ارسال پاسخ

۱۴ فروردین ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3539

pvc-asso.ir

معاملات پی وی سی در سال 1399 پرنوسان و شگفت انگیز

 بلاخره با پایان یافتن سال 1399 با بسته شدن معاملات بورس کالا، کارنامه معاملات پی وی سی در بازار رسمی کشور مشخص شد. اما مهمتر از بررسی آمار معاملات، کنکاش و مطالعه علل و عوامل موثر در شکل گیری روند بازار است چرا که عوامل فوق اکنون جزء تجربیات فعالین بازار است و می تواند مبنای پیش بینی های آینده بازار باشد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از ویکی پلاست، عوامل و نوساناتی مانند تغییرات نرخ ارز و قیمت های جهانی، کاهش عرضه بر اثر پاندمی کرونا و تغییرات جوی در دنیا، افزایش و کاهش انتظارات تورمی در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عوامل تاثیر گذار داخلی مانند اصلاح سهمیه های بهین یاب و اجرای طرح های نظارتی مانند افق که مجموع این عوامل حتی برای فعالین قدیمی بازار تازه بدیع و غیرقابل پیش بینی بود.

در 12 ماه معاملات پی وی سی در سال 1399 از 515 هزار تن پی وی سی عرضه شده در بورس کالا مقدار 400 هزار تن معادل 78 درصد عرضه ها بفروش رسید ارزش ریالی معاملات پی وی سی در بورس کالا 7983 میلیارد تومان با رقابت 5.5 درصدی به ارزش ریالی 436 میلیارد تومان بود. ضمنا حدود 40 هزار تن پی وی سی آف گرید در تالار فرعی به فروش رسید.

 

روند ماهیانه معاملات

شروع معاملات در فروردین ماه با کاهش چشمگیر قیمت جهانی همراه بود ولی علی رغم تداوم این روند در اردیبهشت ماه با افزایش انتظارات تورمی و رشد قیمت دلار نیمایی معاملات به اوج خود رسید بطوریکه بالاترین درصد تقاضا در این ماه ثبت شد در هفته اول خرداد رقابت برای خریدS65  به بالای 80 درصد رسید که در این هفته کلیه معاملات باطل و عرضه ها به هفته بعد موکول شد.

 

با داغ شدن بازار پی وی سی در تیر ماه پای نهاد های نظارتی برای حذف رقابت ها به بازار باز شد اما همزمان دلار نیمایی به افزایش خود ادامه میداد و 2 هزار تومان در یک ماه رشد کرد. اقدامات نهاد های نظارتی در تیرماه به اصلاح و کاهش سهمیه های  سامانه بهین یاب در مرداد ماه منجر شد بطوریکه حدود 100 هزار تن سهمیه ماهیانه به زیر 60 هزار تن در ماه رسید (درباره سهمیه ماهیانه پی وی سی آمار رسمی موجود نیست و اعداد فوق از شنیده های جلسات اصلاح ظرفیت و عملکرد بازار استخراج شده است) در مرداد ماه خریدارن پی وی سی با قیمت پایه جزء رستگاران بودند چرا که در شهریور ماه دیگر از رقابت ها خبری نبود اما قیمت های پایه در کنار استمرار روند افزایشی دلار نیمایی با تحریک قیمت جهانی افزایش سرسام آوری پیدا کردند

خریدارانی که صابون افزایش قیمت در شهریور ماه را به تن زده بودند و از لحاظ روانی قیمت های جدید برایشان قابل هضم شده بود در مهرماه شروع به خرید کردند و در سایه افزایش احتمال انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بالاترین درصد تقاضا در 8 ماه اخیر را وارد بورس کالا کردند در آبان ماه با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات آمریکا انتظارات تورمی فروکش کرد و نمودار روند دلار نیمایی بجای افزایش به خطی صاف با چاشنی کاهش تبدیل شد اما کمبود جهانی پی وی سی در پی خارج از سرویس بودن پی وی سی سازهای جهانی باعث تشدید افزایش قیمت جهانی شد و تداوم روند افزایشی قیمت پایه در نتیجه آن بود.

 

با قطعی شدن نتایج انتخابات آمریکا و افزایش امیدها برای تقویت عرضه جهانی و کاهش قیمت جهانی، خریداران در آذر ماه و دی ماه خرید خود را به آینده موکول کردند ولی اقدام دفتر توسعه صنایع پایین دستی برای اعمال تخفیف 5 درصدی در محاسبه نرخ پایه به افزایش معاملات کمک شایانی کرد هر چند که این اقدام در پی فشار نمایندگان صنایع پایین دست و بر اساس مصوبه تنظیم بازار انجام شد.

 

با شروع بهمن و فشار مجدد صنایع پایین دست مبنای دلار نیمایی از ماهیانه به هفتگی تغییر کرد و این اقدام محرک بازار برای افزایش حجم معاملات بود بطوریکه بالاترین درصد تقاضا و معامله در 5 ماه اخیر در این ماه اتفاق افتاد در حالی که فعالین بازار منتظر ورود محموله های ال جی فورموسا و پتروشیمی های آمریکایی به بازار منطقه بودند طوفان مکزیک و یخبندان تگزاس باعث از سرویس خارج شدن بیش از 40 درصد ظرفیت صنعت گاز و پتروشیمی آمریکا شد و با کاهش مجدد عرضه و امیدها  قیمت پی وی سی در بعضی از مناطق از مرز 1600 دلار در هر تن گذشت که رکوردی تازه برای این پلیمر پرکاربرد در جهان بود همزمان با این اتفاقات دفتر توسعه صنایع پایین دست که ریاست آن در  این ماه درچار تغییر و تحول شده بود از هفته دوم اسفند تدریجی و در دو هفته تخفیف 5 درصدری قیمت های پایه را حذف کرد.

نسبت معاملات

در سال 1399 گرید S65   با 337 هزار تن فروش معادل 84 درصد بازار را به خود اختصاص داد

بیشترین و کمترین قیمت های بازار

با توجه به مصرف بیش از 80 درصدری گرید S65 برای بررسی قیمت ها این گرید مبنای عمل قرار گرفته است.

نسبت فروش پتروشیمی ها

در سال 1399 پتروشیمی اروند با 174 هزار تن فروش پی وی سی ON  گرید معادل 44 درصد کل بازار بیشترین حجم فروش پی وی سی در کشور را به خود اختصاص داد.

        بهرحال با همه فراز و نشیب ها سال 1399 به پایان رسید و فعالین بازار باید خود را برای سال 1400 آماده نمایند امید است در سال جاری متغیرهای موثر بر بازار به روند طبیعی خود برگردند تا تولیدکنندگان بتوانند برای افق بلند مدت تری برنامه ریزی و تولید نمایند هر چند که توجه به عوامل گفته شده و عوامل  پنهان با تاثیر بالقوه مانند کسری بودجه دولت و روند نقدینگی در سال جاری نشان از رکود تورمی در بازار داخل میدهد.     

                                                                                           

مجید کرباسی زاده 

عضو انجمن پلیمر استان اصفهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط