ارسال پاسخ

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3676

pvc-asso.ir

صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری پلیمر و پلاستیک

دبیر دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک با اشاره به تولید سالانه ۵ میلیون تن پلیمر و صنایع پلاستیک در کشور گفت: از محل صادرات این محصولات، سالانه ۱.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از ایرنا، «برمک قنبرپور» امروز (سه شنبه) در نشستی خبری با بیان اینکه با توجه به اتفاقاتی که در طول سال‌های اخیر اهمیت توجه به دانش اقتصاد برای گروه‌های اجتماعی و نقش‌آفرینان را پررنگ‌تر کرده است، ادامه داد: امروز برای همه روشن‌شده که مهمترین ابزار برای مسیر توسعه و رشد، استفاده دقیق و موثر از علم اقتصاد است.  

 

وی افزود: صنایع پلیمر ایران بزرگترین مزیت رقابتی است بنابراین هر چقدر از خام‌فروشی فاصله بگیریم و محصولات با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم، می‌توانیم به رشد و توسعه پیشرفت کمک کنیم.  

 

به گفته قنبر پور، صنایع پلاستیک ایران اشتغالزاترین صنعت با ۷۵۰ هزار نفر منابع انسانی  است.

وی تاکید کرد: با نگاهی به پروانه‌های تاسیس و بهره‌برداری وزارت صنعت، مشخص می‌شود که ظرفیت تولید پلیمر ایران بیش از ۲۰ میلیون تن است این در حالی است که تولید این محصول در کشور سالانه ۵ میلیون تن برآورد می‌شود.

 

دبیر دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک میزان ارزآوری این صنعت از محل صادرات را ۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اکنون ۲۵ درصد از ظرفیت صنایع پلیمر و پلاستیک کشور فعال است و با از بین رفتن موانع و کمرنگ‌شدن مشکلات ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را می‌توان فعال کرد.

 

وی با بیان اینکه درآمد صادراتی ۱.۵ میلیارد دلاری برای این صنعت با توجه به زیرساخت‌ها و فرصت‌ها، مطلوب نیست، افزود: با رفع موانع می‌توان در کوتاه‌مدت تولید را ۳ برابر کرد و درآمد را تا ۴.۵ میلیارد دلار در سال افزایش داد.

 

قنبرپور، یکی از مهمترین موانعی که در برابر رشد اقتصادی کشور وجود دارد را بحث عدم شفافیت در حوزه داده‌ها دانست و گفت: با این حال ارزیابی که از شهرک‌های صنعتی، تعداد صنایع و نگاه به پروانه‌های صادرشده بر مبنای کارشناسی‌ها و موانع بی‌شماری بعد از تحریم و بسیاری از شرکت‌ها با ظرفیت‌های کمتر کار می‌کنند و حتی تعطیل شده‌اند.

 

وی تاکید کرد: در گام اول با از بین رفتن موانع جزئی و برقرار ارتباط موثر با جهان می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.   

دبیر دومین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنایع پلاستیک ادامه داد: اعتقاد داریم با بهبود قوانین و مقررات و به کارگیری مشوق‌ها و از بین رفتن موانع به راحتی به ظرفیت تولید بیش از سه  برابر می‌رسیم.  

 

وی افزود: برای توسعه صنعت پلاستیک، یکی از مهمترین سرفصل‌ها، بهسازی اقتصاد بنگاه‌ها و بهبود دانش و مهارت و انگیزه منابع انسانی و بالا بردن توان رقابت‌پذیری بنگاه‌ها است.

 

قنبرپور تاکید کرد: صنایع پلاستیک برای کشور ما تکمیل زنجیره ارزش و پرهیز از خام‌فروشی است اما برای سایر کشورها مانند آلمان، ترکیه و ژاپن یک سرفصل جدید است و زمانی که می‌خواهند ثروت عادلانه توزیع شود به صنایع کوچک و از همه مهتر صنایع پلاستیک توجه می‌کنند.

 

وی مهمترین مانع بر سر توسعه صنایع پلاستیک را تورم دانست و افزود: ثبات نرخ ارز و تعیین نرخ آن بر مبنای عرضه و تقاضا، ایجاد ارتباط درست و موثر با جهان برای دستیابی به دانش فنی و مواد اولیه مناسب، پرهیز از قوانین و مقررات خلق الساعه، تربیت منابع انسانی با انگیزه و واگذاری منابع مالی باید مورد توجه باشد.  

 

به گزارش ایرنا، دومین همایش چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود. این همایش در ۷ محور به صورت آنلاین خواهد بود.

 

این ۷ محور شامل پیش‌بینی شاخص‌های کلان اقتصاد در سال ۱۴۰۰، تاثیر روندهای جهانی بر روند صنایع تکمیلی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پلاستیک، نقش تجارت‌های منطقه‌ای، بررسی تاثیر سیاست‌های اقتصادی کشور بر صنایع تکمیلی و ... است.  

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد