ارسال پاسخ

۳۰ آذر ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2549

pvc-asso.ir

مهاجرت مونومر وینیل کلراید برای لوله های آبرسانی pvc مسئله نگران کننده ای نیست

پلی وینیل کلراید از مونومر وینیل کلراید (VCM) و از طریق فرایند پلیمریزاسیون تولید می شود به طوری که VCM به یک پودر سفید به نام رزین PVC تبدیل می شود. پلیمریزاسیون واکنشی یک طرفه است و می توانند به پختن یک تخم مرغ تشبیه شود که پس از پختن، نمی توانند به شکل اولیه برگردد. در نتیجه رزین PVC به شکل VCM بر نمی گردد.

کاهش  VCM در تولید رزین  PVC

در دهه 1970 مشخص شد که VCM ماده خطرناکی است. در نتیجه اداره کل بهداشت و ایمنی در محل کار محدودیت هایی را  برای افردای که در معرض VCMهستند، تعیین کرد.

 

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالت متحده (EPA) محدودیت هایی را در مورد انتشار VCM ایجاد کرد.

صنعت  PVC آمریکای شمالی فرایندهای تولید خود را دوباره طراحی کرده تا میزان انتشار و در معرض قرار گیری VCM  کاهش یابد.

 

لیچینگ و VCM در آب آشامیدنی

در صنعت لوله  لیچینگ به معنای مهاجرت یک ماده از داخل دیواره لوله به سیال در حال انتقال است. به منظور استفاده از لوله ی  PVC برای مصارف آب قابل شرب، مقدار جزئی از مونومر وینیل کلراید باقیمانده (RVCM) قابل مهاجرت از مواد لوله نباید بیشتر از حداکثر غلظت مجاز تعیین شده توسط  EPAیعنی μg/L 2 (ppb2)  باشد.

 

نامه  NSF در مورد گواهینامه استاندارد 61

 نامه ای توسط NSF  در سال 2011 نوشته شده است که برنامه مربوط به صدور گواهینامه  آب آشامیدنی را توضیح می دهد:

 

NSF/ANSI استاندارد 61 (اجزای سیستم آب آشامیدنی – تاثیر بر سلامتی) در سال 1987 به درخواست EPA تهیه شده است. هدف از اینکار تعیین حداکثر سطح آلاینده های تاثیرگذار بر سلامت و مهاجرت مواد شیمیایی از محصولاتی که با منابع آب در تماس هستند، می باشد. این استاندارد انواع موادی که در سیستم های آب آشامیدنی از جمله  PVC استفاده می شود را در برمی گیرد.

 

VCM به شرح زیر ذکر شده است:

مونومر وینیل کلراید: تمامی لوله و اتصالات  PVCو مواد حداقل دوبار در سال برای وینیل کلراید باقیمانده تست می شوند. نمونه ها توسط بازرسان NSF به طور تصادفی و در بازرسی های اعلام نشده  از هر مرکز تولید انتخاب می شوند.سطح RVCM باید ارزیابی سم شناسی را پاس کند.

 

استاندارد 61NSF  خیلی سخت گیرانه تر از الزامات  EPA

 برای تایید مجوز لوله های  PVC ، میزان VCM  باقیمانده اندازه گیری شده در آزمون استخراج شیمیایی از لوله باید کمتر از ppb0.2 باشد. این مقدار یک دهم سطح مجاز تعیین شده توسط  EPA است. در واقع صدور گواهینامه NSF61 دلالت بر یک فاکتور ایمنی 10 برابر نسبت به الزامات EPA دارد.

 

اندازه گیری غلظت در محیط زیست

از سال 1997، وزارت محیط زیست سالانه غلظت VCM/EDC را در محیط زیست اندازه گیری می کند. در سال 2006، بیش از 2400 نمونه برای اندازه گیری VCM و EDC به ترتیب از  254 محل برای VCM و 247محل برای EDC گرفته شد. نتایج آنالیز نشان داد که از سال 1997 تا 2006 میانگین غلظت VCM از ppb0.2 تا ppb 0.05 کاهش یافته است. در مورد  VCM غلظت متوسط سالانه در هوا میزان ppm0.036  در سال 2003 تعیین شد. اما غلظت واقعی فعلی بسیار کمتر از این مقدار است.

 

لیچینگ VCM  از لوله های آب  PVC مسئله نگران کننده ای نیست

لوله های  PVC  نه تنها الزامات تعیین شده توسط  EPA و NFS استاندارد 61 را برآورده می کند، بلکه به طور مداوم عدم کشف مونومر وینیل کلراید در آژانس مواد سمی و ثبت بیماری را تست میشود.

 

اعلامیه اخیر محصولات زیست محیطی برای لوله  PVC  که توسط NSF تایید شده است، ایمنی لوله آب  PVC را تایید می کند.  EPA اظهار داشت:

هیچ ماده شیمیایی شناخته شده ای وارد سیستم آب نمی شود. هیچ گونه اثر سمی شناخته شده ای در استفاده از این محصول رخ  نمیدهد. موضوع لیچینگ VCM  از لوله  PVC آبرسانی بصورت دوره ای توسط مواد رقابتی مطرح می شود. این یک ادعای بی اساس است زیرا مهاجرت VCM برای لوله های  PVC مشکلی ایجاد نمی کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط