ارسال پاسخ

۴ فروردین ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2148

سال سخت صنعت لوله و اتصالات پی وی سی (1)

کمبود pvc تا تحریم خرید آن در سال 1397

روند حوادث در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سال 1397 به اندازه ای شتاب داشت که فارغ از تحلیل، حتی مرور آن به سادگی و در نوشتاری کوتاه امکان پذیر نیست؛ اما آن چه که روشن و مسلم است، ایران سال دشواری را در همه بخش ها پشت سر نهاد.

بی تردید دامن صنعت لوله و اتصالات پی وی سی نیز به عنوان زنجیره ای کوچک از صنعت، مصون از این حوادث نماند. همین موارد کار انجمن صنفی این صنعت را برای هموار ساختن بخشی از موانع موجود بر سر راه تولیدکنندگان زیاد و فشرده ساخت.

 

تلاطم بی وقفه ارز از قیمت آن گرفته تا نحوه عرضه آن در کانال هایی که توسط دولت مشخص شده بود، همچنین رکود تورمی مسکن، موانع جدید بر سر راه صادرات، بخش مهمی از متغیرهای مستقیم بر صنعت لوله و اتصالات پی وی سی بودند. 

 

قصه بی پایان مشکل گریدهای pvc

یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، بحث میزان عرضه و قیمت آن  در سال 1397 بود حتی به صورتی که  S57 از عرضه باز ایستاد. انجمن به صورت جدی تلاش های خود را در این حوزه متمرکز کرد. انجمن در این زمینه نامه ای خطاب به معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت با سه پیشنهاد ارسال کرد.

 

در بخشی از این نامه با اشاره به دو مشکل سایه حضور دلالان در بازار و همچنین  سقف رقابتی قیمت‌ها، اظهار شده بود: کشور علاوه بر  مشکلات تحریم‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات داخلی مانند تورم و نرخ بیکاری، با بحران‌های جدی دیگر مانند کمبود آب روبرور است. یکی از صنایع زیرساختی که می‌توانند به مدد مدیریت منابع آبی بیاید، صنعت لوله و اتصالات پی‌وی‌سی است که نقش بارزی در تجهیز اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری دارد.

 

در ادامه پیگیری ها  انجمن اقدام به برگزاری جلسه اضطراری با هدف تامین گریدهای پی وی سی کرد. این نشست باهدف برقراری توازن میان عرضه و تقاضا به ویژه گرید S57، بود که با حضور پتروشیمی های تولیدکننده گریدهای پی وی سی، برگزار شد.

 

اما در ادامه این فعالیت ها سرانجام بنا شد تا 25 درصد مواد اولیه پلیمری به تولیدکنندگان واقعی اختصاص یابد.این تصمیم که در شهریور ماه و با حضور نمایندگان مجتمع های پتروشیمی، انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی برگزار شد با تعیین شرایط تصمیم مزبور اتخاذ شد. بر اساس توافق صورت گرفته کف عرضه های PVC به صورت هفته ای به 9 هزار تن افزایش یافت. همچنین برای گرید S57 ، پتروشیمی ها وعده دادند که برای رفع کمبود این گرید، برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

 

اما بازار همچنان دچار التهاب بود تا این که موضوع برداشتن سقف، شرایط جدیدی را ایجاد کرد. در این مقطع رئیس هیئت مدیره انجمن از متقاضیان PVC خواست تا از رفتار هیجانی پرهیز کنند.

 

این درخواست با استقبال از سوی تولیدکنندگان روبرو شد به گونه ای که در همان هفته تنها 2700 تن تقاضا برای پیوی سی ثبت شد. اما پتروشیمی ها از پای ننشستند و بازی جدیدی را آغاز کردند آنها با نحوه عرضه PVC-S65  موجب ایجاد رقابت 170 درصدی شدند که در نتیجه قیمت این گرید با افزایش چشمگیری روبرو شد و ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان و همچنین رقابت با سایر لوله های پلیمری را دشوار ساخت.

 

انجمن در گام بعدی به کارگردانی نحوه عرضه PVC-S65 توسط برخی پتروشیمی ها اعتراض خود را به مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی اعلام کرد. در این نامه عنوان شده بود که وسوسه کسب سود بیشتر توسط برخی شرکت های پتروشیمی چیزی جز تعطیلی، ورشکستگی و بی کاری کارگران واحدهای تولیدی را در پی ندارد. همچنین اظهار شده بود که اگر اقدامی عاجل در این زمینه صورت نگیرد این گونه سناریوها ریشه صنعت لوله و اتصالات پی وی سی را درحالی می خشکاند که این صنعت نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا از مزیت قیمتی و خواص ذاتی بالایی نسبت به سایر لوله های پلیمری و غیرپلیمری برخوردار است اما در کشور ما و بر اثر سوء رفتار مسئولانه و خود تحریمی های داخلی به سرعت رو به زوال و فنا خواهد رفت.

 

بالاخره ادامه اعتراض به وزیر وقت صنعت رسید که انجمن درخواست ممنوعیت صادارت پودر PVC  با نام گرانول و کامپاند را کرد. در بخشی از این نامه آمده بود: دراین شرایط بهم ریخته که عمدتأ ناشی از سوء مدیریت های داخلی است نه تحریم های خارجی، متأسفانه موضوع توزیع مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی حاصل از منابع و مخازن ملی این کشور، بجای عرضه به تولیدکنندگان واقعی به مقر درآمد قابل توجهی برای سودجویان صنعتی، واسطه ها و تعدادی از افراد مسئول تبدیل شده است.

 

تلاش این تشکل صنفی برای سامان دادن به بازار آشفته مواد اولیه همچنان ادامه داشت اقدام بعدی مکاتبه با صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که ضمن انتقاد از نحوه توزیع پودر PVC، خواستار برگزاری نشستی فوری برای برون رفت از وضعیت موجود شد.

 

اما آشفتگی در بازار مواد اولیه به جایی رسید که انجمن ناگزیر شد از اعضای خود درخواست کند تا برای اعتراض به روش کنونی، PVC  نخرند. عباسعلی متوسلیان رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، از اعضا درخواست کرد تا برای اعتراض به مهندسي بازار و قيمت گذاري در كنار سياست نادرست تعيين قيمت پايه بر اساس ميانگين ٤ هفته قبل، از خرید PVC امتناع کنند.

 

این فراخوان بر خلاف باور طرف عرضه، با استقبال تولیدکنندگان روبرو شد به طوری که در روز 23 مهر ماه پی وی سی ها باد کرد. جمع عرضه های PVC روز قبل برای عرضه در بورس کالا 9.684 تن اعلام شد. از مجموع 9.648 تن PVC (مجموع عرضه پایه + افزایش عرضه) 8.524 تن آن، گرید S65 بود؛ یعنی پرکاربردترین PVC تولیدکنندگان لوله. از میزان اعلام شده تنها 5.027 تن S65  عرضه شد و از میان فقط 1158 تن تقاضا آمد و تنها 666 تن از این میزان، معامله شد!! یعنی تنها 13 درصد از عرضه های S65 معامله شد. این موضوع بازتاب گسترده ای در رسانه ها پیدا کرد.

 

سرانجام بخشی از پیگیری های انجمن برای رفع مشکل تولید PVC-S57  نتیجه داد و در بند 2 صورتجلسه چهارمین جلسه کمیته تخصصی پتروشیمی که اول مهر 1397 برگزار شد این بند به تصویب رسید: در جهت تقویت تشکل ها، مقرر شد به منظور تامین VCM توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC جهت تولید PVC-S57 پتروشیمی آبادان، عرضه اختصاصی با قیمت توافقی انجام شود. در این خصوص ارایه آمار توزیع و نرخ نامه تولید محصول نهایی توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC به سازمان حمایت الزامی است. این مصوبه در 13 آذر 1397 از طرف دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی برای اجرا به انجمن لوله و اتصالات پی وی سی ابلاغ شد.

 

همچنین انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در نامه ای خطاب به رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درخواست کرد تا امکان خرید گرید PVC-S60 برای تولیدکنندگان اتصالات PVC مهیا شود، که با این درخواست نیز موافقت شد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد