ارسال پاسخ

۱ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1903

pvc-asso.ir

بسته ضدتحریمی گمرک برای حمایت از صادرات

رئیس کل گمرک ایران از تدوین بسته ضدتحریمی گمرک برای حمایت از صادرات خبر داد و تاکید کرد از همه ظرفیت‌ها برای تقویت بخش تولید و رونق صادرات استفاده می‌شود.

به گفته وی، کالا‌هایی که به‌صورت ورود موقت به کشور وارد می‌شوند، مشمول ضوابط ثبت سفارش نیستند. اگر کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از محل کالای ورود موقت تولیدشده باشد و واردکنندگان ارزی از دولت بابت ورود موقت کالاها دریافت نکنند، مشمول هیچ‌یک از محدودیت‌ها و موانع صادراتی نیست که این مصوبه ابلاغ‌شده است. عسگری گفت: محدودیت‌ها در شیوه‌نامه جدید نسبت به قبل برطرف شده و گمرک براساس اهداف از پیش اعلام‌شده برای حمایت از تولیدکنندگان و صادرات گام برداشته است.

 

رئیس‌کل گمرک ایران در تشریح بخشی از تسهیلات جدید گمرکی برای حمایت از تولید و صادرات براساس ماده ۵۱ قانون امور گمرکی خاطرنشان کرد: در شیوه‌نامه قبلی، اختیار صدور و تمدید مجوز ورود موقت به تعداد محدودی از گمرکات اجرایی کشور تفویض شده بود، درحالی‌که در دستورالعمل اخیر این اختیار به همه ناظران و مدیران گمرکات مراکز استان‌ها تفویض شده است. عسگری، گسترده‌تر شدن دامنه کالاها را در تفویض اختیار اخیر از دیگر مزایای آن برشمرد و گفت: مهلت اعتبار مجوزهای ورود موقت در شیوه‌نامه قبلی سه ماه در نظر گرفته‌شده بود که به دلیل حمایت از واحدهای تولیدی و تسهیل جریان ترخیص مواد اولیه موردنیاز، مهلت استفاده از مجوز ورود موقت طی دستورالعمل اخیر به چهار ماه افزایش‌یافته است.

 

 

فرود عسگری، رئیس‌کل گمرک در تشریح بسته جدید گمرک برای مقابله با تحریم‌ها گفت: دستورالعمل‌های تفویض اختیار ورود موقت و استرداد حقوق ورودی در شیوه‌نامه‌ای جدید تنظیم و به گمرکات سراسر کشور ابلاغ‌شده که در مقایسه با دستورالعمل قبلی، تسهیلات گمرکی برای ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی باهدف حمایت از تولید و صادرات در ۱۷ بند افزایش‌یافته است.

 

به گفته وی در صورت درخواست ذی‌نفع، مهلت اشاره‌شده ۲ ماه دیگر نیز قابل تمدید است. رئیس‌کل گمرک ایران گفت: با الکترونیکی شدن مراحل مختلف تشریفات صادرات کالا در گمرک، عملیات صادرات در بستر الکترونیکی و به‌صورت دور اظهاری انجام می‌گیرد. صادرکننده پس از اظهار کالای خود به‌صورت الکترونیکی، ارزیابی کالا در محل را از گمرک درخواست می‌کند و بدون مراجعه حضوری، مراحل تشریفات صادرات انجام می‌شود. همچنین در صورت نیاز به مجوزهای موردی، مراحل انجام کار از طریق پنجره واحد مجازی انجام می‌شود. به گفته عسگری، به‌منظور تسهیل و تسریع صادرات، کنترل‌های گمرکی برای کالاهای سطح یک و ۲ فقط در یک مرحله انجام می‌شود و بر همین اساس، درصورتی‌که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل دستگاهی سطح یک و ۲ تعیین شود نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدا صادرات برای توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبدا یا داخلی نیست. درصورتی‌که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح ۲ تعیین شود، در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامه‌های کنترل سطح ۲ توسط گمرک مبدا انجام می‌شود، در مسیر کنترلی سطح سه نیز تسهیلات ویژه‌ای به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی داده می‌شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد