ارسال پاسخ

۹ بهمن ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1359

pvc-asso.ir

منتور کیست؟ منتورینگ چیست؟

واژه منتورینگ (Mentoring) با فراگیر شدن استارتاپ ها بیش از پیش مطرح شده است و هرچند فعالیت منتورینگ در این زمینه بیشتر دیده می شود اما در سایر کسب و کار ها و فعالیت ها نیز استفاده می شود.

واژه منتورینگ (Mentoring) با فراگیر شدن استارتاپ ها بیش از پیش مطرح شده است و هرچند فعالیت منتورینگ در این زمینه بیشتر دیده می شود اما در سایر کسب و کار ها و فعالیت ها نیز استفاده می شود.

 

منتور کیست؟


ترجمه کلمه “منتور / Mentor” کار ساده ای نیست. می توان به آن عبارات زیادی را نسبت داد که همه به طور کامل نتوانند آن را تعریف نکنند. کلماتی مثل تسهیلگر، مشاور و … . اما در کل این کلمه ریشه ای یونانی دارد  که برای اولین بار در افسانه هایی همانند افسانه ادیسه هومر آمده است و به فردی گفته می شود که به طرف مقابل خود (منتی / Mentee)، تجربیات و آموخته هایش را انتقال می دهد.

 

از قدیم الایام نیز در بازارها، اوستا کارها فوت و فن کاری را که بلد بودند و در آن زمینه تجربه زیادی کسب کرده بودند را به شاگرد و یا شاگردان خود آموزش می دادند. منتور نیز چنین کاری را انجام می دهد. به زبان دیگر،

 

“منتور دانش و تخصص خود را به کمک مشاوره به افرادی که تجربه کمتری در آن کار دارند ارائه می دهد و به آن ها کمک می کند تا در زمینه کاری، تحصیلی و … خود انتخاب های بهتری انجام دهند و بیشتر از قبل به هدف خود نزدیک شده و آن را توسعه بخشند”.

 

به طور کلی منتورینگ بر اساس برقرار کردن روابط دوستانه با منتی است اما روابط رسمی نیز در منتورینگ وجود دارد. منتور در نقش رئیس ظاهر نمی شود و دستور نمی دهد. وی با گفت و گو و طرح پرسش و پاسخ و صحبت از تجرییات و دانش خود در آن زمینه، منتی را راهنمایی می کند و دید وی را در آن موضوع گسترش می دهد . منتور می تواند فردی جوان یا مسن باشد اما دانش لازم را در آن زمینه داشته باشد. دانشی که ما را در زمینه هایی مثل مدیریت زمان، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی و استفاده بهینه از آن در جهت رسیدن به اهداف، چگونگی کسب اعتبار در دنیای کسب و کار و … راهنمایی می کند. همان طور که در زندگی روزانه همه در کنار هم، گاهی نقش منتور و گاهی نقش منتی را بر عهده می گیریم و از دانش یکدیگر استفاده می کنیم، منتورینگ نیز در روابط کسب و کار اینگونه عمل می کند.

 

وظایف منتور


منتور اهمیت زیادی بر تاثیر منتورینگ و افزایش بهره‌وری در کسب و کار دارد. تعدادی از وظایف یک منتور که در این زمینه تاثیر گذارند در زیر آمده است:

 

بازار کسب و کار شما را به خوبی بشناسد

 

چشم اندازهای شما را بهبود بخشد و به شما در توسعه اهدافتان کمک کند

 

اشتباهاتتان را به شما گوشزد کند و به شما کمک کند تا راه حلی را برای رسیدن به هدفتان پیدا کنید

 

روابطی دارد که می تواند با استفاده از آن ها کسب و کارتان را توسعه دهد

 

سرمایه گذاران و کارآفرینان مختلفی را می شناسد

 

زمانی که به او احتیاج دارید، در دسترستان است

 

و…

 

منتورینگ


منتورینگ استفاده از روش ها و کسب انگیزه در جهت رسیدن به اهداف است که منتور راه رسیدن به آن ها را برای افراد تسهیل می کند.

 

خدمات منتورینگ هزینه بر است؟ چرا باید این هزینه را پرداخت کنیم؟

 

حداقل هزینه، گذاشتن زمان لازم برای صحبت با یک منتور است. خدمات منتورینگ در هیچ کجای دنیا بدون هزینه نیست. دلیل آن هم واضح است. شما برای رسیدن به آن میزان از دانش و تجربه، باید زمان و هزینه زیادی را صرف کنید و اشتباهات بیشتری را برای پیشرفت در کارتان انجام دهید که می توانید با استفاده از خدمات منتورینگ آن ها را کاهش دهید.

منبع: سایت دیدار

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد