ارسال پاسخ

۶ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3103

اختصاصی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی

تحلیل مقدارعرضه ، تقاضا و معاملات پی وی سی در شش ماهه اول سال 99

در شش ماه اول سال 1399 کلا 25 هفته معامله در بورس کالا صورت پذیرفت که پارامتر قابل تحلیل در این بخش مقدار تقاضا است .پس از عبور از موج اول بیماری کرونا و به حداقل رسیدن قیمت جهانی در اردیبهشت ماه با شروع شدن روند افزایشی دلار نیمایی انتظارات تورمی نیز در بین خریداران...

تهیه و تنظیم: مجید کرباسی زاده (شرکت نوین پلاستیک)


در شش ماهه اول سال 99 مقدار 251703 تن پی وی سی در 5 گرید عرضه گردید که برای عرضه ای فوق مقدار 371907 تن تقاضا معادل 148 درصد ثبت گردید در نتیجه برروی عرضه های فوق 231214 تن معامله معادل 92 درصد عرضه ها انجام پذیرفت.

به نسبت تعداد هفته های معامله  کمترین  میانگین عرضه هفتگی  در خرداد ماه ، تقاضا و معامله در شهریور ماه  و بیشترین میانگین هفتگی عرضه در شهریور تقاضا در اردیبهشت و معامله در تیرماه انجام شده است.

 

  در شش ماه اول سال 1399 کلا 25 هفته معامله  در بورس کالا صورت پذیرفت  که پارامتر قابل تحلیل در این بخش مقدار تقاضا است .پس از عبور از موج اول بیماری کرونا و به حداقل رسیدن قیمت جهانی در اردیبهشت ماه با شروع شدن روند افزایشی دلار نیمایی انتظارات تورمی نیز در بین خریداران شکل گرفت اضافه شدن عواملی چون زمزمه های اجرای طرح افق و عدم اطمینان از ثابت ماندن ظرفیت خرید در آینده نیز منجر به ثبت بالاترین تقاضای هفتگی در هفته اول اردیبهشت به میزان 244 درصد شد. از طرفی با کاهش سهمیه ها در مرداد ماه و افزایش بی رویه قیمت جهانی و دلار نیمایی در کنار فرسایشی شدن روند تورم باعث کاهش قدرت خرید و به تبع آن کاهش میزان تقاضا در شهریور ماه گردید بطوریکه کمترین تقاضای هفتگی در هفته آخر شهریور  40 درصد ثبت گردید.       

                                                             

روند قیمت گذاری و قیمت معامله هفتگی پی وی سی

بر اساس جدول فوق میانگین قیمت پی وی سی در شش ماهه اول 99 برابر 118895 ریال یعنی 157 درصد افزایش داشته است.ولی چنانچه میانگین قیمت معامله را در نظر بگیریم این مقدار 101617 ریال یعنی 109 درصد بوده است لازم به ذکر است قیمت پی وی سی در هفته دوم اردیبهشت در کف قیمتی و هفته آخر شهریور در سقف قیمتی خود بوده است.                                                                               

 

تحلیل مقدار رقابت :

روند قیمت جهانی و دلار نیمایی

  در شش ماهه اول سال 99 کمترین مقدار دلار نیمایی 136292 ریال و بیشترین مقدار 211610 ریال بوده است تفاوت 75318 ریالی دلار نیمایی نشان از رشد 56 درصدی این عامل  تاثیر گذاردر قیمت پایه میباشد از روی دیگر کمترین میانگین قیمت جهانی 544 دلار و بشترین مقدار 919 دلار بوده است که احتلاف 375 دلاری قیمت جهانی نشان از رشد 69 درصدی آن میدهد ولی در کل قیمت پایه که از حاصلضرب قیمت جهانی در میانگین هفتگی دلار نیمایی حاصل میشود 157 درصد رشد داشته است.                                                                                

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد