ارسال پاسخ

۱۵ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2309

مصطفی خورشیدی نماینده فروش محصولات پی‌وی‌سی در مشهد

تاثیر مثبت انتشار فهرست تاییدشدگان محصولات ساختمانی در افزایش آگاهی

«بنده از انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی تقاضا دارم علاوه بر انتشار لیست تاییدشدگان ارزیابی انطباق محصولات ساختمانی، تولیدکنندگانی که محصولات آنها مورد تایید قرار نگرفته است را معرفی و...

«بنده از انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی تقاضا دارم علاوه بر انتشار لیست تاییدشدگان ارزیابی انطباق محصولات ساختمانی، تولیدکنندگانی که محصولات آنها مورد تایید قرار نگرفته است را معرفی و علت رد شدن محصول آنها در آزمون‌های انجام شده را به بنکداران هر استان اعلام کند.» این را مصطفی خورشیدی یکی از فعالان عرضه محصولات پی‌وی‌سی در مشهد به خبرنگار انجمن گفت.

 

به عنوان یک فرد فعال حوزه صنعت ساختمان در مشهد، لطفا بازار مصرف محصولات pvc  در استان خراسان رضوی را توضیح دهید.

بنده از سال ۱۳۹۰ در بخش توزیع و فروش محصولات لوله و اتصالات فاضلابی و آبرسانی در حوزه ساختمان، شروع به فعالیت کردم. پس از رایزنی‌های مختلف در مورد آگاهی از چگونگی فرآیند تولید این محصول و کیفیت سنجی شرکت های مختلف تولیدکننده این محصولات و دریافت بازخورد استفاده مصرف کنندگان از انواع برندهای مختلف در همان حوزه، با یک شرکت تولیدکننده معتبر آشنا شدم و به عنوان نماینده فروش آن شرکت از سال ۱۳۹۰ در استان خراسان رضوی، شهر مشهد فعالیت خود را آغاز کردم.

بنده از همان ابتدای فعالیت مشاهده کردم که متاسفانه دیدگاه بسیاری از مصرف کنندگان، اعم از مجریان، مهندسین و سازندگان، در مورد محصولات پی وی سی ضعیف بوده و از محصولاتی با کیفیت نامرغوب که در اجرای آن با نشتی و آبدهی مواجه بوده، استفاده می‌شد.

در یک دهه اخیر با عرضه محصولات جدید در صنعت پی وی سی و همچنین ارتقاء کیفی تولیدات  و تلاش برای رشد اطلاعات و افزایش آگاهی مصرف کنندکان درمورد این محصولات توانستیم، اطلاعات غلط موجود در بازار را اصلاح کرده و دیدگاه استفاده از سایر پلیمرهای رقیب مثل پلی پروپیلن را تغییر داده و به سمت pvc سوق دهیم.

 

پس با توجه به این توضیح، هم اکنون دیدگاه مصرف کننده نسبت به کارآمدی لوله و اتصالات پی وی سی در بخش ساختمان تغییر یافته است؟

بله، با توجه به محصولات جدید و برطرف کردن اشکالات و عیوب پی وی سی تا حد زیادی توانستیم این دیدگاه را تغییر دهیم. به طور مثال در ساختمان های بلند مرتبه از محصولات pvc استفاده نمی شد. دلایل مشتریان در خصوص عدم استفاده از این محصولات تحمل فشار کم نسبت به پلی اتیلن، همچنین ضریب انبساط طولی در لوله ها عنوان می‌شد؛ که خوشبختانه با برطرف کردن عیوب گذشته در برخی از این محصولات و تولید محصولات جدید مثل اتصالات کوبله این مشکل تقریبا مرتفع شد.

 ما توانستیم دیدگاه نادرست عدم استفاده از لوله های پی وی سی در ساختمان های بلند مرتبه در بین مصرف کنندگان را برطرف کنیم.

 

علاوه بر موضوعی که شما مطرح کردید، یک بخش دیگر از تصور رایج و به عبارتی بدبینی درباره لوله و اتصالات پی وی سی  به وجود برندهای تقلبی و محصولات غیر استانداری که در بازار موجود است، باز می‌گردد. برخی از این محصولات به صورت زیر پله‌ای تولید و در بازار عرضه می‌شود، اکنون این موارد تا چه اندازه در بازار مشهد مشاهده می‌شود؟ آیا این محصولات در خود مشهد تولید و یا از خارج استان وارد می شود‌؟

بله متاسفانه ما با برندهای تقلبی در این استان بسیار درگیر هستیم؛ به ویژه برندهای تقلبی که با اضافه کردن پسوند گلپایگان، از ناآگاهی مصرف کنندگان سوء استفاده می کنند و  باز متاسفانه در این میان فروشندگان و بنکداران در این صنف، خود نیز به دلیل عدم اطلاعات پروسه تولید و محصول با کیفیت، و یا تنها برای سودجویی بیشتر، تنها به فروش محصولات اقدام کرده و این برندها را به عنوان برند اصلی گلپایگان به فروش می‌رسانند.

 

آنها در بیشتر موارد و با استفاده از ناآگاهی مصرف کنندگان و عدم شناخت آنها، با فروش یک برند خاص به سود مورد نظر خود دست پیدا می کنند. اگرچه تمایل مشتری هم به خرید لوله ارزان قیمت نیز منجر به ترویج این قضیه شده است.

 

اما در پاسخ به بخش دیگری از پرسش شما باید عنوان کنم این محصولات اکثرا از خارج استان وارد می‌شود، البته دیده شده که برخی بنکداران سفارش تولید لوله‌های بدون مارک به تولیدکنندگان زیر پله‌ای می‌دهند و با مارک کردن نام برند دلخواه خود، به فروش آنها در بازار اقدام می کنند. ناگفته نماند در این میان تولید کنندگان بسیاری هستند که با داشتن علامت استاندارد، به تولید محصولات بی‌کیفیت و ارائه آن در بازار می پردازند. به طور مثال بارعایت نکردن ضخامت در محصول و یا درصد فیلر بالا، موجب بدنام کردن نام و برند پی وی سی می‌شوند.

 

جناب اقای خورشیدی پیرو همین اظهارات شما، بازار تا چه اندازه از جدول ارزیابی انطباق محصولات ساختمانی که انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی آن را منتشر کرده و هر ۶ ماه بروز رسانی می‌شود، اطلاع دارد؟ آیا این فهرست در اختیار شما قرار گرفته است؟

بله این لیست از طرف شرکت ها به نمایندگی ها ارسال و هر دوره اعلام می شود. بنده موافق ادامه این روند توسط انجمن پی وی سی هستم. در دو، سه سال اخیر انجمن نقش به سزایی در ارتقاء آگاهی مصرف کنندگان و حتی افزایش کیفیت محصولات پی وی سی توسط تولیدکنندگان داشته است.

 

پس به نظر شما انتشار این لیست برای تولید کننده و مصرف کننده نتیجه مثبت داشته است یا به عبارت دیگر در بهبود کیفیت تولید محصولات پی وی سی تاثیر گذار بوده...

 

به نظر بنده توزیع و انتشار این لیست برای بنده که نیاز به توجیه مصرف کننده در خصوص چرایی رعایت ضخامت و درصد فیلر پایین در لوله و اتصالات پی وی سی و تاثیر آن در کیفیت محصول و اختلاف قیمت ارائه شده توسط برندهای مختلف دارد، بسیار چشمگیر و تاثیرگذار است.

 

اما در خصوص اصلاح تفکر بازار و افزایش شناخت و آگاهی هم تولیدکننده و هم مصرف کننده در مورد خرید یا تولید محصول با کیفیت، نیازمند گذشت زمان و ادامه این روند توسط انجمن است.

 

 بنده در اینجا از انجمن تقاضا دارم در هنگام انتشار لیست تاییدشدگان، تولیدکنندگانی که نمونه محصول آنها در آزمون‌های انجام شده توسط انجمن مورد تایید قرار نگرفته است را معرفی و علت رد شدن محصول آنها را در آزمون‌های انجام شده به بنکداران اصلی هر استان اعلام کند؛ تا هم فروشندگان بتوانند در توجیه مشتریان با ارائه دلیل و سند، علت عدم خرید این محصولات را به آنها گوشزد کنند و هم اینکه علت حذف تولیدکنندگان دیگری که در این حوزه فعالیت دارند ولی در این لیست اسامی آنها آورده نشده را توضیح دهند.

 

در این صورت مصرف کنندگان با اطمینان بیشتر به این لیست اکتفا کرده و خود فروشنده تبدیل به عامل ترغیب کننده مشتریان در بازار جهت استناد به این لیست می شود.

 

مورد دیگری که درخواست دارم انجمن در آن ورود پیدا کند حوزه افزایش آگاهی مهندسین ناظر ساختمانی در خصوص حذف لوله های پلی اتیلن در بخش فاضلاب ساختمان ها و بیان معایب آنها  است. البته در کنار این موضوع ضرورت دارد تا مزیت های استفاده از لوله و اتصالات پی وی سی مانند خودخاموش شوندگی و عمر بالای این محصولات که منجر به افزایش ضریب امنیت در ساختمان ها می‌شود، نیز ترویج شود.

 

بله حق با شما است البته یک مورد را درباره بخشی از اظهارت شما عنوان کنم که تمامی جواب آزمون ها و حتی نمونه شاهد از محصول نمونه برداری شده از بازار تا حدود سه ماه در دفتر انجمن موجود است و به تمامی شرکت هایی که اسامی آنها در لیست آورده نشده اعلام میشود تا در صورت داشتن هرگونه اعتراض به جواب این آزمون ها، نمونه شاهد در آزمایشگاه معتمد دیگری بدون علامت تجاری شرکت مورد نظر ارسال و تست مجدد بر روی محصول آنها صورت گیرد...

 

به عنوان سوال آخر، وضعیت ساخت و ساز و بازار مسکن در استان خراسان چگونه است؟ با توجه به شرایط مهاجر پذیر بودن و قطب گردشگری مذهبی و جذب توریسم در شهرستان مشهد، آیا این موارد موجب ایجاد مزیت و یا ایجاد تفاوتی در بازار این شهر با مناطق دیگر کشور شده است؟

بله با توجه به موقعیت شهر مشهد همان طور که شما اشاره کردید، بخش ساخت و ساز و مسکن بسیار جدی تر اجرا می شود و برای اکثر تولید کنندگان کسب جایگاه مناسب در بازار این شهر بسیار اهمیت دارد. مورد دیگری که باید عنوان شود این که متاسفانه در چند ماه اخیر با توجه به افزایش قیمت محصولات پی وی سی، اکثرا سازندگانی که حتی از محصولات با کیفیت بالا در ساخت و ساز استفاده می کردند، به دلیل عدم توجیه اقتصادی به سمت خرید محصولاتی مشابه با قیمت ارزانتر رفته اند.

 

اگر مورد دیگری نیاز به بیان دارد، لطفا عنوان کنید.

به نظر بنده در این شرایط، انجمن با دخالت در  لیست قیمت های اعلام شده توسط تولید کنندگان، باید سعی در رفع این اختلاف قیمت در لیست فروش محصولات کند یا به عبارت دیگر با تفکیک این تولیدگنندکان وگریدبندی آنها در سه گروه A,B,C و تعیین حداقل و حداکثری قیمت محصولات برحسب این گریدها و اعلام آن به بنکداران و فروشندگان، این اختلاف قیمت را توجیه پذیر کند، تا به طور مثال دو تولید کننده که اسامی هر دوی آنها در لیست مورد تایید انجمن قرار دارد تا ۳۵ درصد اختلاف قیمت نداشته باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد