ارسال پاسخ

۱۰ خرداد ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2802

pvc-asso.ir

زمان یکپارچگی چسب با سطح لوله و اتصال PVC

این مطلب به ضرورت استفاده از دستورالعمل تولیدکننده برای نصب موفق لوله و اتصال چسبی، تاکید دارد همچنین شما می توانید جداول راهنما در اینجا مشاهده کنید.

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

همیشه از دستورالعمل تولیدکننده برای نصب موفق لوله و اتصال چسبی استفاده کنید. فهرست زیر دستورالعمل­های رایج برای نصابان است که در زمان حرکت و آزمون سامانه لوله کشی  PVC و اتصال از نوع چسبی می­توانند از آن تبعیت کنند (زمان تک­فازی و یکپارچه شدن  ممکن است متفاوت باشد ـ قبل از آزمون با تولید کننده بررسی کنید).

 

 

زمان لازم برای خشک شدن جهت آزمون فشار %10 (دستور العمل رایج)

تست هیدروستاتیک (آب) محل اتصال  PVCمی­تواند در 10% فشار عملیاتی بزرگترین قطر لوله بر طبق زمان­های نشان داده شده، در جدول 1 انجام شود.

 

زمان لازم برای خشک شدن جهت آزمون فشار 100% ( دستورالعمل رایج)

محل اتصال چسبی  PVC نباید بیش از 15 دقیقه در 100% فشار عملیاتی بزرگترین قطر لوله و فشار کاری تست شود (مقادیر زیر برای سیستم هایی با psi180 (Mpa1/24)  و یا کمتر نشان داده شده است)

نکته: شرایط محل کار مانند رطوبت، ارتفاع و دیگر فاکتورها می­توانند روی زمان پخت تاثیر بگذارند. لیست ارائه شده برای زمان پخت تنها می­تواند یک راهنما باشد. بهتر است قبل از آزمون از الزامات ارائه شده توسط تولیدکننده چسب برای زمان پخت، استفاده شود. منبع: داده­های بروزرسانی شده از NIBCO, Inc.

 

شرایط ویژه برای چسب کاری

چسب­کاری در هوای گرم:

در آب و هوای گرم و یا بادهای شدید، تبخیر شدن سریعتر حلال باید در نظر گرفته شود، تا نصب به طور موفقیت­آمیزی صورت گیرد. آب و هوای گرم باعث می شود که سطوح دارای پرایمر به سرعت خشک شود. برای غلبه براین مشکلات، نصابان باید زمان آماده­سازی تا نصب را کاهش دهند. در ادامه، فهرستی برای اطمینان از اتصال مناسب در دماهای بالا ارائه شده است:

•  تعداد نصابان را افزایش داده و تیم را طوری سازماندهی کنید که بدون نیاز به استفاده از دستورالعمل های تولیدکننده، سرعت عمل افزایش یابد.
•  از یک شیشه موقت در اطراف محل اتصال و نصاب برای دفع باد استفاده کنید.
•  قبل از نصب برای جلوگیری از جذب گرما، محصولات لوله کشی، چسب و پرایمر را در سایه و دور از نور خورشید نگه دارید.
•  اتصال ممکن است درشب و یا صبح زود انجام گیرد، بنابراین نور باید کافی باشد.
• در صورت امکان تحت شرایط کنترل شده اجزایی از سامانه را از پیش بسازید.
•  از یک اپلیکاتور چسب که اندازه آن حداقل نصف قطر لوله است، استفاده کنید.

 

چسب­کاری در هوای سرد:

حلال در چسب و پرایمر زمانی که دما کمتر از 5 درجه سانتی گراد است به راحتی تبخیر نمی­شود و چسب ممکن است غلیظ شده و حتی به حالت ژل درآید. با استفاده از یک قلم موی محکم و سفت  می­توان حلال­های پرایمر را بهتر به سطوح لوله آغشته کرد. از آنجایی که زمان طولانی­تری برای یکپارچگی و پیوستن لوله و اتصال در هوای سرد لازم است، برای جلوگیری از شکستن محل اتصال، اتصال تازه چسب­کاری شده را برای اطمینان از نصب درست، در هم نگه دارید. در زیر فهرستی از پیشنهادات برای کمک به نصب مناسب در دمای پایین ارائه شده است:

•  قبل از استفاده، وسایل لوله کشی و چسب و پرایمر را در یک محل کنترل شده دمایی نگهداری کنید.
•  رطوبت را از محل اتصال دور نگه دارید.
•  اجزایی از سامانه را در صورت امکان در محل¬های ایمن و گرم ( عاری از شعله) پیش ساخت کنید.
•  با استفاده از یک سپر و یا محافظ قابل حمل از محل¬های اتصال محافظت کنید. این سپر باید تا زمان  تثبیت کامل محل اتصال، باقی بماند.


منبع : کتاب سامانه لوله کشی  pvc برای کاربردهای تجاری و صنعتی
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد