ارسال پاسخ

۹ مهر ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3115

گزارش کامل نشست خبری انجمن لوله و اتصالات پی وی سی

چرایی خروج انجمن لوله و اتصالات پی وی سی از عضویت انجمن ملی پلیمر / با همه تشکل ها روابط خوب داشته و خواهیم داشت

روز گذشته نشست خبری انجمن با موضوع سیاست های جدید انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در فعالیت های تشکلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، در این نشست منصور قدیمی سخنگوی انجمن با اعلام خروج انجمن لوله و اتصالات پی وی سی از عضویت انجمن ملی پلیمیر آن، به تشریح چگونگی و چرایی این تصمیم و پاسخ به پرسش های خبرنگاران پرداخت.

 

متن کامل این نشست را پیش روی دارید.

 

در ابتدای این جلسه فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به بیان پیشینه ای از شکل گیری این انجمن و گفت: ایده شکل گیری این انجمن در سال 1373، توسط بزرگان صنعت و در راس همه آنها مرحوم حاجی علی صالحی علا، شکل گرفت.

 

وی ادامه داد: این انجمن به صورت رسمی در سال 1374 با حضور بزرگان صنعت تاسیس و در چند سال اول همه امور آن در دفتر مرحوم صالحی علا انجام می شد. ایشان به صورت مستقیم امکانات خود را در اختیار انجمن قرار داده بودند.

 

وی درباره ویژگی هایی مانند، بزرگمنشی، انرژی مثبت و تاکید بر تعامل را از جمله خصایص صالحی علا برشمرد و گفت: ایشان در همه مجامع حضور و ریاست آن را بر عهده داشتند. فوت حاج آقا صالحی علا ضایعه بزرگی برای صنعت بود. بنیان گذاری کارخانه پلی وینا و ایران استابلایزر از دیگر خدمات ایشان بود.

 

خرمیان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 25 سال از تاسیس انجمن به عنوان اولین تشکل پلیمری در ایران سپری می شود و تا کنون همواره تلاش کرده ایم در جهت ارتقا صنعت و نزدیک ساختن آن به جایگاه جهانی، فعالیت کنیم. با وجود همه مشکلات بر سر راه صنعت، یکی از اهداف اصلی هیئت مدیره ها در ادوار مختلف ارتقا جایگاه کمی و کیفی این محصولات بوده است.

 

دبیر انجمن درباره تصمیم اخیر در خصوص تغییر سیاست های انجمن، گفت: این مسئله به رویدادهای چند ماه اخیر و تنش به وجود آمده برای این صنعت باز می گردد که در راس آن صنعت لوله و اتصالات پی وی سی قرار دارد. در این زمینه اعضای انجمن مطالبات به حقی از انجمن داشتند.

 

وی در همین ارتباط ادامه داد: ما به صورت روزانه در دبیرخانه انجمن پاسخگوی تلفن ها، نامه های زیاد و اعلام تعطیلی های بسیار از طرف واحدهای تولیدی هستیم که در مقاطع مختلف از سوی تولیدکنندگان اعلام شده و مطالبات از سوی آنها صورت می گیرد. در چند ماه اخیر کارها از کانال های مشخص پیش می رفت، انجمن نیز از همین کانال ها، درخواست های خود را انجام می داد تا صنعت به سامان برسد، اما نتیجه کافی در این برهه زمانی به دست نیامد.

 

خرمیان گفت: به همین دلایلی که ذکر شد هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، در 5 نشست اخیر بنا به خواسته اعضا خود به این نتیجه رسید که باید چاره دیگری بیاندیشند. هیئت مدیره با برسی موارد و آسیب شناسی مسائل، تصمیم به تغییر سیاست های انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در این برهه زمانی گرفت.

 

در ادامه نشست منصور قدیمی سخنگوی رسمی انجمن و عضو دو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی و انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، با اشاره به قدمت انجمن به عنوان قدیمی ترین انجمن پلیمری گفت: این صنعت دارای سابقه بیش از 60 سال در کشور بوده و انجمن نیز 25 سال قدمت دارد.

 

قدیمی گفت: در سال 44 اولین کارخانه تولید لوله و اتصالات پی وی سی آغاز به کار کرد و با توجه به این قدمت طی سال های متمادی، نیروهای مجرب در این صنعت پرورش یافته اند.

 

وی در ادامه با گرامیداشت مرحوم صالحی علا گفت: فقدان این چهره نامدار صنعت، ضایعه بزرگی برای این صنعت است.

 

قدیمی با اشاره به بحران های شکل گرفته طی سال های گذشته برای صنعت پی وی سی، توضیح داد: همان گونه که عنوان شد این صنعت بحران های انقلاب، جنگ و سازندگی را پیشت سرنهاده و در هر دوره صنعت و از جمله این صنعت بحران هایی را پشت از سر گذرانده است. در چند سال اخیر نیز بحران هایی وجود داشته که در نهایت 2 تا 3 ماه به ویژه در مواد اولیه، وجود داشت؛ اما این بحران ها با درایت انجمن و مسئولان به نتیجه می رسید.

 

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: موارد فوق در حالی است که در 10 ماه اخیر صنعت پی وی سی دچار بحران شده و ما از پی وی سی با کیلویی 7 هزار تومان به بیش از 25 هزار تومان در بورس کالا رسیده ایم.

 

قدیمی گفت: طولانی بودن این بحران رمق از تولیدکنندگان گرفته است و در این مدت تلاش های بسیاری برای مدیریت این بحران انجام شده است. در همین زمینه با مسئولان ذیربط نشست هایی به منظور یافتن راهکاری برای این موضوع برگزار شده که تا امروز موفقیت های چندانی به وجود نیامده است.

 

نماینده انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: اعضای انجمن از هیئت مدیره خود انتظار دارند تا راهکاری برای حل مشکل پیدا کنند.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: این انجمن یکی از بنیان گذاران انجمن ملی صنایع پلیمر ایران بوده و دو دوره ریاست آن را آقای متوسلیان که اکنون رئیس هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی است را بر عهده داشت. در واقع ما با ساختارهای انجمن ملی آشنا بوده و با آن همراه بوده و هستیم.

 

وی با اشاره به مشکلات کنونی صنعت پی وی سی گفت: امروز این مشکلات نیز دامنگیر پ پ شده و امکان دارد در آینده نیز سایر صنایع با مشکل روبرو شوند. به طور طبیعی در این شرایط کار انجمن بسیار بیشتر و حساس تر می شود و تمام اعضا در شرایطی قرار دارند که نیاز به یاری انجمن ملی دارند، شاید هنوز انجمن ملی نتوانسته است خود را با این شرایط تطبیق دهد، آن گونه که صنایع مختلف از آن انتظار دارند.

 

وی ادامه داد: انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با توجه به پیشینه و اعضای توانمند خود، با توجه به مطالبات و درخواست اعضا برای فعال تر شدن هیئت مدیره در حل مشکلات به وجود آمده، در این شرایط انجمن بنا به این شرایط در این مقطع تصمیم گرفت تا به صورت مستقیم به پیگیری مسائل مربوط به خود بپردازد.

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: برای این که انجمن ملی صنایع پلیمر ایران زمان و توان بیشتری برای سایر تشکل ها داشته باشد، در این شرایط تصمیم به خروج از عضویت از انجمن ملی گرفتیم.

 

 در ادامه متن نامه زیر توسط فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، قرائت شد.

قدیمی در ادامه گفت: در صورت ضرورت همچنان در کنار انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برای حل مشکلات خواهیم بود.

سخنگوی انجمن در ادامه به پاسخ پرسش خبرنگاران پرداخت که این بخش به صورت پرسش و پاسخ منتشر می شود.

 

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی چه رایزنی هایی با انجمن ملی پلیمر انجام داده و چگونه نتیجه گرفته است که انجمن ملی پلیمر در حل مشکلات ناتوان است؟

موضوع ناتوانی انجمن ملی صنایع پلاستیک مطرح نیست، در چند ماه اخیر به دلیل فشار زیاد و مشکلات عدیده ای که برای انجمن های مختلف به وجود آمده است،  به طور طبیعی توان انجمن ملی در این شرایط باید بین همه اعضای آن تقسیم شود. از سویی دیگر چون ما توان و حل مشکلات و سابقه این کار را داریم، این تصمیم گرفته شد. با وجود اعضای توانمند و پیشینه آنها و ورورد نسل دوم و سوم این صنعت، انجمن پی وی سی از توان بالقوه ای برای حل مشکلات خود برخوردار است. با این خروج به سازمان ها اعلام می شود که از این پس انجمن به صورت مستقیم برای حل مشکلات خود اقدام کند.

 

آیا انجمن لوله و اتصالات پی وس ی از این پس به صورت مستقیم درباره حل مشکل مواد اولیه اقدام می کند؟

بله تلاش ما همین است و قبلا هم این کار انجام می شد.

 

وضعیت ادامه فعالیت شما به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران چگونه است؟

با توجه به این که بنده نماینده انجمن پی وی سی در انجمن ملی بودم، این موضوع به تصمیم هیئت مدیره و قوانین موجود در این زمینه باز می گردد.

 

تا کنون چه تعاملاتی با انجمن ملی انجام شده که اقدامات مورد نظر به نتیجه منجر نشده و تصمیم اخیر انجمن گرفته شد؟

 با توجه به حضور بنده در همه جلسات هیئت مدیره انجمن ملی، به این جمعبندی رسیدیم با توجه به مشغله زیاد انجمن ملی، انتظار این که همه زمان انجمن ملی صرف پی وی سی، شود بعید است. با توجه به سابقه و امکان پیگیری از سوی خود انجمن پی وی سی، این تصمیم اتخاذ شد.

 

آیا این جدایی در کل به ضرر صنعت نخواهد بود؟

انجمن های ملی، برگرفته از انجمن های تخصصی هستند و به طور طبیعی همه انجمن ها نماینده ای در این تشکل ندارند، در چنین شرایط بحرانی که ما دارای شرایط عادی نیستیم، در حال حاضر هجمه ای از مشکلات به صنعت پی وی سی وارد شده است و رسانه های فراگیر نیز به آن پرداخته اند، در این شرایط این انتظار وجود ندارد که انجمن ملی به همه این موارد بپردازد.

در وهله اول انجمن لوله و اتصالات پی وی سی باید پاسخگوی اعضای خود باشد و حدود 150 از 250 تولیدکننده لوله و اتصالات پی وی سی، عضو این تشکل هستند. بعد از گریدبندی و سهمیه بندی، برخی از کارخانجات در حال تعطیلی هستند، اگر منتظر باشیم که انجمن ملی با وجود همه مشکلاتی که به آن اشاره شد زمان حل بحران های این صنعت را داشته باشد، امکان نابودی بخش زیادی از صنعت پی وی سی وجود دارد. ما در این شرایط وظیفه خود دانستیم که راسا وارد حل مشکلات شده و باری از روی دوش انجمن ملی برداریم.

 

آیا این امکان وجود نداشت که انجمن ملی را از پیگیری موضوع مواد اولیه منفک کرد، اما همچنان به عنوان یکی از ستون های عضو این تشکل باقی ماند؟

ما به عنوان اشخاص حقوقی باید بیشتر مشکلات خود را با نهادهایی مانند وزارت صمت، شرکت ملی پتروشیمی، بورس کالا و غیره  حل کنیم. در این شرایط انجمن ملی به عنوان نماینده صنایع پلیمری شناخته شده است و رایزنی ها با این انجمن صورت می گیرد، و نهادها می گویند نماینده شما انجمن ملی است. در این شرایط چون بنده اطلاع دارم انجمن ملی توان محدودی دارد، نمی توان از آن انتظار معجزه داشت. تا هنگامی که عضو انجمن ملی بودیم این نهادها انجمن ملی را مخاطب خود می دانستند، اما در این شرایط می توانیم سهم خواهی از مراجع ذیصلاح را داشته باشیم.

 

آیا خارج کردن پارامتر دلار در تعیین قیمت مواد در دستور کار انجمن قرار دارد؟

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هم در این خصوص تلاش هایی انجام می دهد و انجمن لوله و اتصالات پی وی سی نیز در سه هفته اخیر در این موضوع بسیار فعال شده و در حال تهیه آمارها و مستندات است. حتی در جلسه گذشته نیز نمایندگان انجمن حضور داشتند.

بنابراین هنگامی ما به عنوان یک انجمن مستقل با سیستم های دولتی تعامل کنیم و آنها اظهار نکنند که نماینده شما انجمن ملی صنایع پلیمر است، می توانیم به صورت تخصصی در صنایع خود تاثیرگذار باشیم. انجمن ملی صنایع پلیمر ایران  توانمندی های زیادی دارد و خود بنده نیز تا امروز عضو هیئت مدیره آن هستم، اما تخصص بنده در بخش پی وی سی و حوزه لوله و اتصالات بنده است شاید نتوانم راهکارهایی مناسبی برای پلی اتیلن، چرم مصنوعی و دیگر بخش ها ارائه دهم. به طور طبیعی نماینده همه این انجمن ها در هیئت مدیره انجمن ملی حضور ندارند، هنگامی که موضوع پروفیل پی وی سی مطرح می شود، بنده باید نظر خود را ارائه دهم اما شاید این نظر مغایر با خواست انجمن پروفیل پی وی سی باشد.

 به طور طبیعی اگر انجمن مربوطه امور خود را پیگیری کند، موثرتر خواهد بود. انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، نیز دارای چنین شرایطی است.

 

آیا شما معتقد هستید اگر هر تشکل تخصصی، امور مربوط به خود را پیگیری کند، نتایج بهتری حاصل می شود؟

بنده حکم کلی صادر نمی کنم، با توجه به این که توانمندی های لازم در انجمن لوله و اتصالات پی وی سی وجود دارد این امکان هست. باید تصمیم گیری ها بر اساس ظرفیت های هر انجمن باشد. با توجه به قدمت انجمن لوله و اتصالات پی وی سی و برخورداری از نیروهای بسیار قوی، به طور طبیعی باید در این شرایط از توانمندی های خود استفاده کند. البته این راه تنها منحصر به صنعت ما نیست به طور طبیعی اگر ما برای اصلاح سهمیه ها تلاش کنیم به نفع سایر صنایع مانند پروفیل و کامپاندها و غیره می شود؛ شاید ما با این روش بتوانیم کمک هایی به انجمن ملی ارائه دهیم با این روش که بخش پی وی سی را ما پیگیری کرده و آنها سایر صنایع را پیگیری کنند.

 

آیا هنگامی که شما نماینده انجمن پی وی سی در انجمن ملی بودید در باره گریدبندی پی وی سی با شما مشورت خاصی انجام می شد؟

در این زمینه یک کمیته تخصصی وجود داشت و اعضا در این باره نظرات خود را ارائه می دادند، البته همه اعضا نظرات موافق نداشتند، بنده در این کمیته اظهار کردم تقسیم بندی گریدها و به دست آوردن توان تناژ تولید پی وی سی زمانی مقبولیت خواهد داشت، که پتروشیمی های توان بالایی برای تولید انواع گریدها داشته باشند، اما در این شرایط آنها نمی دانند چه گریدی را با چه میزان تناژی تولید کنند.

 

پس شما حضور داشتید، اما جمعنبدی آن مخالف نظر شما بود؟

بنده چیزی که عنوان کردم این بود که گریدبندی زمانی خوب است که پتروشیمی های ما شرایط و آمادگی لازم را داشته باشند، در غیر این صورت شاید از آن به عنوان حربه ای علیه صنعت استفاده شود.

 

شما عضو هیئت مدیره انجمن ملی هستید، اما در کارگروه تخصصی تنظیم بازار پتروشیمی به طور طبیعی رئیس هیئت مدیره حضور می یابد و یا یکی از صنعتگران، این در حالی است که یک خبرنگار به عنوان نماینده انجمن حضور می یابد...

البته این مورد از بحث جلسه خارج است، ولی این موضوع هم در هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران مطرح شد اما نتیجه رای گیری به نفع حضور خبرنگار در آن کمیته به پایان رسید.

 

شما آینده عملکرد این دوره هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران را با این خط مشی، چگونه می بینید؟

در این دوره با توجه به این که جوانگرایی در هیئت مدیره صورت گرفته و توان بسیار بالایی دارند، اما مشکلات صنعت هم به اندازه ای افزایش پیدا کرده است که نمی توان حل همه آن را متوجه هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر و یا ضعف آنها دانست. در حال حاضر شرایط کشور تغیییر کرده و هیئت مدیره انجمن ملی همه تلاش خود را برای حل مسائل به کار بسته است.

 

آیا امکان دارد بار دیگر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با انجام رایزنی، عضو انجمن ملی صنایع پلیمر شود؟

اصلا اگر مشکل صنایع مرتفع شود ما تمایل داریم که در کنار انجمن ملی باشیم، به صورت طبیعی بنده به عنوان عضو هیئت مدیره دو انجمن، از این به بعد باید تلاش بیشتری با همکاری اعضا برای رفع مشکلات صنعت پی وی سی انجام دهیم.

همه اعضای انجمن ملی تولیدکننده بوده و با مشکلات آشنا هستند به طور طبیعی آنها از این که یک انجمن در شرایط حاضر بتواند مشکلات صنف خود را حل کند، خرسند می شود. پس از آن که به یک شرایط نرمال رسیدیم بار دیگر می توانیم دور هم جمع شویم.

 

در ادامه نشست فرازنه خرمیان گفت: صنعت پی وی سی از دیر باز با مشکلات مقطعی روبرور بوده است، اما هیچ گاه چنین بحرانی که اکنون با آن روبرور هستیم وجود نداشته است، همواره بحران هایی مانند توزیع، قیمت گذاری و مدیریت گرید برای صنعت وجود داشته است. اما قبلا به دلیل این که انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به صورت مستقیم با سازمان های مختلف در ارتباط بود و روابط با سازمان های بالاسری وجود داشت، امکان پیگیری از سوی هیئت مدیره و حل موضوع مهیا بود.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر و در ماه های اخیر این مسیر برای ما بسته بوده و نتوانسته ایم پیگیری لازم را انجام داده و این پرسش برای اعضا مطرح شده بود که چرا انجمن به صورت مستقیم اقدام نمی کند. این در حالی است که سازمان ها در 8 ماه اخیر مسیر ارتباطی خود را تغییر داده بودند و ما به هر جایی که مراجعه می کردیم عنوان می کردند که نماینده شما انجمن ملی بوده و مثلا چنین نظری ارائه شده است.

 

همچنین منصوی قدیمی گفت: در انجمن ملی به صنعت پی وی سی به صورت واحد نگاه می شود، اما مشکلات لوله و اتصالات پی وی سی با پروفیل و کامپاند یکسان نیستند. بنده در جلسات مختلف عنوان کردم که  حتی نباید در بورس کالا نوع مصرف پی وی سی در 8 تشکل تخصصی به صورت یکسان مورد بررسی قرار گیرد، چون این صنایع دارای حاشیه سودها و میزان مصارف متفاوتی هستند.  

بنده یک بار پشنهاد دادم طبق آمار بهین یاب 20 درصد سهمیه پی وی سی مربوط به لوله و اتصالات پی وی سی است شما این میزان را اختصاصی کنید. نباید این صنعت با دیگر صنایع در بورس به رقابت بپردازند و هیچ صنعتی نباید سهم یکدیگر را بگیرند و اگر این تقسیم بندی صورت می گرفت دیگر شاهد این میزان رقابت و قیمت نبودیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط