ارسال پاسخ

۱۱ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2304

جواد نامی عضو هیئت مدیره شرکت پیلمر توس:

برخی در بازار محصولات پی‌وی‌سی مشهد سوداگرای ایجاد می‌کنند

«ما دو نهاد داریم یکی استاندارد و دومی نظام مهندسی که پایان کار را می‌دهد؛ اگر این نهادها به معنای درست انجام وظیفه کنند، محصول بی‌کیفیت نمی‌تواند به بازار وارد شود.»

این را جواد نامی عضو هیئت مدیره شرکت پیلمر توس بیان کرد. ادامه گفت‌وگو با این تولیدکننده را بخوانید.

 

وضعیت بازار مشهد برای محصولات پی وی سی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار در کل مناسب است؛ اما  برخی تولیدکنندگان در بازار سوداگری ایجاد می‌کنند.

 

این سوداگری به چه معنی است و چگونه ایجاد می‌شود؟

مثلا برخی با تهیه یک لیست، مقداری قیمت‌ها را افزایش داده و بر همین مبنای قیمت‌های افزایش یافته، تخفیف‌های 30 تا 40 درصد ارائه می‌دهند. بنده نمی‌دانم چه گروهی در این روند دخالت دارند. شما اطلاع دارید که برندی مانند گلپایگان با اسامی و پسوندهای زیادی در مشهد فعالیت و حضور دارند.

برخی از لوله‌هایی هم  که وارد بازار می‌شود؛ کیفیت چندانی ندارند.

 

با مهندسان ناظر و فروشندگان بازار مشهد هم که گفت و گو انجام شد، آنها نیز به وجود محصولات بی‌کیفیت در بازار اشاره داشتند؛ اما بحث بر سر این است که در  نهایت باید چه نهادی بر این روند نظارت کند. می‌دانیم که اداره استاندارد تنها یک بار و بر اساس پارت اول، نشان استاندارد را به تولیدکننده می‌دهد؛ اما کدام نهاد باید به طور مداوم کیفیت محصولات را رصد کند؟

این موضوع بارها مطرح شده است؛ بنده در این زمینه گفت‌وگوهایی با نمانیدگان مشهد در مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ام با این مضمون که اگر در این کشور هیچ کاری انجام ندهید، تنها اداره استاندارد را کمک و تقویت کنید، کفایت می‌کند. استاندارد هم باید مانند انجمن از سطح بازار نمونه‌برداری کند.

 

ما دو نهاد داریم یکی استاندارد و دومی نظام مهندسی که پایان کار را می‌دهد؛ اگر این نهادها به معنای درست انجام وظیفه کنند، محصول بی‌کیفیت نمی‌تواند به بازار وارد شود.

 

در همین آب و فاضلاب با تعداد زیادی از مدیران آن گفت‌وگو انجام داده‌ام. مثلا ما مناقصه‌ای برنده می‌شویم، گاهی اوقات ناظر سهل انگاری کرده و یا کمتر نگاه موجهی به محصولات دارد. مثلا یک تولیدکننده در یک مناقصه مشهد برنده شده بود اما از 10 ماشین، 6 ماشین آن عودت شده بود.

 

در این زمینه ضرورت دارد تا هر تولیدکننده‌ای که در یک مناقصه برنده می‌شود از هر ماشین آن یک تا دو بار نمونه‌برداری شود و در صورت عدم کیفیت، علاوه بر مرجوع کردن آن، طرف را هم جریمه کنند و به قول معروف گندم فروش جو نما نباشند.

 

مشهد جایگاه و مزیت‌های خاصی در ایران به لحاظ مهاجرپذیر بودن و توریستی دارد؛ آیا این عوامل در رونق صنعت ساختمان تاثیرگذار بوده است؟

البته رکود کلی در این بخش مثل تمام ایران وجود دارد؛ اما در عین حال نهادهایی هستند که در حال اجرای طرح‌های 2 هزار و 3 هزار واحدی هستند که آنها معمولا از محصولات ما به دلیل دارا بودن کیفیت استفاده می‌کنند؛ اما در کل بازار مشهد به غیر از انبوه‌سازان، رونق چندانی ندارد به این دلیل محصولات با کیفیت دارای قیمت بیشتری است و تعدادی از مصرف کنندگان هم به دنبال کالاهای دیگری هستند.

 

پس شما چشم انداز صنعت ساختمان را در مشهد خوب می‌دانید؟

بله؛ ما در حال حاضر به طورر میانگین در روز یک تا دو مذاکره داریم.

 

وضعیت لوله و اتصالات پی وی سی در بخش کشاورزی در مشهد به چه صورت است؟

در اینجا چون تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن زیادی حضور دارند آنها بیشتر وارد این حوزه شده‌اند.

 

یکی از مزایای دیگر استان خراسان همجواری آن با کشورهای دیگر است، شما به چه میزان از این مزیت برای صادرات بهره برده‌اید و این پتانسیل در حال حاضر چگونه است؟

لوله‌های ماهشهر ما که برای آبرسانی است در بخش صادارت موفق بوده است؛ اما در بخش پی وی سی چندان صادرات نداشته‌ایم. چون ظاهرا برخی از شرکت‌های اصفهانی، خط تولید در کشورهای همجوار راه‌اندازی کرده‌اند. در کشورهایی مانند تاجیکستان و ارمنستان هم چندان تجربه نداشته‌ایم. البته محصولات ما به صورت غیر مستقیم به کشورهای همجوار صادر می‌شود. همچنین حتی با یک سری شرایط می‌توان به روسیه هم صادرات انجام داد.

 

در پایان هر موردی که نیاز به ذکر دارد را بیان کنید.

بنده در یک مقطعی نامه‌ای به استانداری مشهد نوشتم مبنی بر این که بورس کالا به غیر از مشکل، کارکرد دیگری برای تولیدکنندگان ندارد. ما در مقطعی که کار فولادی انجام می‌دادیم، مسئول سازمان دولتی مربوطه به فولادی‌ها دستور داده بود که ابتدا باید مجموعه‌های خود را براساس ظرفیت، تامین کرده و سپس مازاد آن را در بورس عرضه کنید.

 

شما اطلاع دارید که بورس تا چه اندازه فراز و نشیب داشته است، گاهی اوقات عرضه توسط پتروشیمی‌ها کاهش می‌یابد و برخی مواقع نیز افزایش پیدا می کند که خریدار ندارد.

 

ما پاسخ آن نامه را دریافت کردیم با این مضمون که شما می‌توانید اگر مثلا 100 تن در ماه مصرف دارید به صورت مستقیم با پتروشیمی‌ها قرارداد ببندید. تصور می‌کنم به پیرو همین اقدامات بود که چنین نامه‌ای هم برای انجمن ارسال شد که فهرست مصرف سالانه اعضای خود را ارائه دهند.

 

اکنون همه تولیدکنند گان به ویژه آنهایی که در مناقصات شرکت می‌کنند اذعان دارند از هنگامی که برنده می‌شوند تا زمانی که پول دریافت می‌کنند، نوسان قیمت مواد چه میزان آنها را متضرر می‌کند. متاسفانه در مناقصات بندی وجود دارد که هیچ تعدیلی در هیچ شرایطی تعلق نمی‌گیرد. بنده از استانداری هم درخواست کردم که نسبت به این موارد تجدید نظر کنند.

 

برای مشاهده اخبار شرکت پیلمر توس اینجا را کلیک کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد