ارسال پاسخ

۱۶ دى ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1317

pvc-asso.ir

راهنمای چسپ حلال لوله و اتصالات PVC و CPVC

این راهنما اصول چسپ حلال لوله و اتصالات پلاستیکی را توضیح می دهد و تکنیک هایی برای ساخت اتصالات با استحکام بالا در طیف وسیعی از شرایط را پیشنهاد می دهد.

این راهنما اصول چسپ حلال لوله و اتصالات پلاستیکی را توضیح می دهد و تکنیک هایی برای ساخت اتصالات با استحکام بالا در طیف وسیعی از شرایط را پیشنهاد می دهد.

 

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: شرکت IPS اولین شرکت برای تولید چسپ حلال قابل اطمینان برای استفاده در لوله و اتصالات PVC،CPVC و ABS است. چسپ های حلال IPS، پرایمرها و لوازم جانبی به سراسر جهان در زمینه های مختلف برای ساخت و ساز،کشاورزی،استخرهای شنا، خودرو،هوافضا و ساخت کلی عرضه می شود.

 

اصول پایه برای چسپ حلال

 

برای ساخت اتصالاتی همواره خوب، باید نکات زیر به وضوح درک شود.

 

  1. سطوح  پیوستن باید نرم و نیم مایع باشد
  2. چسپ کافی برای پرکردن فاصله بین لوله و اتصال به کار گرفته شود
  3. مونتاژ لوله و اتصالات باید وقتی ایجاد شود که سطوح هنوز مرطوب و چسپ هنوز خشک نشده باشد
  4. استحکام اتصال با خشک شدن چسپ ایجاد می شود. در بخش کیپ اتصال، سطوح تمایل به آمیخته شدن با هم خواهند داشت و در بخش گشاد،چسپ هر دو سطح را به هم پیوند می دهد.

 

این مناطق باید نرم باشد و در هم نفوذ کنند.

 

نفوذ کردن و نرم شدن می تواند  توسط خود چسپ به دست آید.با استفاده از یک پرایمر مناسب و یا با استفاده از هر دوی چسپ و پرایمر.

 

برای برخی مواد معین و در موقعیت های خاص، استفاده از پرایمر لازم است. یک پرایمر مناسب معمولا نرم کردن سطوح و نفوذ  کردن را بسیار سریعتر از چسپ به تنهایی انجام می دهد.علاوه براین، استفاده از یک پرایمر فاکتوری ایمنی برای نصاب فراهم می آورد که می تواند تحت شرایط دمایی مختلف مطمئن شوید که چه زمانی نرم شدن کافی بدست آمده است. برای مثال در هوای سرد زمان بیشتر و برنامه های اضافه ممکن است مورد نیاز باشد.برای پرکردن بخش های گشاد محل اتصال بیشتر از اندازه کافی چسپ باید به کار گرفته شود. علاوه بر پر کردن شکاف، لایه های چسپ کافی به سطوح نفوذ خواهد کرد و تا زمان مونتاژ اتصال مرطوب باقی می ماند. دو لایه جداگانه از چسپ را بالای سطح یک قطعه لوله اعمال کنید.ابتدا یک لایه سنگین از چسپ اعمال شود، سپس در امتداد کناره آن یک لایه نازک کشیده می شود.لایه ها را هر 15 ثانیه یکبار با ضربه آهسته با انگشت تست کنید. توجه داشته باشید که لایه نازک چسپناک و سپس به سرعت خشک می شود(احتمالا در 15 ثانیه)، لایه ضخیم ترمدت طولانی تری مرطوب باقی خواهد ماند. چند دقیقه  بعد از اعمال این لایه ها، نفوذ را بررسی کنید. هردو سطح را با چاقو خراش دهید. لایه نازک داری نفوذ کم و یا بدون نفوذ و لایه ضخیم تر نفوذ بیشتری بدست خواهد آمد.

 

اگر پوشش چسپ بر روی لوله و اتصالات مرطوب و وقتی مونتاژ صورت می گیرد به صورت مایع باشد، تمایل به جریان دارند و به یک لایه چسپ تبدیل می شوند. همچنین اگر چسپ مرطوب باشد و سطوح زیر آنها هنوز نرم باشد، این سطوح نرم در قسمت تنگ اتصال منجر به آمیخته شدن با هم می شود. با پخش شدن حلال، لایه چسپ و سطوح نرم شده به همان نسبت افزایش استحکام اتصال، سخت خواهند شد.  در قسمت تنگ( آمیخته) از اتصال، استحکام سریعتر نسبت به قسمت گشاد (پیوندی) از اتصال توسعه پیدا خواهد کرد. اطلاعات در مورد توسعه استحکام پیوندی از اتصال با چسپ حلال در این راهنما در دسترس است.

 

 

چسپ حلال با پرایمر

 

1. مواد مناسب برای این کار را جمع بندی کنید(چسپ مناسب، پرایمر و اپلیکاتور برای اندازه گیری سیستم لوله گذاری که باید مونتاژ شود)

 

2. با استفاده از یک اره دستی و یک دستگاه تنظیم اره برای بریدن(miter box) و یا با اره مکانیکی باید بریده شود. برش مورب منطقه پیوند در موثر ترین بخش اتصال را کاهش می دهد.

 

 

3. این دستگاه برش همچنین برای برش لوله های پلاستیکی استفاده می شود. برخی از این ابزارها یک مهره برجسته در انتهای لوله ایجاد می کنند. این مهره با یک سوهان، چسپ را از روی لوله که در داخل اتصال است پاک خواهد کرد.

 

 

4. تمام پلیسه ها را از هر دو طرف داخل و خارج لوله با چاقو یا سوهان حذف کنید. پلیسه می تواند  مجرا در سطوح از پیش نرم شده را خراش دهد و یا در داخل دیواره داخلی افتادگی ایجاد کند.

 

 

5. آلودگی، رطوبت و گریس حذف شود.پاک کردن کامل با یک کهنه خشک و تمیز معمولا کافی است.(رطوبت  فرایند را به تاخیر می اندازد و آلودگی و گریس از چسپندگی جلوگیری می کنند.)

 

 

6. قبل از چسپ کاری لوله و اتصالات را جهت خشک شدن مناسب چک کنید. برای تداخل مناسب اتصالات باید انتهای لوله را به اسانی در خود جای دهند اما در حدود 1/3  تا 2/3 از مسیر سفت خواهد شد.تنگ شدن خیلی زیاد مطلوب نیست، زیرا باید کاملا قادر باشید که انتهای لوله را در مادگی در طول مونتاژ جای دهید. اگر لوله و اتصالات دو پهن نشده باشند، یک جفت شدن رضایت بخش می تواند ساخته شود .تمام لوله و اتصالات باید مطابق با  astm  و سایر استاداردهای شناخته شده باشد.

 

 

7. از یک اپلیکانور مناسب برای اندازه گیری لوله و اتصالاتی که باید متصل شوند، استفاده کنید. سایز اپلیکاتور باید برابر با 1/2 قطر لوله باشد. استفاده از یک اپلیکاتور با اندازه مناسب برای کمک به تضمین اینکه لایه های کافی از چسپ اعمال شده است، مهم است.

 

 

8. آسترکاری، هدف از یک پرایمر نفوذ و نرم کردن سطوح است به طوری که بتوانند با هم آمیخته شوند. استفاده مناسب از یک پرایمر و بررسی اثر نرم شدگی آن، اطمینان حاصل می شود که سطوح برای همجوشی در شرایط مختلف گسترده آماده می شود. نفوذ و نرم شدن را دی یک قطعه از لوله ضایعات قبل از شروع به نصب بررسی کنید یا اگر آب و هوا در طول روز تغییر می کند. از یک چاقو و یا هر شی تیز دیگری استفاده کنید و لبه ی آن را روی سطوح پوشش داده شده بکشید. اگر شما بتوانید چند هزارم از سطح پرایمری را با خراش دادن جدا کنید، نفوذ مناسب ایجاد می شود. زیرا شرایط آب و هوایی آسترکاری و عمل چسپاندن را تحت تاثیر قرار می دهد. در هوای سرد زمان بیشتری برای نفوذ مناسب مورد نیاز است.

 

 

9. از یک اپلیکاتور مناسب استفاده کنید(مرحله 7) پرایمر را در دیواره داخلی مادگی اتصالات اعمال کنید.سطح و اپلیکاتور را مرطوب نگه دارید تا زمانی که سطح نرم شود.برنامه های بیشتری برای سطوح سخت تر و شرایط هوای سرد ممکن است نیاز باشد. اگر نیاز بود، مجددا اپلیکاتور را در پرایمر غوطه ور کنید.وقتی سطح به پرایمر اغشته شد،هر گونه ملات از پرایمر را از مادگی دور کنید.

 

 

10. در مرحله بعد،پرایمر را در انتهای لوله تا 1/2 اینچ فراتر از عمق مادگی اتصالات اعمال کنید.

 

 

11. اعمال پرایمر برای بار دوم در مادگی توصیه می شود.

 

 

12. بلافاصله و در حالی که هنوز سطوح مرطوب هستند، همجوشی چسپی مناسب را اعمال کنید.

 

13. چسب کاری،(چسپ را قبل از استفاده هم بزنید و یا قوطی را تکان دهید)از یک اپلیکاتور با اندازه مناسب با سایز لوله استفاده کنید ولایه  کاملی از چسپ را رو لوله برابر با عمق مادگی اتصالات اعمال کنید. لایه اعمال شده نباید نازک باشد زیرا در عرض چند ثانیه خشک خواهد شد.

 

14. یک لایه متوسط از چسپ را در مادگی اتصالات اعمال کنید از ایجاد ناهمواری با چسپ روی مادگی اجتناب کنید. روی  انتهای نری لوله  فراتر از عمق مادگی را با چسپ نپوشانید.

 

 

15. یک لایه دوم کامل و یکدست از چسپ را روی لوله اعمال کنید

 

16. بدون تاخیر، درحالی که چسپ هنوز مرطوب است، لوله و اتصالات را جمع بندی(مونتاژ) کنید. با اعمال نیروی کافی مطمئن شوید که انتهای لوله در مادگی اتصال قرار گرفته است.در صورت امکان، لوله را به اندازه 1/4 چرخش دهید، هنگامی که آن را وارد اتصال میکنید. چرخش را متوقف کنید زمانی که لوله به انتها رسید.

 

 

17. بعد از مونتاژ، اتصال دارای یک حلقه از چسپ به طور کامل در سرتا سر مقطع لوله و اتصالات است.اگر در این حلقه حفرات وجود داشته باشد به این معنی است که چسپ کافی اعمال نشده و اتصال ناقص انجام شده است.

 

 

18. بعد از مونتاژ، اتصال دارای یک حلقه از چسپ به طور کامل در سرتا سر مقطع لوله و اتصالات است.اگر در این حلقه حفرات وجود داشته باشد به این معنی است که چسپ کافی اعمال نشده و اتصال ناقص انجام شده است.

 

 

19. با استفاده از یک دستمال، اضافه چسپ را از لوله و اتصالات پاک کنید. این اضافات لوله و اتصال را نرم می کند و به استحکام اتصال نمی افزاید. هنگام انجام این کار از حرکت اتصال جلوگیری کنید.

 

1

 

--------------

بیشتر بخوانید:

 

لوله چیست؟ پی وی سی Pvc چیست؟ معرفی انواع لوله های پی وی سی

 

کاربرد انواع لوله ها / چگونگی انتخاب مواد ترموپلاستیک مناسب برای لوله کشی صنعتی

 

عمر طولانی لوله های پی وی سی ( PVC )

 

نقایص در فرایند اکستروژن و تاثیر بر کیفیت محصول

 

معرفی لوله های pvc شفاف مقاوم در برابر uv

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
محمد غياثى شنبه ۱۶ دى ۱۳۹۶
بسيار عالى ارسال پاسخ
ناشناس شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
سلام چه زمانی از سایر انواع اتصال در لوله های پی وی سی استفاده می شود هر نوع اتصال را در کجا باید استفاده کرد ارسال پاسخ
مهسا شعیبی شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
تفاوت انواع اتصال در لوله های پی وی سی رو میشه توضیح بدید در چه کاربردهایی باید از اتصال چسپی یا واشر آب بند استفاده کرد ارسال پاسخ
ناشناس یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷
لوله های PVC دارای چهار روش اتصال اورینگی؛ چسپی، جوشی و فلنجی است. اتصال چسپی معمولا در شبکه های فاضلاب ساختمان استفاده می شود. برای اتصال لوله های PVC به سایر لوله ها غیر از PVC و شیرآلات و متعلقات از اتصالات فلنجی استفاده می شود. برای کاربردهای دفنی درسیستم فاضلاب شهری و روستایی از اتصالات اورینگی استفاده می شود این نوع اتصال قابلیت انعطاف دارد و در شرایط محیطی با اختلاف بالای دمای روز و شب مناسب بوده همچنین در برابر رانش ها و لرزه های زمین مقاوم است.
ناشناس جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۸
سلام
چسب pvcروی لباس ریخته شده را با چی میشه پاک کرد.
سپاس ارسال پاسخ
ناشناس سه شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹
با سرکه
هستی انصاری یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹
با سلام و احترام خدمت شما . سوالی داشتم . چطور میتوان قطرات چسب پی وی سی در حین کار چکیده پاک کرد ؟
از اینکه برام وقت میزارید ، ممنون و سپاسگزارم . ارسال پاسخ
محمدرضا اکبری یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰
با سلام آیا می توان از ضایعات پی وی سی ، با یک حلال قوی چسب درست کرد؟ ارسال پاسخ

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط