ارسال پاسخ

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1518

pvc-asso.ir

چه زمانی باید لوله تعویض شود؟

پس از گذشت زمان طولانی استفاده از لوله پی وی سی، کدام بخش ها به خوبی عمل می کند؟ چه بخش هایی باید تعویض شوند؟...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: درنت، محقق PHD از Twente، یک روش برای تعیین عمر باقیمانده لوله های گاز و آب ابداع کرده است. روش او که به عنوان میکرو سختی دندانه ای شناخته شده است می تواند در لوله های ساخته شده از UPVC استفاده شود.

 

شبکه های توزیع گاز و آب در هلند عمدتا در دهه 1960 ساخته شده و بخش هایی از آن عمر مفید پیش بینی شده خود را سپری کرده اند. مدیران شبکه در حال بررسی این موضوع هستند که آیا واقعا این قسمت از شبکه را تعویض کنند یا اینکه می توان هنوز از آن استفاده کرد؟ این روش جدید می تواند برای پاسخ به این سوال کمک کند.

 

لوله های گاز و آب در هلند عمدتا از پلی وینیل کلراید سخت هستند که حدود 21 هزار کیلومتر (20 درصد) از شبکه توزیع گاز و 60 و 100 کیلومتر (48 درصد) از شبکه توزیع آب را تشکیل می دهد. در زمانی که این لوله ها در دهه 1960 نصب شدند، عمر مفید تخمینی آنها 50 سال بود.

 

انتظار می رود که جایگزینی و تعویض لوله ها براساس طول عمر شامل هزینه و عملیات زمان بری باشد. جایگزینی این لوله ها به تدریج ترجیح داده می شود اما این زمانی ممکن است که مطمئن شویم امنیت شبکه به خطر نمی افتد.

 

 بنابراین سوالی که ما به دنبال پاسخ آن هستیم این که کدام بخش ها هنوز به خوبی عمل می کند و کدام بخش ها واقعا نیاز به تعویض دارند؟ و این دانشی است که ما اخیرا به دنبال آن هستیم. مدیران شبکه در حال حاضر تحقیقاتی در مورد وضعیت لوله های گاز و آب انجام می دهند. روشی که مجریان انجام می دهند یک شیوه مخرب است. آنها دو انتهای بخشی از لوله را کپ می بندد سپس آن بخش از لوله را همانند تست فشار هیدروستاتیک تحت فشار قرار می دهند.

 

 ظاهرا این روش نمی تواند بسیار مخرب باشد اما در سال های اخیر شاهد آن هستیم که این روش کاملا اشتباه است. درنت به نمونه اخیر در آمستردام اشاره می کند  جایی که یک شکست اصلی خط آب  در مرکز پزشکی VU اتفاق افتاد که منجر به تخلیه بیمارستان شد. آسیب کلی حدود پنجاه میلیون یورو. یک منطقه مسکونی در آپلدورن برای چند روز بدون گاز و آب زندگی کردند و حوادث بسیار جزئی تری وجود دارد که در آن شکست لوله های اصلی آب منجر به سیلاب خیابانی محلی شده است.

 

اقدام پیشگیرانه در زمان مناسب

 روش اندازه گیری جدید درنت عمدتا برای پیش بینی اینکه یک لوله دارای طول عمر مفید چند سال است تا بتوان در زمان مناسب اقدام پیشگیرانه انجام داد. این کار مدیران شبکه ها را قادر خواهد ساخت که کارآمدتر عمل کنند و هزینه ها را کاهش دهند و از حوادث جلوگیری کنند. بعضی از لوله ها باید جایگزین شوند، در حالی که بقیه می توانند برای چندین دهه استفاده شود.

 

 برای یافتن اینکه این لوله ها دقیقا دارای چه شرایطی هستند، لازم است که بدانید که چه چیزی را اندازه گیری کنید. این روش بر سختی میکرو تمرکز دارد که با استفاده از دندانه های کوچک که به لوله آسیبی نمی رساند اندازه گیری می شود.  این روش بر اندازه گیری پایداری و نفوذ مکانیکی فشار دندانه های مخصوص با نیروی ویژه و نفوذ عمیق مثل جای پا افتادن بوسیله دندانه ها استوار است. برای تعیین عمر باقی مانده لوله باید درباره روند فرسودگی مواد و زمانی که به حد بحرانی می رسد، مطلع باشید.

 

ربات بازرسی

روش درنت استفاده از یک ربات بازرسی همانند ربات ساخته و طراحی شده توسط ربات UT دانشمند Edwin Dertien است. ربات اندازه گیری عمدتا روی جهت گیری در لوله گذاری متمرکز است اما این می تواند یک گام بعدی در جمع آوری اطلاعات  در مورد وضعیت شبکه گاز باشد. روش درنت با استقبال زیادی بین مدیران شبکه های هلند روبرو شده است.

 

-----

بیشتر بخوانید

آبیاری چیست؟ انواع روش های آبیاری

 

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

 

5 گام کنترل ظاهری لوله و اتصالات پی وی سی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد