ارسال پاسخ

۲۱ اسفند ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2659

pvc-asso.ir

لوله­ های PVC و محیط­ زیست

بیشتر مطالعات علمی نشان می­دهند که لوله­ های PVC نقش بی­نظیری را در بهبود انرژی و صرفه ­­جویی اقتصادی و انرژی ایفا می کنند و همچنین سازگاری خوبی با محیط­ زیست دارند.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

مطالعه بسیاری از مقالاتی که در مورد ساخت­ ساختمان­های مستحکم و سبز ارائه شده است، نشان می­دهد که، چگونه سیستم­های لوله­گذاری PVC در پروژه­های ساختمانی مسکونی، تجاری و صنعتی سازگاری بیشتری با اهداف محیط­زیست دارند. در این بخش از راهنمای طراحی تلاش بر این است تا با مقایسه PVC با سایر لوله­ها به تاثیر آن بر روی محیط­زیست پرداخته و بسیاری از داستان­های بی­پایه و اساس در مورد آن برطرف گردد.

 

رزین

رزین PVC از 43% (درصد وزنی) اتیلن (مشتق از عناصر اولیه سوخت­های فسیلی) و 57% کلر تشکیل شده است. برای تولید PVC انرژی کمی مورد نیاز است، همچنین انتشار گازهای گلخانه­ای در هنگام تولید PVC پایین است و منابع طبیعی کمتری نسبت به سایر مواد، لوله­های با جنس­های مختلف موردنیاز است. و با نظربه اینکه نمک (ماده­ای که کلر از آن مشتق می­شود) ماده­ای نسبتاً ارزان­قیمت بوده و یکی از فراوانترین منابع روی زمین است، قیمت تمام­شده PVC در مقایسه با دیگر مواد اولیه تولید لوله­ بسیار مناسب است.

 

سوخت ­های فسیلی

بسته به نوع منطقه، اتیلن می­تواند از نفت، گاز یا زغال سنگ بدست آید که، انتخاب از گستره  وسیعی از منابع طبیعی موجود، پیش­رو است. به علاوه، استفاده از گیاهان زیست سوختی؛ مانند نیشکر، به جای سوخت­های فسیلی برای تولید اتیلن که یکی از مواد اصلی تولید PVC است، در حال افزایش است. اگر مزایای اقتصادی و سازگاری محیطی این روش فرآیند اثبات گردد، کاهش وابستگی به سوخت­های فسیلی برای تولید PVC به زودی به یک واقعیت تبدیل خواهد شد. باید توجه داشت، فقط برای تولید مواد لوله­های پلاستیکی می­توان از زیست سوخت­ها استفاده کرد.

 

کلر

کلر یکی از فراونترین عناصر در جهان، یکی از اصلی­ترین اجزاء در ساخت مصالح ساختمانی، بسته­بندی و داروسازی می­باشد، همچنین نقش کلر در  ضدعفونی آب زندگی­های بسیاری را در مقایسه با سایر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بهداشت جهانی، نجات داده است. کلر از یک منبع بی­پایان ـ آب اقیانوس ـ بدست می­آید. در برخی موارد نمک از آب به وسیله فرایند الکترودیالیز، استخراج می­شود که در این فرآیند کلر به همراه آب بدون نمک که به عنوان آب آشامیدنی تحت فرآیند قرار می­گیرد، بدست می­آید.

 

طول عمر

برای بسیاری از تاسیسات نصب­شده PVC پایان عمری وجود ندارد. برخی از اولین لوله­های PVC که در آلمان نصب شده­اند، پس از گذشت تقریبا 75 سال هنوز مورد استفاده قرار می­گیرند. چنانکه در سطح و زیرزمین بدون عیب و نقص کار کرده­اند. لوله­های PVC از خوردگی،  جرم­گرفتگی، زنگ زدگی و حفره­ای شدن مصون هستند، همچنین در برابر سایش، باکتریها و قارچها و حملات شیمیایی بسیار مقاوم هستند. مطالعات مستقل نشان می­دهند که سیستم­های لوله­گذاری شهریPVC ، حداقل 100 سال می­توانند مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که زمان مصرف لوله­های بتنی و آهنی به ترتیب بین 85 و 60 سال ارزیابی شده­اند. طول عمر بیشتر به معنی نشت کمتر، استفاده بهینه از آب و هزینه کمتر می­باشد.

 

نصب آسان و ایمن

به دلیل وزن سبک، طول استاندارد 6 متر، روش اتصال ساده، عدم نیاز به ابزار گران و صفحات داغ یا شعله، عدم نیاز به محافظت در برابر خوردگی، عدم نیاز یا حداقل بودن الزامات عایق، روشهای مختلف اتصال، سهولت شناسایی محصول و سهولت ساخت قطعات دست­ساز، لوله­­های PVC به احتمال زیاد ساده­ترین و مطمئن­ترین لوله برای نصب هستند. این مزایا احتمال وقوع حوادث قابل گزارش در محل را کمتر می­کند، خسارت کمتر به اموال ، آموزش آسان کارگران برای نصب و سرعت بالاتر در تکمیل پروژه­­ها، در مقایسه با سایر مواد لوله­ می­باشد.

 

مقرون به صرفه بودن

هزینه ­های بیشتر به معنی سرمایه­گذاری کمتر در بازسازی یا ساخت­وسازهای جدید، نرخ بیکاری بیشتر، نرخ تورم بالاتر و دیگر فاکتورهای نامطلوب موثر بر رشد و رونق، مردم و جوامع است. مهم نیست که چه نوع دسته­بندی را برای هزینه­ها در نظر گرفته باشید، PVC همیشه در بهترین جایگاه قرار می­گیرد. زمانی که از PVC استفاده می­کنیم؛ هزینه محصول، نیروی کار، نصب، تعمیر و نگهداری، بیمه، سرقت و حمل­ونقل در مقایسه با سایر سیستم­های لوله­های غیرپلاستیکی کمتر است.

 

مزایای اقتصادی سیستم­های لوله­ کشی/لوله­ گذاری پلی­وینیل کلراید

بر اساس مطالعه­ای که با حمایت موسسه وینیل و انجمن شیمی آمریکا، انجام شده،
استفاده از PVC در مقايسه با ساير لوله­ها، به طور کلی توجیه اقتصادی داشته و سبب صرفه­جویی  بیش از 9 میلیارد دلار شده است. این صرفه­جویی شامل هزینه مواد، نصب و راه­اندازی و هزینه­های جایگزینی و تعمیرونگهداری برای سیستم لوله­گذاری PVC می­باشد. به عبارت دیگر، هزینه جایگزین­کردن لوله­های آلومینیومی، آهنی، بتنی، مسی، چدنی یا دیگر لوله­ها با PVC سود قابل توجهی دارد.

 

به عبارت دیگر، هزینه جایگزینی در لوله­های آلومینیومی، آهنی، بتنی، مسی، چدنی یا دیگر لوله­ها نسبت به PVC بسیار بالاتر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این مبحث و محصولات عمومی PVC به وب سایت انستیتو وینیل و بخش کلر انجمن شیمی آمریکا مراجعه شود.

 

بازیافت

PVC کاملاً قابل بازیافت است، اما به دلیل اینکه اکثر سیستم­های لوله­گذاری با PVC هنوز در حال استفاده هستند، مقدار لوله­ های PVC که لازم است بازیافت شوند، زیاد نیست. PVC یک ترموپلاستیک است، بدین معنی که می­تواند به طور مداوم تحت گرما قرار گرفته و شکل­دهی شود، در نتیجه برای بازیافت یک ماده ایده­آل است. بنابراین، در هر فرآیند ضایعاتی که در هر مرحله از آن، مانند راه­اندازی، توقف خط و آزمون­های کنترل کیفیت متداول بر روی نمونه، تولید می­شوند را می­توان دوباره آسیاب کرد و به فرآیند تولید بازگرداند. کمتر از 1% ضایعات غیرقابل بازیافت در واحدهای تولیدی لوله­های PVC وجود دارد. در حال حاضر، لوله­هایی که به  پایان طول عمر خود رسیده یا  پس از استفاده مصرف­کننده، به محل دفن پسماندها فرستاده می­شوند یا سوزانده می­شوند که به مقدار کمی بازیافت می­شوند. این شکل از دفع لوله­های PVC بعد از استفاده، در آینده تغییر خواهد کرد، صنعت طرح­هایی دارد که، به وسیله آن بازیافت PVC در همه اشکال تا حد زیادی برای استفاده مجدد، میسر خواهد شد. در سالهای آتی PVC سبک، با دوام، مقاومت شیمیایی بالا، سهولت تولید و مقرون به صرفه، میلیونها پوند PVC بازیافت و تبدیل به محصولات مفیدی در سالهای پیش­رو خواهد شد.

 

یکپارچگی اتصال (پیوستگی اتصال)

لوله­ های PVC را با روش­های مختلف می­توان به هم متصل کرد؛ فلنجی رزوه­ای، کوپلینگ فشاری، مادگی واشردار، جوش حرارتی و چسبی تعدادی از این روش­ها می­باشد. دو روش عمومی روش چسبی و پوش فیت می­باشند. هنگامی که نصب به درستی انجام شده باشد، سیستم­های دارای این دو روش اتصال، فشار کاری برابر یا بیشتری از فشار کاری لوله و یا اتصال را تحمل می­کند و یکپارچگی محل اتصال لوله­ها بی­نظیر است. دلیل دیگری که برای عملکرد استثنایی PVC عنوان شده است، تعداد اتصالات کمتر در مقایسه با دیگر لوله­های غیرپلاستیکی به سبب طول 6 متری استاندارد آن است. و تعداد اتصال کمتر به معنی نشت کمتر می­باشد.

 

نرم ­کننده­ ها (پلاستی­سایزرها)

برای ساخت ماده PVC انعطاف­پذیر و نرم (مانند تیوب­ها و بسته­بندی) نرم­کننده­های شناخته­ شده­ای مانند فتالات­ها به ترکیب نهایی افزوده می­شود. بسیاری از طرفداران محیط­زیست از این افزودنی­های رزین به عنوان یک ترکیب شیمیایی مضر نام می­برند در حالی که مطالعات بسیاری انجام شده که ادعای آنها را رد می­کند. متاسفانه، در سر خط خبرها تمام مواد PVC، به سختی مورد نکوهش قرار می­گیرند. اما این بحث ربطی به لوله­های PVC سخت ندارد، زیرا این لوله­ها فاقد پلاستی­سایزر بوده و بیش از 5 دهه است که مورد استفاده قرار می­گیرند. در برخی نقاط جهان، به این لوله­ها نام UPVC اطلاق می­شود که به معنای PVC غیرقابل انعطاف است و باز هم باید اشاره کرد که PVC سخت فاقد فتالات و یا دیگر پلاستی­سایزرها می­باشد.

 

مونومر وینیل کلراید (VCM)

در اوایل دهه 1970، گزارش شد که VCM که یک ماده واسطه است در تولید زنجیره وینیل مشاهده    می­شود، این ماده به مقدار بسیار زیادی در برخی از کارخانه­های تولیدی وجود داشت. به همین منظور، صنعت PVC با همکاری OSHA و EPA به سرعت وارد عمل شدند و همه امکانات تولید وینیل را مورد مهندسی مجدد قرار دادند، نتیجه این عمل کاهش انتشار VCM تا حدود 99% بود. برای چندین دهه گذشته، رزین PVC و واحدهای تولیدکننده محصول از بهترین امکانات سلامت و ایمنی کارکنان در بخش صنعت تولیدی برخوردار بودند.

 

انتشار گاز کلرید هیدروژن

هنگامی که وینیل کلراید (PVC) سوزانده می­شود، گاز هیدروژن کلرید منتشر می­شود. با این حال، وقتی که چوب و دیگر مواد ساختمانی می­سوزند، مونوکسید کربن کشنده انتشار می­یابد. با هر نامی که می­خواهید به کار ببرید، ساخت­وسازهای مسکونی، صنعتی یا تجاری دودهای مضر فراوانی که به وسیله دیگر مواد ساختمانی نسبت به PVC بیشتر هستند. چرا؟ زیرا لوله­های PVC کمتر از 2% وزن ساختمان­ها را شامل می­شوند.

 

دیوکسین­ ها

دیوکسین­ ها ترکیباتی هستند که مشکوک به سرطان­زایی در انسان می­باشند. برخی از افراد ناآگاه استدلال می­کنند که PVC مهم­ترین منبع آلوده­کننده محیط زیست با دیوکسین است. هیچ چیز بالاتر از حقیقت نیست. طبق یافته­های EPA بزرگترین تولیدکنندگان دیوکسین؛ آتش­سوزی جنگل­ها، سوختن چوب در شومینه­های چوبی، سوختن زغال سنگ، ذوب فلزات، کامیون­های دیزلی، لجن فاضلاب و سوزاندن زباله­ها هستند. طبق برآورد مطالعات انجام شده، کل صنعت PVC تنها 13 گرم در سال دیوکسین تولید می­کند (کمتر از نصف یک اونس). حقیقت غیرقابل انکار دیگر این است که تولید دیوکسین در USA طی 30 سال گذشته 90 درصد کاهش داشته است در حالی که تولید وینیل افزایش 300 درصدی را در مدت مشابه داشته است.

 

ارزیابی چرخه عمر (LCA)

LCA فرآیندی علمی است که در آن طول عمر محصول از آغاز تا پایان و حتی فراتر از آن را تحلیل می­کند. نتایج این فرآیند در تعیین اثرات زیست­محیطی در کل چرخه محصول، به صورت کمی ارائه می­شود. LCA به عنوان یکی از مهمترین معیارها در ارزیابی مواد رقابتی در چند سازمان رتبه­بندی ساختمان سبز شناخته شده است. طبق گزارش­های بسیار انجام شده  توسط LCA اروپایی و آزمونهای مقدماتی انجام شده در رابطه با LCA محصول در ایالات متحده، به نظر می­رسد لوله­های PVC در مقایسه با دیگر لوله­های غیرپلاستیکی مطلوب­ترند.

 

ایمنی صنعت تولید

بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره کار ایالات متحده در سال 2006، ترکیبات  PVCو دیگر امکانات تولید لوله­های پلاستیکی، مانند؛ رزین لوله پلاستیکی، تامین­کنندگان ترکیبات و افزودنی­ها، تجهیزات استخراج و پالایش و پتروشیمی، بیماری­های کارکنان و میزان جراحات از دیگر صنایع لوله­های غیرپلاستیکی به طور قابل ملاحظه­ای کمتر گزارش شده است. علاوه بر این، در صنعت لوله پلاستیکی در مقایسه با متوسط تمام صنایع در ایالات متحده، دارای رتبه سوم کمترین گزارشات بیماری و آسیب­دیدگی کارکنان است.

 

مزیت برای درختان و حیوانات

PVC یکی از محصولات مهمی است، که از عهده محافظت کلیه گیاهان و جانداران سیاره ما برمی­آید. افزایش تولید روکش­های PVC،کف­پوش، نرده، پنجره، لوله، پنل­های اتوماتیک خود ترمیم­شونده و دیگر محصولات از تخریب میلیونها درخت جلوگیری می­کند. به عنوان جایگزین برای محصولاتی که عمدتاً ساخته شده از پوست و عاج حیوانات می­باشند، PVC از کشته­شدن بی­حساب حیوانات جلوگیری می­کند. این افزایش و پذیرش PVC در کاهش نیاز برای قطع درختان و کشتار حیوانات تا حد زیادی به دلیل طول عمر، هزینه مقرون ­به ­صرفه و کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری محصولات PVC می­باشد.

 

مسئله بهداشت جهانی

بر اساس برآورد سازمان ملل، بیش از 6000 کودک در روز (بیش از 2 میلیون نفر در سال) در جهان به علت آب آشامیدنی غیر بهداشتی و عدم کنترل زباله می­میرند.

 

به همین دلیل، بسیاری از شرکت­های تولیدکننده لوله پی­وی­سی و انجمن­ها (شامل PPFA) یا به صورت رایگان و یا با هزینه­های اندک، محصولات یا خدمات مهندسی را  به ده­ها سازمان غیرانتفاعی به منظور  بهبود شرایط زندگی و افزایش امید به زندگی به شهروندان کشورهای جهان سوم، ارائه می­دهند. از آنجا که لوله پی­وی­سی سبک وزن، بادوام، نصب سریع و آسان و مقرون به صرفه است، بیشتر شرکت­های بشردوستانه و مهندسی متوجه شده­اند که در طراحی سیستم­های آب آشامیدنی و دفع بهداشتی فاضلاب، لوله­های پی­وی­سی جزء مواد انتخابی هستند.

 

آب ـ یک منبع کمیاب

کارشناسان برآورد می­کنند که 700 شکستگی عمده خط لوله آب در یک روز (بیش از 000/250 در یک سال) در شمال آمریکا اتفاق می­افتد و بالاتر از 2/2 تریلیون گالن آب آشامیدنی هدر می­رود. این اتفاق موجب کاهش درآمد 60000 شرکت تاسیسات آبی آمریکای شمالی در مجموع بیش از 3 میلیارد دلار در سال می­شود. برای رفع این مشکل، دولت آمریکا تخمین می­زند که به 23 میلیارد دلار در سال به مدت 20 سال موردنیاز است. طبق نظرسنجی بنیاد تحقیقاتی انجمن آب آمریکا نرخ طول عمر متوسط لوله­های PVC از دیگر لوله­های آزمون­شده، بالاتر است. یافته­های یک تحقیق کانادایی نشان می­دهد که، برای هر 100 کیلومتر لوله PVC توزیع آب فقط 7/0 شکست در هر سال در مقایسه با 9/35 شکست برای آهن و 5/9 شکست برای چدن داکتیل مشاهده می­شود. در جوامع مختلف جهان، استفاده از PVC در خطوط اصلی سیستم­های توزیع آب حمایت می­شود، زیرا طبق مستندات ارائه­شده این ماده دارای دوامی بی­نظیر و یکپارچگی در اتصال بی­نقصی می­باشد.

 

سخن پایانی

سبز بودن و پایداری ما را در همه کارهایی که انجام می­دهیم، احاطه می­کند ـ چه در ماشینی که با آن رانندگی می­کنیم، چه در خانه­ای که در آن زندگی می­کنیم، در تعطیلاتی که می­گذرانیم، در محصولی که می­خریم یا در سرگرمی­هایی که ما را آرام می­کنند. اما، مهم نیست که ما چکار می­کنیم ما نیاز داریم تا فردای بهتری را برای نسل بعد به جا بگذاریم. به همین منظور، ما همه حقایق درباره PVC و تاریخچه آن را می­سنجیم، ما به استفاده از لوله­های PVC هم اکنون و در آینده برای به جاگذاردن حداقل ردپا روی محیط­زیست و اثر مثبت روی سیاره خودمان، ادامه می­دهیم.

 

ترجمه: سمیه صلاحی (شرکت پارس پولیکا)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط