ارسال پاسخ

۹ بهمن ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2076

pvc-asso.ir

چه عاملی باعث نشتی در لوله ها می شود؟

این گزارش مشکلات ناشی از نشت لوله های فلزی (مسی) و عواملی که باعث ایجاد خورندگی در لوله های فلزی می شوند را توضیح می دهد. لوله های PVC و CPVC می تواند جایگزین مناسبی برای خلاص شدن از خوردگی و لوله کشی مجدد باشد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، آب آلوده و یا رنگی، خیس شدن سقف و دیوارها، ترک خوردگی و بادکردن رنگ دیوار و لق شدن کف پوش ها همچنین بالا رفتن  قبض آب می تواند از نشانه های شکست لوله ها باشد.


تعدادی از این عوامل می توانند به تنهایی و یا باهم  میزان خوردگی هر سیستم لوله گذاری را نشان دهد. بسته به تعداد و درجه این عوامل حتی یک سیستم لوله کشی جدید می تواند نشانه هایی از خورندگی را در کمتر از دو سال بعد از نصب نشان دهد. با این حال  این مشکلات در مواردی که لوله ها 15 سال و یا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند حادتر هستند.


تاثیر خورندگی آب بر سیستم لوله کشی به این معنا نیست که کیفیت آب ضعیف است، در واقع  حتی مناطقی که آب آشامیدنی دارای بهترین رتبه از لحاظ کیفی در کشور است نیز مشاهده می شود. به عنوان مثال در منطقه شمال غربی ایالت متحده و کانادا  کیفیت آب به عنوان بهترین آب آشامیدنی جهان شناخته شده است. با این حال  این آب هنوز دارای اثر بسیار خورنده ای بر سیستم لوله کشی است زیرا عوامل متعددی وجود دارد که ربطی به کیفیت آب ندارد.


•     واکنش شیمیایی با آب
•    Ph  آب
•    مقدار اکسیژن در آب
•    دمای آب
•    سرعت / فشار آب در لوله

 

میزان خورندگی می تواند همچنین با تشکیل مواد شیمیایی تشکیل شده از تاثیر آب بر فلزات مختلف در لوله و یا در تماس  با سیستم های لوله کشی فلزی تحت تاثیر قرار گیرد. بیایید  نگاه دقیقتری به شایعترین علل خوردگی سیستم های لوله کشی داشته باشیم.

 

Ph  آب
 اسیدیته آب براساس  ph  تعیین می شود که در رنج 0 ( حداکثر اسیدیته ) تا  14( حداکثر قلیایی) مشخص می شود. وسط این مقیاس 7 نشان دهنده نقطه خنثی است و اسیدیته از خنثی به سمت صفر و  قلیایی شدن از 7 به سمت 14 افزایش می یابد. این نکته بسیار ساده است. مقیاس ph بر مبنای لگاریتمی است و شبیه مقیاس ریشتر برای اندازه گیری زلزله است. این بدان معناست که تفاوت یک واحد  phنشان دهنده یک تغییر ده برابر در اسیدیته است.


 سیستم لوله کشی مسی زمانی که  ph  بیش از 8 است، فیلم اکسید مس معمولا  بر روی  دیواره لوله تشکیل می شود. این فیلم  به عنوان مانعی برای کاهش خوردگی عمل می کند. با این حال زمانی که  phدر لوله ها کمتر از 8 باشد،  فیلم اکسید مس ( مانع ) حل می شود و هیج گونه حفاظی برای لوله وجود نخواهد داشت. بنابراین لوله در معرض خوردگی ناشی از آب قرار می گیرد. نتیجه نهایی نشتی می تواند به دیوارها و کف  آسیب برساند.

 

دمای آب و اکسیژن
سیستم آب خانگی یک سیستم باز است که آب استفاده شده همیشه تازه و با میزان اکسیژن بالاست. هوای حل شده در آب شامل حدودا 30% اکسیژن و  بقیه نیتروژن غیر خورنده است. اکسیژن با این حال فلزات را از طریق فرایند الکترو شیمیایی اکسیداسیون داخلی  تخریب می کند. در نتیجه فلز به تدریج تبدیل به یک اکسید ( زنگ) می شود و در این فرایند ضعیف تر و نازک تر می شود. همان طور که لوله زنگ می زند، ناخالصی ها در خطوط آب ته نشین شده و پوششی در لوله در نتیجه مستقیم فرایند اکسیداسیون تشکیل می شود.


همین طور برای دمای آب، هر چه دما بالاتر باشد سرعت اکسیداسیونی که رخ می دهد بیشتر است. در حالی که میزان اکسیژن تحت فشار و دمای بالای آب کاهش می یابد.  شرایط دما و فشار بالا می تواند فرایند اکسیداسیون را تسریع کند. تجربه نشان می دهد که خوردگی در خطوط آب گرم بیشتر از خطوط آب سرد است.

 

سرعت آب
مشکلات سرعت آب معمولا به یک سیستم لوله کشی مربوط  می شود که در آن آب نیاز به پمپاژ یا گردش دارد. خوردگی فرسایشی معمولا در مکان های رخ می دهد که آشفتگی (توربولانس) آب وجود دارد که معمولا به علت سرعت زیاد آب است. این معمولا هنگامی که آب دارای تغییر مسیر ناگهانی در مسیر (مانند چرخش در زانوها) همچنین برخورد جریان آب به موانعی مانند محل اتصالاتی که به شکل نا مناسب نصب شده اند رخ می دهد.

 

راهکار برای تعمیر
در حال حاضر صاحبان خانه گزینه های مختلفی برای انتخاب دارند. با این حال هیچ گزینه ای علت ریشه ای برای این مشکل نیستند.اکثر گزینه ها گران هستند. این راهکارها عبارتند از :


•    رفع نشت با استفاده از جوش خارجی
•    جایگزینی قسمت کوچک یا بزرگتر لوله
•    لوله کشی مجدد کل ساختمان( لوله کشی مجدد با لوله های مس نو مشکل خوردگی مجدد را پس از یک دوره زمانی تضمین نمی کند)
•    لوله کشی  مجدد و جایگزینی مس با  PVC یا  CPVC
•    پوشش داخلی لوله های موجود با اپوکسی

 

لوله های  PVC بهترین جایگزین و راهکار مناسب برای لوله های مسی است.  PVCدر برابر بسیاری از الکل‌ها، روغن‌ها و مواد نفتی غیرآروماتیک مقاوم است. این ماده همچنین در برابر اکثر خورنده‌ها نظیر اسیدهای غیرآلی، بازها و نمک‌ها مقاوم است. برای کارهای معمول آبرسانی، لوله‌های U-PVC کاملاً در برابر مواد شیمیایی موجود در خاک و آب مقاوم هستند. از ویژگی های جذاب این لوله ها در مقایسه با لوله های فلزی می توان به هزینه کمتر و سهولت نصب، استحکام ساختاری ، وزن سبک، کاهش سر و صدا در مقایسه با لوله های مسی نیز اشاره کرد.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد