ارسال پاسخ

۹ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2297

pvc-asso.ir

صنعتی کارشناس کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب مشهد

ملاک اصلی برای انتخاب محصولات پی‌وی‌سی، استاندارد است

براساس دستورالعمل اعلام شده از طرف سازمان، ما ملزم به خرید از شرکت‌هایی هستیم که حداقل استاندارد اجباری محصول را دارا باشند، و وقتی تولیدکننده استاندارد را دریافت کرده باشد؛ یعنی یک سری مقدمات لازم را آماده کرده که اداره استاندارد استان مربوطه آنها را بررسی کرده است.

 

شما از محصولات پی وی سی در چه بخش‌هایی استفاده می‌کنید؟

کاربرد لوله های پی وی سی در انشعابات فاضلابی است، در واقع در شبکه های فاضلاب شهری که متصل کننده شبکه اصلی به مشترکین  است از این محصولات استفاده می‌شود. به عبارت دیگر به عنوان انشعاب‌گیر و با استفاده از لوله سایز ۱۲۵ به عنوان متصل کننده شبکه اصلی به شبکه‌های فرعی و سیفون مشترکین کاربرد دارد که در ابتدای شبکه فاضلاب شهری قرار دارد.

 

آیا محصولات مورد نیاز خود را به طورکامل از یو پی وی سی تامین میکنید یا از سایر پلیمرها مثل پلی اتیلن یا پلی پروپیلن هم استفاده می‌شود؟

در سیستم فاضلاب شهری انشعاب گیری‌ها معمولاً از پلی پروپیلن استفاده می‌شود، در قسمت لوله و اتصالات به این انشعاب‌ها، از یو پی وی سی استفاده  می‌شود.

 

انتخاب این محصولات بر اساس چه معیاری است؟

در لوله های پی وی سی استاندارد ۹۱۱۸ و در اتصالات استاندارد ۹۱۱۹ مورد تایید برای استفاده در شبکه‌های فاضلاب شهری است. استاندارد انشعاب‌گیرها ۱-۱۶۵۰۹ و دریچه‌هایی که به عنوان دریچه بازدید استفاده می‌شود، استاندارد ۱۴۹۷۶ است.

 

دراین کالاها به غیر از استاندارد اجباری که تولیدکنندگان ملزم به رعایت آن هستند، آیا وندور لیست تایید شده‌ای به عنوان مرجع خرید کالاهای باکیفیت در دسترس شما قرار دارد که مثلا مشخص کند پیمانکاران، از کدام شرکت‌ها مجاز به خرید هستند؟

ما برای خرید به هر تولیدکننده‌ای که کالای خود را بر اساس معیارهای استانداردهای ملی و اجباری تعیین شده اداره استاندارد، تولید کرده باشد، می‌توانیم مراجعه و خرید خود را انجام دهیم.

 

با توجه به اظهارات شما می‌توان گفت که آب و فاضلاب لیستی برای خرید محصولات خود ندارد؟

خیر؛ همان طور که عرض کردم هر شرکتی که استاندارد ملی تولید کالای مورد نظر را داشته باشد و از آنجایی که بحث حمایت از کالای ایرانی هم مطرح است واجد شرایط جهت خرید محسوب می‌شود.

 

 البته واحد نظارت مجموعه ما بعد از مشخص شدن این مطلب که واحد تولیدی دارای استاندارد آن کالای خاص است، با اعزام بازرس به محل کارخانه از بخش‌های مختلف بازدید به عمل آورده و نمونه محصول را جمع‌آوری و جهت ارزیابی مجدد به آزمایشگاههای مورد تایید خود می‌فرستیم. اگر نقص یا مشکلی در تست‌ها نباشد و تاییدیه آن صادر گردد در لیست خرید ما قرار می‌گیرد.

 

آقای مهندس از وضعیت و وجود محصولات زیر پله‌ای یا به عبارتی بی‌کیفیت در مشهد اطلاعی دارید؟

براساس دستورالعمل اعلام شده از طرف سازمان، ما ملزم به خرید از شرکت‌هایی هستیم که حداقل استاندارد اجباری محصول را دارا باشند، و وقتی تولیدکننده استاندارد را دریافت کرده باشد؛ یعنی یک سری مقدمات لازم را آماده کرده که اداره استاندارد استان مربوطه آنها را بررسی کرده است؛  مانند تجهیز نیروی انسانی متخصص، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و آزمایشگاه‌های مجهز.

 

با فراهم آوردن این امکانات، آن واحد تولیدی موفق به اخذ علامت استاندارد می‌شود. با توجه به اطلاع از همه این مراحل و سخت‌گیری‌های اداره استاندارد در اعطا گواهی استاندارد به محصول خاص، دیگر کار ما برای خرید محصول راحت بوده و با تولیدکنندگان زیر پله‌ای مواجه نمی‌شویم.

 

آیا وحدت رویه بین سایر استان‌های کشور برای انتخاب محصول وجود دارد، یا تنها در مجموعه شما با این روش کار تامین محصول انجام می‌شود؟

خیر، این رویه در داخل سازمان ما وجود دارد، اما اخیرا نامه‌ای از آبفای کشوری مبنی بر استفاده از کالای استاندارد با یک سری الزامات دریافت کردیم، که پیمانکاران و آبفاهای کشوری را ملزم به رعایت آن می‌کند، ولی این که این نامه در بین آبفاهای سایر استان‌ها و مشاورین، به کارگرفته شود یا خیر، مطمئن نیستم.

 

اما در سازمان ما در شهر مشهد روی این موضوع حساسیت بسیاری وجود دارد و جهت اضافه کردن تولیدکننده‌ای به لیست مشاورین جهت خرید محصولات از آنها، حتما موارد را در نظر می‌گیریم.

 

وضعیت پروژه‌های استان خراسان رضوی به چه صورت است؟

در خصوص وضعیت پروژه‌های استانی بنده در جریان نیستم، بنده در آب و فاضلاب شهر مشهد فعالیت دارم، و در خصوص شهر مشهد، در حال حاضر پروژه‌هایی در حال انجام بوده و پیمانکاران هم مشغول فعالیت هستند و بحث  لوازم شبکه و انشعابات فاضلاب را انجام می‌دهند. در حال حاضر آنها مشغول خرید کالاهای مورد نیاز خود هستند و کالای آنها در حال بازرسی است.

 

در خصوص تامین هزینه‌ها، آیا در موعد مقرر این کار انجام می شود؟

ممکن است یه دلیل آن که پروژه‌ها مربوط به شرکت‌های دولتی است، زمان پرداخت به صورت دقیق مشخص نباشد و یا با تاخیر انجام شود، اما انجام می‌شود.

 

همان طور که اطلاع دارید این ویژه‌نامه استان خراسان رضوی توسط انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به مناسبت برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در شهر مشهد منتشر می‌شود؛ چنانچه توضیح دیگری را ضروری می‌دانید، بیان کنید.

 

با تشکر از شما، بحث دیگری که تکمیل کننده این گفت‌وگو خواهد بود در ارتباط با کیفیت محصولات است. به دلیل این که بنده کارشناس کنترل کیفیت مشهد هستم، موضوع کیفیت، دغدغه اصلی و اساسی بنده و همه همکارانم در خرید محصولات است.

 

 همه در تلاش هستیم تا کالایی را انتخاب و در پروژه‌ها از آن استفاده کنیم، دارای حداکثر کیفیت لازم باشد؛ چون در بخش انشعابات فاضلاب شهری اگر قصوری اتفاق بیافتد، عمدی یا سهوی، رسیدگی به آنها به مراتب بدتر و سخت‌تر است؛ مثل شکایت مردم؛ در صورت خسارت مادی و جانی، موضوع بغرنج‌تر نیز می‌شود.

 

 در نتیجه  با علم به این موضوع، همه همکارانم در آب و فاضلاب مشهد طبق استاندارد عمل کرده و علاوه بر اینکه استاندارد را مبنای اصلی کار در جهت کیفیت سنجی کالا درنظر می‌گیریم، دارای مشخصات فنی داخلی خود نیز هستیم که می‌توان گفت استانداردها زیرمجموعه‌ای از مشخصات فنی ما می‌شوند؛ یعنی علاوه بر این که کالایی باید استاندارد اجباری  را دارا باشد، یک سری بندهایی را برای کیفیت سنجی کالا هم اضافه کردیم.

 

در طی سالیان متمادی تجربه به ما نشان داده است که امکان دارد محصول از یک ناحیه دچار نقص شود، علاوه بر این از بازرسان متعهد و دارای اطلاعات کامل، جهت بازدید دعوت صورت می‌گیرد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد