ارسال پاسخ

۲۱ تير ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2932

pvc-asso.ir

9 ماه التهاب صنعت پی وی سی؛ از نامه نگاری ها تا جلسه های فشرده+ فیلم رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در دفاع از صنعت

التهاب مواد اولیه چه بر سر صنعت لوله و اتصالات پی وی سی آورد؟ انجمن و هیئت مدیره چه اقداماتی انجام دادند؟

بيش از ٩ ماه از شروع التهاب بي سابقه تحميل شده به صنعت محصولات تكميلي PVC و از همه بيشتر لوله و اتصالات PVC مي گذرد. عوامل زيادي در پديد آمدن اين ٩ ماه سخت و طاقت فرسا و دميدن بر آتشي كه به جان اين صنعت ٧٠ ساله كشور موثر بوده است كه به گواه مستندات و مدارك، تلاش هاي فراواني جهت آگاه سازي تصميم گيران كشور از بحراني كه احتمالا  صنعت PVC را در مي نوردد ، انجام گرفت ولي متاسفانه تغييري در اجراي تصميمات اگرچه صحيح ، اما در زمان نامناسب حاصل نشد .


در اين مدت ٩ ماه كه براي صنعتگران لوله و اتصالات  PVC ، به دارازاي يك عمر گذشت ، شاهد اعتراضات هر روزه فراواني مبني بر التهاب بازار و واپاشي آن در صورت وارد آمدن كوچكترين تلنگرها به آن بوديم كه متاسفانه نه تنها اراده اي براي شنيدن واقعي آن وجود نداشت بلكه به عناوين و ابزارهاي مختلف تلاش شد تا اين همدلي و همياري هميشگي صنعتگران لوله و اتصالات PVC را كه سالهاست در همراهي با دولت ، وزارت صمت، سازمان حمايت ، استاندارد و ... سرآمد ساير صنايع كشور بوده است به گونه اي ديگر معنا كرده و برچسب هاي عدم تمايل به شفافيت و ... را به اين صنعت ٧٠ ساله بچسبانند.


اجراي همزمان دو طرح افق و گريد بندي PVC, آنهم در زماني كه زيرساختهاي اجراي هيچكدام از اين دو طرح كامل نشده است در كنار شرايط فعلي كشور و ترس از فرداي ملتهب تر از امروز ، آتشي چنان بي سابقه بر جان صنعت ما افروخت كه خرمن سالهاي عمر صنعتگران اين صنف و انجمن مربوطه را كه با خون دلهاي فراوان و صرف هزينه هاي گزاف جمع شده بود با خود سوزاند و برد.
اين گزارش تنها گوشه اي از تلاشها و فريادهاي صنعت در توجه به نظرات صنعتگراني است كه عمرشان را بر سر اين صنعت گذاشته اند !

 

مروری بر مکاتبات انجمن با موضوع التهاب گریدهای پی وی سی
از سال گذشته انجمن علاوه بر جلسه‌های فراوان و فشرده با همه مسئولانی که به نحوی با موضوع مواد اولیه پی‌وی‌سی در ارتباط بودند، مکاتبات بسیاری با روسا و مدیران تا معاون و وزیر انجام داد که در زیر به چکیده‌ای از آنها اشاره می‌شود.


انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصاالت پی وی سی در ادریبهشت سال 1398 اولین نامه خود را خطاب به رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمیبرای اعتراض به عرضه نامتوازن مواد پی وی سی نوشت . دراین نامه عنوان شده بود میزان عرضه S57 PVC از ابتدای سال جاری بار دیگر تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است. 


همچنین در آبان که بحران گریدهای پی‌وی‌سی اوج گرفت نامه‌ای به مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت ارسال کرد. این نامه موجب واکنش‌ها و انشتار نامه‌ها و به پیرو آن برگزاری جلسه‌های متعدد شد. انجمن در نامه خود خطاب به صادقی نیارکی، از میزان عرضه و نحوه قیمت گذاری PVCاظهار نگرانی کرد.


نامه دیکر انجمن به مهندس مولا خواه، مدیر کل صنایع شیمیایی و غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان بود ه در آن و براین نکته تاکید کرد: توجه به زنجیره تأمین و قیمت گذاری، زمینه عدم افزایش قیمت محصولات است. دراین نامه پیشنهاد شده بود تا به منظور تعادل در بازار، میزان عرضه PVC به 10 هزار تن در هفته افزایش یابد.


بار دیگر انجمن در 16 آذر 1398 دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی را خطاب قرار داد و از پیشنهاد این دفتر برای نظارت بر تقاضای پی وی سی استقبال کرد تا شاید گشایشی برایاین مشکل پیدا شود. 


همچنین یکی از موضوع‌های مطرح شده در اولین جلسه هیئت مدیره دوره نهم انجمن لوله و اتصلات پی وی سی که در 18 آذر ماه برگزار شد، مسئله عرضه‌های PVC در بورس کاال بود که کاهش زیادی در هفته‌های قبل از آن به ویژه هفته دوم آبان ماه داشت. هیئت مدیره برای جلوگیری از بازارسازی کاذب و رقابت غیرمنطقی، هماهنگی‌های الزم را با دو تعاونی پی وی سیایرانیان و مجد جی، انجام داد. همچنین بر اساس تصمیمها و اقدامات صورت گرفته مقرر شد تا رقابت به بیش از 7 درصد نرسد. 

 

پس از کاهش عرضه PVC در هفته دوم آبان ماه و تلاشهای انجمن و تعاونی‌های تامین نیاز این مواد، مسئولان ذیربط وعده افزایش عرضه تا 10 هزار تن را دادند، امااین وعده در عمل تحقق نیافت. انجمن بار دیگر در نامه‌ای خطاب به دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی نوشت و موضوع اعتراض خود را اعلام کرد. دراین نامه که 26 آذر نوشته شده آمده بود: رقابت باال و افزایش قیمت PVC ،واحدهای تولیدی صنایع پایین دست را به ورطه نابودی و تعطیلی می کشاند.

 

همچنین انجمن نامه‌ای به مدیر کل صنایع شیمیایی و غیرفلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان نوشت و آنها را به کمک طلبید. دراین نامه خطاب به مهندس مولاخواه آمده بود: افزایش تحمیلی قیمت پودر پی وی سی از 13 آبان تا 7 دی 1398 به طور میانگین 40 درصد بوده واین در حالی است که ممنوعیت افزایش قیمت محصولات نهایی توسط دولت، باعث وارد آمدن زیان های بالا به شرکت های بزرگ و صاحب نام این صنعت شده است.


سیر نامه‌نگاری‌ها همچنان ادامه یافت. این بار مخاطب انجمن، صادقی نیارکی مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود تا شاید این مدیر ارشد پا به عرصه عمل بگذارد؛ عنوان نامه این بود: عرضه و تقاضای گریدهای پی وی سی تنظیم نشود، زیرساخت های کشور آسیب می بیند.


این تشکل بار دیگر اقدام به برگزاری یک جلسه فوق العاده در روز 29 دی ماه کرد. دراین نشست آخرین وضعیت بازار و قیمت محصوالت پی وی سی مورد بررسی قرار گرفت.


نوبت به بورس کالا رسید، انجمن خطاب به سلطانی نژاد مدیر کل بورس ایران نوشت: همزمان با افزایش مجدد قیمت کف عرضه، سطح رقابت برای خرید گرید اس65 ،به بیش از ۴۰ درصد بالغ گردیده، که بر اساس اصول و منطق اقتصادی، تداوم این روند، فرایند ً تولید را غیر اقتصادی نموده و عملا خطوط تولید را به تعطیلی کشانده است.


انجمن در اسفند 1398 در نامه ای خطاب به رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی درخواست کرده است تا 4 هزار تن باقیمانده از گرید PVC-S60 را که مورد نیاز صنعت اتصالات است، به صورت اختصاصی عرضه کند. در بخشی از نامه انجمن عنوان شده است که عدم دسترسی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به PVC S57 یا S60، نقصان جدی در روند اجرای هر سیستمی با لوله و اتصالات PVC بوده و در نهایت آسیب های جدی به زیر ساخت های کشور در بخش های مختلف وارد می کند.
پس از همه این تلاش‌ها بالاخره با درخواست انجمن معاملات پی وی سی 12 اسفند 1398 باطل شد و رئیس هیئت مدیره انجمن در نامه ای خطاب به سلطانی نژاد از اقدام شرکت بورس کالای ایران تشکر کرد.


و بعد از اين همه تلاش و مكاتبه و درخواست هاي مكرر، رنجنامه صنعت با عنوان «چالش تامین مواد اولیه صنایع پایین دست PVC از بورس کالا و تعطیلی واحدهای تولیدی» بود  که به دفتر وزیر ارسال شد:

در این رنجنمامه موارد زیر درخواست شده بود:

 1-موافقت با ابطال معاملات هفته گذشته PVC در بورس کالا
2-افزایش میزان عرضه هفتگی رزین PVC به میزان 9000 تن بصورت نقدی و 3000 تن بصورت سلف تا پایان تلاطمات بوجود آمده در بورس کالا
3-اعمال مکانیزم تنظیم گری موثر در نحوه عرضه و تقاضای رزین PVC و تخصیص سهمیه اختصاصی به صنعت لوله و اتصالات PVC به منظور امکان ادامه فعالیت واحدهای تولیدی در سال رونق تولید
در پایان این انجمن آمادگی خود را جهت نشست مشترک با کارشناسان آن وزارتخانه محترم به منظور چاره اندیشی و برون رفت از این بحران را اعلام میدارد.
درخواست .. به دفتر ... ارسال شد مکاتبه بعدی انجمن به آقای رحمانی وزیر  وقت بود ،  از رقابت 42 درصدی pvcانتقاد و  این روند را به ضرر مصرف کننده نهایی دانست.

 

برای مشاهده فیلم بخشی از دفاعیات هیئت مدیره برای استیفای حقوق تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، اینجا را کلیک کنید.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط