ارسال پاسخ

۹ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3823

pvc-asso.ir

نخلستان های دشتستان آبیاری نوین می شوند

اجرای طرح آبیاری تحت فشار از ۲۲ هزار هکتار به ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته این درحالی است که در اجرا طرح نخلستان، دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی نخیلات دشتستان در حال تکمیل و به‌زودی زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از فارس، عبدالکریم گراوند عصر روز گذشته در نشست شورای حفاظت آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان بوشهر اظهار داشت: بیشترین هدر رفت و برداشت بی رویه آب مربوط به چاه‌های غیر مجاز و بدون پروانه بهره برداری در استان است که صدمه‌های جبران ناپذیری به سفره‌های زیرزمینی آب استان وارد کرده است. 

 

استاندار بوشهر گفت: با توجه به خشکسالی و کم آبی ناشی از خشکسالی‌های اخیر، ساماندهی پنج هزار حلقه چاه غیر مجاز موجود در این استان از اولویت‌های شورای حفاظت آب به شمار می‌رود.

 

وی تاکید کرد: استان بوشهر دارای ۱۶ دشت‌ است که بخش عمده‌ای از آنها به وضعیت قرمز رسیده و دیگر امکان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را ندارند و برخی هم فاقد ظرفیت لازم برای استفاده است.

 

گراوند ادامه داد: با استفاده از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم که دارای سیستم جمع‌آوری فاضلاب هستند، می‌توان از این ظرفیت برای تامین آب شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی این استان استفاده کرد.

 

استاندار بوشهر گفت: برای جلوگیری از هدر رفت آب از شبکه‌های آبرسانی اقدام‌های مهم و موثری در نوسازی این شبکه‌ها انجام شده به گونه‌ای که ۶۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی استان بوشهر سال قبل اصلاح و نوسازی شد.

 

وی  اجرای طرح نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی به‌ویژه در نخلستان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: اجرای طرح آبیاری تحت فشار از ۲۲ هزار هکتار به ۴۰ هزار هکتار افزایش یافته این درحالی است که در اجرا طرح نخلستان، دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی نخیلات دشتستان در حال تکمیل و به‌زودی زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

 

گراوند افزود: در زمان حاضر ۸۰۴ سازه‌ آبخیزداری در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار ۴۰۴ سازه در این دولت اجرا شده و در این راستا اجرا طرح باز چرخاندن آب در صنایع معدنی مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی یادآورشد: آب یک کالای مهم و استراتژیک است و اکنون یکی از مشکلات جوامع به ویژه مناطق خشک و گرمسیر تأمین آب در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت است.

 

گراوند، امنیت غذایی جامعه را منوط به تامین آب پایدار دانست و گفت: کمبود آب تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را تهدید می‌کند که نگاه استراتژیک به مقوله آب امری مهم و ضروری است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد