ارسال پاسخ

۱۳ بهمن ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2081

چهار دهه جریان آب در لوله‌های PVC شرکت دامداری تلیسه نمونه

لوله‌هایی که در شهریار و مغان لنگر انداختند(بخش اول)

شاید کسی باور نمی‌کرد که به دلیل پهلو گرفتن یک کشتی خارجی در یکی از بنادر جنوب ایران در دهه پنجاه شمسی، سرنوشت محموله‌های آن تا به امروز نقش ماندگاری ایفا کنند. همه چیز به همان اتفاق باز می‌گردد و این رویداد پاسخ بسیاری از پرسش‌های فنی امروز است.

این کشتی حامل لوله و اتصالات PVC بود. اما اصلا در بارنامه آن ذکری از ایران به عنوان مبدا نهایی ذکر نشده بود. برخی‌های می‌گویند لنگر انداختن کشتی ناشی از به گل نشستن آن بوده است و تعداد دیگری هم روایت‌های مختلفی را ذکر می‌کنند؛ اما هر اتفاقی که افتاده باشد به ناچار لوله‌های PVC در ایران تخلیه و این محموله در دو پروژه شهریار و دشت مغان لنگر انداختند و تا به امروز آب در آنها جریان داشته و مزارع را سیراب می‌کنند.

 

شرکت «دامداری تلیسه نمونه» که در حال حاضر به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تعلق دارد یکی از دو مکانی است که لوله‌های مورد نظر در آنها به کار برده شدند. این مکان تاریخ خود را دارد؛ شرکت فعلی پیش از انقلاب به یکی از مسئولان دوره قبل تعلق داشت و ابتدا بنا بود در این مکان یک فرودگاه برای پروازهای باری ساخته شود. اما به مرور این تصمیم تغییر پیدا کرد.

 

در همان دوره یک بخش از لوله‌های پی وی سی که از کشتی تخلیه شده بودند به این مکان انتقال داده شد و محموله توسط تعدادی پیمانکار خارجی طراحی و اجرا شد.

 

اگر از شهریار به سمت تهران حرکت کنید در فاصله 2 کیلومتری، یک جاده فرعی وجود دارد که تابلوی شرکت دامداری تلیسه نمونه در نبش آن مشاهده می‌شود. بیشتر مردم این خیابان را با نام «تعویض پلاک» می‌شناسند به دلیل این که اداره تعویض پلاک خودرو در اینجا فعالیت دارد. اینجا مسیر قدیم جاده ابریشم است و مخروبه‌های قلعه‌ای که اهالی به آن «بالا بان» و «قره تپه» می‌گویند مشاهده می‌شود. از ابتدای جاده فرعی تا انتهای آن به شرکت تلیسه نمونه تعلق دارد که در آن فعالیت‌های چند منظوره گاوداری، پرورش ماهی و کشاورزی صورت می‌گیرد.

 

«تلیسه» در فرهنگ لغات به گاو مادۀ بالغ جوانی که زادآوری نکرده یا در مرحلۀ شیردهی به اولین گوسالۀ خود باشد، معنی شده است.

 

پاسخ به پرسش‌های متداول

اکنون برای بسیاری درباره طول عمر لوله‌های PVC، ماندگاری، شکست، استفاده کردن یا نکردن در طرح‌های آبیاری و مواردی از این دست، ابهام و پرسش وجود دارد. هر چند تا کنون کارشناسان با استناد به یافته‌های علمی و ذکر نمونه‌های بی‌شمار موفق آن در کشورهای توسعه یافته جهان درصدد پاسخ به این سوال‌ها برآمده‌اند اما تا کنون نمونه‌ای قدیمی در کشور که قابل مشاهده باشد برای اثبات این موضوع بیان نشده است.

 

هر چند باید اذعان به یک ضعف تاریخی کرد و آن نبود بانک اطلاعاتی از این پروژه‌ها است تا بتوان بهتر و بیشتر به موارد واقعی وطنی این دست از محصولات اشاره داشت.

 

 در این گزارش تلاش شده تا پروژه آبیاری اجرا شده در شرکت تلیسه نمونه که از دهه 50 تا به امروز فعالیت دارد از زبان کارشناسان و بهره‌برداران این مجموعه توضیح داده شود.

 

گزارش کامل این پروژه را در روزهای آینده مشاهده کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد