ارسال پاسخ

۳۰ فروردین ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3629

صعود یک‌باره حجم دادوستدهای مواداولیه پلیمری و شیمیایی در سال‌جاری رقم خورد

معاملات نوبرانه پتروشیمیایی‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی برای دادوستد در هفته جاری افزایشی اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که رشد قیمت‌ها در محصولات پلیمری کمتر و تقریبا به میزان صعود بهای نیمایی ارز است، اما در بازار محصولات شیمیایی این‌گونه نیست. به‌عبارت دقیق‌تر به‌نظر می‌رسد که دیگر اهرم اثرگذار در معادله کشف نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی یعنی قیمت‌های جهانی، در بین پلیمرها روندی بدون‌تغییر یا بعضا کاهشی داشته‌اند که رشد ۵۸/ ۱‌درصدی میانگین هفتگی بهای نیمایی ارز توانسته قیمت بسیاری از گریدهای این گروه از محصولات را تا سقف رشد بهای نیمایی ارز، افزایش دهد. اما در بازار محصولات شیمیایی تغییرات قیمت مواد اولیه، با اختلاف بسیار از نوسان قیمت مبنای ارز تغییر کرده که به‌وضوح اثر تکانه‌های قیمت جهانی در آن خودنمایی می‌کند. برآیند همه این عوامل سبب شد که برای آخرین هفته فروردین ماه سال‌۱۴۰۰ قیمت پایه مواد‌اولیه پتروشیمیایی در اکثر گریدها سبز‌پوش شود.

 

 بهای ارز، سکاندار قیمت پایه در بازار پلیمرها
نوسان هفتگی بهای ارز در سامانه نیما سبب شد که قیمت مبنای دلار برای نرخ پایه اعلامی در 29 فروردین با رشد 358تومانی نسبت به 22 فروردین، 23 هزار و 120 تومان به ثبت برسد. این تکانه‌های مثبت بهای ارز طی هفته گذشته محرک این بود که حجم تقاضای وارد‌شده به بورس‌کالا را افزایش داد تا برای معاملات سومین هفته سال جاری، رکورد رشد حجم معاملات در بازار پلیمرها را رقم بزند‌ اما برای قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمیایی چهره دیگری قابل‌ترسیم است؛‌ به‌گونه‌ای که تغییرات نرخ پایه پلیمرها چیزی جز افت قیمت در بازار جهانی پلیمرها را نشان نمی‌دهد و برای برخی گریدها افزایش قیمت‌ها محدود به میزان رشد میانگین هفتگی بهای نیمایی دلار  و برای بسیاری از آنها حتی از این مقدار نیز کمتر برآورد می‌شود.  اما در بازار محصولات شیمیایی این تغییرات قیمتی به گونه‌ای منعکس شد که برای 13گرید از این محصولات، افزایش قیمتی بیش از رشد بهای ارز تاثیرگذار بوده و تغییرات قیمتی بالاتری را تجربه کردند. آمونیاک (‌مایع‌و‌گاز‌) صدر‌نشین رشد قیمت‌های پایه برای هفته جاری به‌شمار می‌رود که نسبت به هفته ماقبل با افزایش 18‌درصدی همراه شد. منو اتیلن گلایکول نیز با افت 73/ 1درصدی بیشترین کاهش قیمت پایه را برای هفته جاری تجربه کرد.

 

 رونق پلیمری در بورس‌کالا
دادوستد پلیمرهای بورس‌کالا طی هفته گذشته روزنه‌های امید بازگشت به روزهای پررونق برای این بازار را تداعی می‌کند‌ چراکه حجم معاملات در سومین هفته معاملاتی سال 1400 روند افزایشی خود را حفظ کرده و به رقم 72 هزار و 250 تن رسیده است. رشد 62‌درصدی حجم معاملات در هفته دوم، در کنار رشد هفتگی 33 درصدی میزان دادوستدها طی هفته گذشته، سبب شد حجم معاملات از متوسط نیمه اول و دوم سال گذشته نیز فراتر رود. محرکی که شاید بیشترین اثر را بر دادوستدهای بورس کالا برجای گذاشته است، جرقه‌های افزایشی بهای نیمایی ارز است که قیمت‌های پایه هفته قبل را تا حدی سبزپوش کرد و به نوعی دعوت کننده متقاضیانی بود که هنوز مقدار زیادی از سهمیه‌های بهین‌یاب خود را خریداری نکرده‌اند. البته در هفته‌های اخیر اهالی بازار ذهنیت کاهشی داشته و به خریدهای حداقلی می‌پرداختند، این موضوع تا حد زیادی موجودی انبارها را کاهش داده است که این انتظار وجود دارد که با وجود نزدیک شدن به هفته پایانی ماه جاری و نیاز به تامین مواد اولیه باقی‌مانده سهمیه‌های یک‌ماهه، به شکل تقاضای قابل قبولی به بازار بیاید. البته هنوز هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به موج جدید و بسیار جدی شیوع ویروس کرونا است که به ناچار بخش زیادی از مشاغل مجددا به دوران قرنطینه و تعطیلی بازگشته‌اند. بنابراین به دلیل تناقض سیگنال‌های موجود در بازار داخلی، نمی‌توان نقشه راه مشخصی برای دورنمای این بازار ترسیم کرد.

 

 سودای صعود بهای نفت در بازارهای جهانی
جریان غالب نوسان بهای نفت طی هفته گذشته افزایشی بود. از این رو افزایش از مسیر قیمت‌های جهانی محتمل ارزیابی می‌شود. بهای هر بشکه نفت خام برنت در پایان معاملات روز 16 آوریل به 66 دلار و 70 سنت رسید که حکایت از افت روزانه 36/ 0 درصدی دارد. این در حالی است که نوسان هفتگی بهای نفت خام برنت، 96/ 5 درصد بود که به وضوح جرقه‌های افزایشی و قرار گرفتن در مسیر رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی پدیدار شده است.

 

نفتا نیز به پیروی از رشد قیمت نفت، وارد مسیر افزایشی شد و از مرز 559 دلار در معاملات روز 16 آوریل عبور کرد. این در حالی بود که رشد روزانه بهای نفتا 28/ 0 درصد را نشان می‌دهد و تکانه‌های هفتگی آن مثبت است. اما می‌توان انتظار داشت تاثیر افزایش بهای نفت با وقفه‌ای کوتاه‌مدت بر قیمت نفتا اثرگذار باشد و باید ردپای این رشد نرخ را در بازارهای جهانی نفت خام در روزهای آینده در این بازار جست‌وجو کرد. زیرا در نهایت بهای نفتا به عنوان مهم‌ترین خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی با قیمت نفت خام همگرا می‌شود که بر قیمت‌های تمام‌شده محصولات پتروشیمیایی اثر بسزایی خواهد داشت.

 

 حجم تقاضای هفتگی پلیمرها به بالای 100 هزار تن رسید
هفته گذشته عرضه پلیمرها باز هم افزایش یافت. به طوری که 91 هزار و 249 تن از انواع مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که در مقایسه با هفته ماقبل افزایش 10 درصدی را نشان می‌دهد. این میزان از حجم عرضه در هفته گذشته بیشترین مقدار طی 6 هفته گذشته به شمار می‌رود.  دیگر داده افزایشی طی هفته گذشته، مربوط به حجم تقاضا بود که با رشد چشمگیر 34 درصدی به میزان 101 هزار و 343 تن رسید. این در حالی بود که از هفته منتهی به 15 اسفند سال گذشته تاکنون این میزان تقاضا بی‌سابقه بود. در نهایت تقابل داده‌های مهم معاملاتی سبب شد که به میزان 72 هزار و 250 تن محصولات پلیمری طی هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس کالا مورد دادوستد قرار بگیرد که این میزان از حجم معاملات بیانگر آن است که 79 درصد از حجم عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته است. این میزان از حجم معاملات در بازار پلیمرها از هفته منتهی به 8 اسفند 99 تاکنون بی‌سابقه ارزیابی می‌شود.

 

 تبلور رونق در دادوستد شیمیایی‌ها
در بازار محصولات شیمیایی که هفته گذشته در بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت، 46 هزار و 76 تن از انواع مواد اولیه شیمیایی عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل رشد 29 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که عرضه محصولات شیمیایی طی هفته گذشته بیشترین مقدار طی 16 هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود. میزان تقاضا در این بازار نیز افزایشی بود و رشد 57 درصدی را به ثبت رساند. هفته گذشته 48 هزار و 434 تن تقاضا به بورس کالا وارد شد که این حجم از تقاضا بیشترین مقدار از هفته منتهی به 15 اسفند تاکنون است. در نهایت 37 هزار و 485 تن محصول شیمیایی در بازار فیزیکی بورس کالا مورد دادوستد قرار گرفت. این میزان از حجم معاملات به نسبت میزان عرضه‌ها، رقم 35/ 81 درصدی را نشان می‌دهد که از هفته‌های پایانی سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد