ارسال پاسخ

۱۷ دى ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1320

pvc-asso.ir

استفاده از روانشناسی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی فرآیند ایجاد، ارتباط، تحویل و مبادله چیزی است که برای مشتریان، ذی‌نفعان و به‌طور مشخص جامعه ارزش تولید می‌کند.شاید بتوان گفت بازاریابی در درون فرآیندهای خود به‌طور کامل مرتبط با روانشناسی است.

مفاهیم روانشناسی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل رفتارها و استراتژی‌های بصری و احساسی است که مخاطبان را درگیر خود می‌کند. درک هر چه بهتر این مفاهیم و ترکیب صحیح آنها به موفقیت بیشتر در کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند و موجب می‌شود نتایج و اثربخشی بیشتری از این رسانه حاصل شود.

 

کاربران شبکه‌های اجتماعی دوست دارند محتوای صفحات خود را شامل عکس‌ها، ویدئوها، نظرات و مقالات و... با دیگران به اشتراک بگذارند.به تازگی مجله نیویورک‌تایمز نظرسنجی از مخاطبان خود انجام داده است که چرا کاربران علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری محتواهای خود در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت آنلاین هستند؟‌ نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۴ درصد از مردم به این دلیل علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری محتوای خود هستند که احساس می‌کنند این کار موجب می‌شود مخاطبان آنها زندگی و حال بهتری داشته باشند!‌

 

افراد به دلایل زیر در شبکه‌های اجتماعی اقدام به اشتراک‌گذاری محتوا می‌کنند:‌

 

۶۸ درصد می‌خواهند خود را به دیگران معرفی کنند.

 

۴۸ درصد علاقه‌مند هستند موضوعاتی که برای آنها مهم است با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

۷۳ درصد علاقه‌مند به ارتباط با کسانی هستند که با آنها علایق مشترک دارند.

 

۸۴ درصد برای حمایت از یک موضوع(یا کمپین)‌ اقدام به اشتراک‌گذاری می‌کنند.

 

شاید جالب باشد بدانید مشتریان و مصرف‌کنندگان از به اشتراک‌گذاری محصول یا خدمت مورد استفاده خود لذت بیشتری می‌برند. به هر حال دلیل اصلی به اشتراک‌گذاری هر محتوایی ارتباط آنها با دیگران است و البته این اقدام افراد اگر با محصول یا خدمت شما ازسوی افراد انجام شود، می‌تواند یک روش فوق‌العاده برای ایجاد علاقه و آگاهی از کسب و کار شما باشد.واکنش اکثر افراد نسبت به یک محصول یا فرد در کمتر از ۹۰ ثانیه رخ می‌دهد و ارزیابی ۶۰ تا ۹۰ درصد افراد براساس رنگ‌ها صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده تاثیر مستقیم رنگ‌ها بر بازاریابی است بنابراین با استفاده از رنگ صحیح برای کسب‌و‌کار یا کمپین بازاریابی و انطباق آن با پیامی که قرار است به مخاطب منتقل شود، بهترین ارتباط برقرار خواهد شد.

 

 ۱. احساسات مسری و واگیردار هستند. رفتار ویروس، شباهت زیادی به احساسات دارد چرا که به‌شدت واگیردار و مسری است. شاید بهترین مثال برای این مورد زلزله اخیر در کشور باشد، حتما شما نیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس‌بوک و... تصاویر و ویدئوهای زیادی در این‌باره دریافت و مشاهده کرده‌اید. همان‌طور که مشاهده می‌شود احساسات ناشی از دریافت و مشاهده این پیام‌ها حتی موجب تغییر در رفتار مردم می‌شود و این روزها افراد جامعه کمی با هم مهربان‌تر شده‌اند!‌

 

یکی از بزرگ‌ترین مطالعات انجام شده درباره شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که وقتی در یک پست یا مطلب ارسالی احساساتی وجود داشته باشد،‌ احتمال تاثیرگذاری آن بر مخاطب بیشتر است. بنابراین یکی از روش‌های اثرگذاری بر مخاطب روایتی عاطفی از یک موضوع است، کاری که بسیاری از برندها و نام‌های تجاری طی روزهای اخیر در ماجرای زلزله اخیر به خوبی از آن بهره بردند!‌

 

۲. اهدای جوایز مخاطبان را به مشارکت و پاسخ تشویق می‌کند. یکی از تاکتیک‌های خوب فروش با استفاده از تئوری «عمل متقابل» در علم روانشناسی است. با استفاده از این تئوری شما به مخاطبان خود وعده می‌دهید که در مقابل درخواستی مانند به اشتراک‌گذاری و انتشار یک پست یا ارسال یک ایمیل شانس خود را برای برنده شدن در قرعه‌کشی و دریافت یک جایزه امتحان کنند و تجربه نشان می‌دهد این روش به‌خوبی در کسب نتیجه مطلوب جواب می‌دهد.

 

۳. تصاویر نمایشی مهم هستند. آزمون‌های روانشناختی زیادی از میزان توجه و علاقه افراد به تصاویر انجام شده است که نشان می‌دهد اغلب افراد یک تصویر چهره همراه با لبخند را نسبت به یک تصویر بی‌روح و بی‌تفاوت ترجیح می‌دهند. جلب‌توجه افراد به تصاویر با پس‌زمینه تاریک نسبت به عکس‌هایی با پس‌زمینه روشن نیز بیشتر است و با توجه به امکاناتی که به تازگی شبکه‌های اجتماعی در اختیار کاربران قرار داده‌اند، یک تصویر متحرک شانس بسیار بیشتری برای دیده‌شدن و جلب‌توجه مخاطبان دارد.

 

۴. بازخورد در شبکه اجتماعی موجب احساس وابستگی افراد به آنها می‌شود. این موضوعی بدیهی است، پاسخ دادن به واکنش‌های مشتریان و مخاطبان موجب وابستگی هرچه بیشتر آنها می‌شود و در صورت عدم پاسخ به نوشته‌ها و واکنش‌های افراد ممکن است به راحتی موجب عدم وفاداری آنها شود.به‌خاطر داشته باشید با اینکه بازاریابان روانشناس نیستند، اما بهترین و موفق‌ترین بازاریابان در کار خود از روانشناسی به بهترین شکل استفاده می‌کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد