول درباره چرایی عدم استفاده از لوله و اتصالات پی وی سی در طرح های آبیاری توضیح داد: این لوله ها به مصرف کنندگان معرفی نشده اند. این عدم معرفی یا از جانب صنعتگران رخ داده و یا به گونه ای بوده است که حتی معاونت آب و خاک و یا معاونت زیربنایی از پذیرش این لوله ها در طرح های آبیاری تحت فشار خودداری کرده و به شکل بایسته ای این محصولات برای مصرف معرفی نشده اند.

 

نعمتی تصریح کرد: بیشترین شناخت ما و مردم از لوله های پی وی سی، لوله هایی با فشار بار بسیار کم، ضخامت نازک و استفاده های ساختمانی است. ما برای آبیاری تحت فشار و یا خط انتقال آب با فشار بالا، تا کنون از لوله های پی وی سی استفاده نکرده ایم.

 

این کارشناس ارشد ادامه داد: اکنون با توجه به قیمت لوله های پی وی سی که در واقع وزن آنها باید کمتر از پلی اتیلن باشد، اگر کیفیت و فشار بار لازم را برای ما تامین کند و همچنین به درستی معرفی این محصولات صورت گیرد، می توانیم از این لوله ها به جای پلی اتیلن به ویژه در خطوط انتقال استفاده کنیم و تصور نمی شود در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد