ارسال پاسخ

۲۳ تير ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1687

pvc-asso.ir

ورود فناوری اینترنت اشیاء به حوزه آبیاری

در این مطلب با تعریف سیستم آبیاری هوشمند، فناوری اینترنت اشیاء و یک نمونه اجرا شده در بخش کشاورزی آشنا می شوید؟

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، با بحرانی شدن وضعیت آب، توسعه راهکارهای نوین و جایگزینی آن با سیستم های پیشین برای صرفه جویی و مدیریت بهتر منابع آب، امری اجتناب ناپذیر است.

 

یکی از بخش هایی که بیشترین مصرف آب را در ایران به خود اختصاص داده، حوزه کشاورزی با 92 درصد است. سیستم آبیاری هوشمند یکی از راهکارهای جدید و در حال گسترش است که با بهره گیری از فناوری اینترنت اشیاء در ایران و در کشورهای دیگر در حال اجرا است.

 

در این مطلب با تعریف سیستم آبیاری هوشمند، فناوری اینترنت اشیاء و یک نمونه اجرا شده در بخش کشاورزی آشنا می شوید؟

 

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟

 با این روش امکان کنترل سیستم و تمامی شیرهای آب به صورت هوشمند، دستی یا از طریق پیامک فراهم می‌شود و آبیاری براساس میزان رطوبت زمین و شرایط آب وهوا صورت می‌گیرد.

 

همچنینی در سیستم آبیاری هوشمند، با مدد گرفتن از حسگرهای رطوبت سنج، بررسی وضعیت آب و هوا از طریق هواشناسی، رطوبت خاک و احتمال بارش باران تخمین زده می شود. در کنار این عوامل‌ سیستم آبیاری هوشمند قابلیت برنامه‌ پذیر بودن را دارا است.

 

کاربر در این طرح می تواند  با تعیین زمان دقیق و میزان رطوبت مورد نیاز برای هر گیاه، آبیاری مزارع خود را در ساعت مشخص انجام دهد و همچنین امکان آن را دارد با استفاده از اطلاعات هواشناسی محاسبه احتمال بارش باران، آبیاری را به تاخیر بیندازد.

 

به گفته کارشناسان استفاده از این طرح صرفه جویی ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف آب در کشت مرکبات و پسته را به دنبال دارد.

 

این طرح با پیاده سازی فناوری اینترنت اشیا در کشاورزی و آبیاری هوشمند امکان پذیر است.

 

فناوری اینترنت اشیا چیست؟

به طور خلباصه اینترنتِ اشیاء (Internet of Things (IoT)) یک مفهوم جدید در دنیای فناوری و ارتباطات بوده و یک فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، مهیا می شود.

 

اینترنت اشیاء ، تکامل یافته‌ همگرایی تکنولوژی های بی سیم، سیستم های میکرو الکترومکانیکی (MEMS)، سرویس های میکرو و اینترنت است. این همگرایی بین تکنولوژی های عملیاتی (Operational Technology (OT و فناوری اطلاعات (Information Technology (IT به آنالیز داده های تولید شده توسط ماشین و بهبود آن کمک شایانی کرده است.

 

اینترنت اشیاء، فراتر از یک ابزار برای رفاه و تسهیل در امور اشخاص است. اینترنت اشیاء، منابع جدید داده و یک سری مدل های کاربردی در کسب و کارها را پیشنهاد داده که می تواند موجب تقویت آن کسب و کارها در صنایع مختلف شود.

 

فناوری اینترنت اشیاء به سرعت در حال گسترش است به طور مثال حوزه ساخت و تولید از اینترنت اشیاء به طور گسترده ای بهره مند شده است. سنسورهای جمع آوری داده که در ماشین آلات کارخانه قرار داده شده است یا قفسه های انبار هوشمند می تواند در لحظه مشکلات و خطاها را تشخیص داده و مبدا آنرا ردیابی کند. این موضوع موجب تسهیل در کارها و افزایش کارآمدی امور و کاهش هزینه می شود.

 

اجرای سیستم آبیاری هوشمند با استفاده از فناوری اینترنت اشیا

در روزهای اخیر با استفاده از اجرای فناوری اینترنت اشیا در کشاورزی و کاهش مصرف آب، طرح سیستم آبیاری هوشمند با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری استان قم، به اجرا درآمد.

 

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش کرده است در شهر قم با این روش امکان کنترل سیستم و تمامی شیرهای آب به صورت هوشمند، دستی یا از طریق پیامک فراهم شده و آبیاری براساس میزان رطوبت زمین و شرایط آب وهوا صورت می‌گیرد.

 

حسن هانی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم در این باره گفت: استفاده از آبیاری هوشمند در جهت استفاده بهینه از اینترنت اشیا صورت می‌گیرد و بر این اساس مالک می‌تواند طبق اقلیم و شرایط آب وهوایی برنامه‌ریزی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: با این روش می‌توان آبیاری را براساس نیاز گیاه و شرایط اقلیمی به صورت هوشمند انجام داد و این موضوع باعث مصرف آب در حد نیاز گیاه می‌شود و رشد مطلوبتری برای آن به همراه دارد.

 

هانی تصریح کرد: با این روش امکان کنترل سیستم و تمامی شیرهای آب به صورت هوشمند، دستی یا از طریق پیامک فراهم می شود و آبیاری بر اساس میزان رطوبت زمین و شرایط آب و هوا صورت می گیرد.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با بیان اینکه ارسال همه گزارش ها به صورت آنلاین از طریق پیامک GSM صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این روش مالک می‌تواند جدول زمانی برای آبیاری را انتخاب کند و طبق اقلیم و شرایط باغ و زمین برای آبیاری برنامه‌ریزی داشته باشد که در صورت خالی بودن مخزن، پمپ برقی به صورت خودکار قطع می شود.

 

وی با اشاره به نمونه های اجرا شده در استان های کشور افزود: در نمونه های اجرا شده در زمین های کشت پسته و همچنین باغات مرکبات با استفاده از روش آبیاری به روش هوشمند در یک دوره کشت، چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب بدست آمد.

 

بنابراین گزارش، آبیاری هوشمند سیستم جامعی است که در زمان های تعریف شده و یا بنا به تشخیص خود بر اساس اطلاعات محیطی که از انواع سنسورهای مختلف بدست می آید، آبیاری را بنا به محل گیاه اعم از ویلا، باغ، بام سبز و … انجام می دهد. در آبیاری هوشمند لزومی به حضور افراد در محل و زمان آبیاری نیست.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد