ارسال پاسخ

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3666

pvc-asso.ir

صدور فهرست مودیان معاف از ثبت‌نام در سامانه مودیان

بر اساس مصوبه هیات وزیران، اشخاص حقیقی شاغل در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری و همچنین کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع دستی، ملزم به ثبت‌نام در سامانه مودیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی نیستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از اتاق تهران،مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران از صدور مصوبه هیات وزیران در خصوص آن دسته از مودیانی که از الزام ثبت‌نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی مستثنی شده‌اند، خبر داد.

 

به گفته پیمان دارابیان، به موجب تبصره ماده (2) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398، "فهرست مودیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز ماهیت کسب‌وکار آنها امکان عضویت در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیات وزیران و حداکثر تا پایان دی ماه هر سال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان اعلام خواهد شد. "

 

وی سپس توضیح داد که در این رابطه، مصوبه هیات وزیران در 24 فروردین‌ماه امسال، اشخاص زیر را از الزام ثبت‌نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی مستثنی کرده است :

1. اشخاص حقیقی موضوع ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم (فعالیت‌های کشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی ، و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری ، نوغان‌داری ، احیای مراتع و جنگل‌ها ، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات )


2. اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیات‌های مستقیم ( کارگاه‌های فرش دستباف ، و صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه


3.صاحبان مشاغل ( اشخاص حقیقی ) گروه سوم موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (95) اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم – مصوب 1394 – که صرفا فروشنده و ارایه‌کننده کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده – مصوب 1387- هستند.


مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران توصیه کرد ، مودیان برای تشخیص تعلق یا عدم تعلق به گروه سوم مذکور در بند 3 مصوبه هیات وزیران به گروه‌بندی موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده (95) دقت کنند :

الف- گروه اول:

اشخاص ذیل از لحاظ انجام تکالیف موضوع این آیین‌نامه جزو مؤدیان گروه اول محسوب می‌شوند.

۱- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.

۲- صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌ها یا مراجع ذیربط.

۳- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر.

۴- صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی.

۵- صاحبان مشاغل صرافی.

۶- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.

۷- صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری،‌خدمات مالی و ارائه‌دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره‌ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.

۸- صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.

۹- سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهارنامه تسلیمی خرداد ماه هر سال مبنای تعیین گروه‌بندی سال بعد از تسلیم اظهارنامه عملکرد است. به عنوان مثال، مبلغ فروش و سایر درآمدهای مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ مبنای گروه‌بندی سال ۱۳۹۹ است) یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن‌ها بیش از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مؤدی یا نماینده قانونی وی).

 

ب- گروه دوم:

سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) دوسال قبل آنها یا آخرین درآمد قطعی شده آنها (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بیش از هجده میلیارد ریال و مساوی یا کمتر ازمبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ  برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل  به شخص مودی یا نماینده قانونی وی.)

 

ج: گروه سوم:

صاحبان مشاغلی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزو گروه سوم محسوب می‌شوند.

‌تبصره ۱- سازمان می‌تواند در صورت تشخیص ضرورت تا پایان دی‌ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده به گروه اول براساس نوع فعالیت را تهیه و از طریق درج آگهی در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار یا از طریق تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای ذی‌ربط به مودیان مالیاتی اعلام کند. این مودیان از ابتدای سال مالیاتی بعد از اعلام، مکلف به اجرای تکالیف تعیین شده مربوط به گروه اول خواهند بود.

 

تبصره ۲- در مواردی که مودیان صرفا به فعالیت  ارائه خدمت اشتغال داشته باشند، پنجاه درصد ( ۵۰%) نصاب‌های تعیین شده مبنای گروه بندی است.

 

تبصره ۳- در مشاغل مشارکتی اعم از اختیاری یا قهری، درآمد ابرازی و یا قطعی شده مشارکت ملاک عمل است.

 

تبصره ۴- صاحبان مشاغل و حرف موضوع این آیین‌نامه در اولین سال ایجاد (تأسیس) به استثناء مودیانی که به واسطه موضوع فعالیت جزو گروه اول طبقه‌بندی شده‌اند، جزو گروه سوم محسوب و از سال سوم فعالیت به بعد می‌بایست بر اساس نصاب‌های مقرر طبقه‌بندی شده و نسبت به انجام تکالیف قانونی عمل کنند.

 

تبصره ۵-تسلیم اظهارنامه گروه‌های بالاتر توسط صاحبان مشاغلی که در گروه‌های پایین‌تر قرار دارند (صاحبان مشاغل گروه سوم اظهارنامه گروه اول یا دوم ارائه کنند یا صاحبان مشاغل گروه دوم اظهارنامه گروه اول تسلیم کنند) منعی ندارد، لکن صرف انجام این امر مودی را در گروه‌های بالاتر قرار نخواهد داد.

 

در عین حال، به موجب تبصره مصوبه هیات وزیران ،مشاغل و حرف مشمول فراخوان شماره 31092/268/د مورخ 1/7/1398 سازمان امور مالیاتی مشتمل بر :

 

وكلا
مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده
دفاتر اسناد رسمی
مشاورين املاک
تالارهای پذيرايی، رستوران‌ها، چلوكبابی‌ها،كبابی‌ها، اغذيه‌فروشی‌ها و فست‌فودها، سفره‌خانه‌های سنتی و كافی‌شاپ‌ها، كترينگ‌ها و تهيه غذاها، قهوه‌خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‌ها، آش و حليم‌پزی‌ها، جگركی‌ها، كته‌كبابی‌ها، بريانی‌فروشی‌ها و مشاغل مشابه
مراكز اقامتی از قبيل هتل‌ها، هتل آپارتمان ها، مهمان‌پذيرها، مهمان‌سراها، مهمان‌خانه‌ها، مسافرخانه‌ها، باغ ويلاها، اقامتگاه‌های بين‌راهی و متل‌ها
نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسايط نقليه موتوری (به استثنای ماشين آلات راه‌سازی، ساختمانی و كشاورزی)
آرايشگاه‌های مردانه و زنانه
آجيل و خشكبار فروشی‌ها (به استثنای مشمولين ماده (81 ) قانون ماليات‌های مستقيم و وارد كنندگان)
قنادی‌ها و شيرينی فروشی‌ها، آب ميوه فروشی‌ها، بستنی و فالوده فروشی‌ها
ميوه و تره بار فروشی‌های مستقر در ميادين ميوه و تره بار، بار فروشی‌های ميوه و تره بار، ميوه فروشی‌ها
مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی
لوازم تحرير و نوشت افزار فروشی‌ها (به استثنای توليد كنندگان و وارد كنندگان)
بازی‌های رايانه‌ای (گيم نت ها) و كافی نت‌ها
دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشتركين تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الكترونيكی (از جمله دفاتر پليس +10، دفاتر خدمات الكترونيک شهر، دفاتر خدمات پيشخوان دولت و خدمات الكترونيک قضايی)
همچنین مشمولین جزء (2) بند (ح ) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 (کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی ، پیرا پزشکی ، دارو سازی ، و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب وکارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده)  کماکان موظف به ثبت‌نام در در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود .

 

دارابیان در خاتمه تاکید کرد: به موجب ماده (2) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان – مصوب 1398- ، استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیما با مصرف‌کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مؤدیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب‌های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند.

فایل پیوست 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد