ارسال پاسخ

۵ تير ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2292

گفت‌وگو با «محمد اسلامی‌راد» از فعالان عرضه محصولات PVC در مشهد

تیپ‌شناسی مصرف‌کنندگان محصولات پی‌وی‌سی در مشهد

«شما به سادگی می‌توانید با تطمیع مالی تولیدکننده غیراستاندارد زیرپله‌ای، محصول مورد نظر را با هر مارک یا نام درخواستی تولید و آن را روانه بازارکنید.» این را محمد اسلامی‌راد از فعالان عرضه محصولات PVC در مشهد به خبرنگار انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی گفت. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

به لحاظ تیپ شناسی و رفتار خرید، مشتریان محصولات پی وی سی به ویژه در مشهد به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

ما در حقیقت می‌توانیم مشتریان خود را به چند تیپ تقسیم کنیم، نوع اول انبوه‌سازان هستند که به دنبال جنس با قیمت و کیفیت متوسط هستند. نوع دوم، مشتریان شخصی ساز که به دنبال برندهایی با کیفیت خوب هستند و درسال‌های قبل‌تر مسئله قیمت عنصر پر اهمیتی برای آنها نبود؛ اما به دلیل آن که در سال‌های اخیر اختلاف قیمت بین محصولات برندهای مختلف بسیار زیاد شده است حتی این مشتریان درصدد جایگزینی برندهای با کیفیت اما با قیمت مناسبتر هستند که از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد.

 

متاسفانه موضوع فوق در شرایط حاضر بیشترین ضربه را به برندهای با سابقه طولانی و با کیفیت‌های عالی صنعت پی وی سی زده است. به طور مثال در سال‌های اخیر شرکت‌هایی که پسوند گلپایگان را به انتهای برند خود جهت جذب بیشتر مشتری اضافه کرده‌اند و محصول ارزان‌تر و بعضا در برخی موارد محصول بسیار بی‌کیفیتی روانه بازار کرده‌اند، افزایش یافته و خرید و فروش محصول برند اصلی را دچار خدشه کرده است؛ در حق به پلیمر اصلی ظلم می‌شود.

 

حتی فروشندگانی که پیشتر با این برند خاص در شهرهای دیگر از جمله شهرهای استان خراسان جنوبی همکاری داشتند تقریبا از سال گذشته، تمایل به خرید محصولات ما نداشته و مایل به خرید از برندهای دیگر با قیمت ارزانتر هستند.

 

 متاسفانه برای مجموعه ما امکان توجیه تمامی مشتریان به صورت انفرادی امکان پذیر نیست.

 

پس می‌توان بازار مشهد را به دو دسته تقسیم کرد، محصولاتی که پسوند برندهای دیگر را به یدک می‌کشند و یا از اسم سایر برندهای پرفروش استفاده می‌کنند و دسته دوم کسانی که به صورت زیر پله‌ای به تولید می‌پردازند. لطفا توضیح دهید که محصولات بی‌کیفیت و یا زیرپله‌ای چه میزان از بازار مشهد را اشباع کرده است.

 

شاید حداقل۵۰ درصد حجم بازار را این محصولات اشغال کرده باشند. از شهرهای مختلفی مثل تبریز، سمنان، تهران و برخی نقاط دیگر برندهای متفرقه و مختلف وارد بازار می‌شود. در توضیح این مطلب باید عرض کنم، متاسفانه تولید محصول با برندهای مختلف در کارگاه‌های زیر پله به راحتی امکان پذیر است.

 

درواقع شما به سادگی می‌توانید با تطمیع مالی تولیدکننده غیراستاندارد زیرپله‌ای، به تولید محصول با هر مارک یا نام درخواستی خود اقدام و محصول را روانه بازارکنید. مصرف کننده هم که دارای اطلاعات کافی در این زمینه نیست و تنها یک نام و برند مورد تایید را شنیده و به آن اطمینان دارد؛ از این روی به راحتی خرید خود را انجام می‌دهد.

 

بخشی از این مشکل هم به همکاران اینجانب یعنی فروشندگان و بنکداران باز می‌گردد که با ناآگاهی و یا متاسفانه در برخی فروشندگان نداشتن تعهد و مسئولیت در قبال فروش کالای خود به اصل یا تقلبی توجهی نکرده و تنها سود بیشتر و در مواقعی حتی به میزان۴۰ تا ۵۰ درصد ارزانتر از محصول اصلی، کالای خود را به فروش رسانده و سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

 

این در حالی است که ما نمایندگان فروش برندهای اصلی، در این بازار با مشقت فراوان و با صرف وقت و تلاش به توجیه مشتریان خود درخصوص کیفیت بالای محصولات و جلب اعتماد کامل مشتریان می‌پردازیم؛ اما محصولات تقلبی تنها با سواستفاده از نام برندهای اصلی و با قیمت و کیفیت پایین به راحتی فروخته می‌شوند.

 

از طرف دیگر هم، بازرسان اداره استاندارد یا سازمان تعزیرات به دلیل کمبود نیرو یا هر علت دیگر، نظارت کافی بر فروشندگان و بنکدارانی که مخصوصا در حاشیه شهرها به فروش این محصولات می‌پردازند، ندارند.

 

حتی برروی پروژه‌های مسکن در حال اجرا، نظارتی صورت نمی‌گیرد و سازندگان گاها بدون اطلاعات کافی یا تنها به خاطر سوددهی بیشتر اقدام به خرید محصول بی‌کیفیت با برند تقلبی می‌کنند و هیچ نظارتی هم از طرف نهاد یا سازمان‌های مربوطه انجام نمی‌شود.

 

این موارد بازار سراسر کشور را در برگرفته است. اکنون با توجه به این موضوع نقش مهندسان ناظر در این زمینه را توضیح دهید.

متاسفانه با سهل انگاری سازمان مربوط بر روی ناظرین خود، گاها نظارت کافی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

 

وضعیت ساخت و ساز مسکن در شهر مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید.

وضیعت ساخت و ساز نسبت به سال گذشته بسیار افت داشته است و این موضوع خود را در چند هفته اخیر به شدت در فروش محصولات نشان داده است. در سال گذشته نیز سازمان نظام مهندسی پیش‌بینی کرده بود که حدود ۳۰ تا۴۰ درصد کاهش ورودی تقاضای دریافت پروانه جهت ساخت و ساز خواهند داشت؛ از طرفی هم قیمت تمام شده زمین و همچنین افزایش قیمت مصالح و اجناس، باعت کمتر شدن گرایش انبوه سازان به ساخت و ساز شده است.

 

 این موضوع، افت فروش محصولات را در ماه‌های پیش رو توجیه‌پذیر می‌کند؛ اگر چه به لحاظ موقعیت شهر مشهد و از لحاظ گردشگری مذهبی و توریستی بودن آن به نسبت سایر نقاط ایران بازار ساخت و ساز در آن کشش بیشتری دارد.

 

بله این مسئله، موضوع مهمی در رونق مسکن وشهرسازی محسوب می‌شود و از پتانسیل‌های بالای شهر مشهد در جذب سرمایه‌گذار به شمار می‌رود. موضوع دیگر با توجه به موقعیت مکانی مشهد، آیا امکان صادرات به کشورهای همسایه برای شما فراهم نشده است؟

بنا به دلایل قبلی که اشاره شد در خصوص اختلاف قیمت محصولات بین برندهای مختلف، محصولات ارزانتر در بازار کشور همسایه مورد توجه بیشتر قرار گرفته است و  خریدار دارد. به دلیل سیاست‌های کاری شرکتی که بنده نمایندگی آن را عهده‌دار هستم و تعهد این مجموعه به تولید با کیفیتی بسیار بالاتر از حد استاندارد ملی و با استفاده از استابلایزر های با کیفیت وارداتی گرانقیمت، قیمت تمام شده کالا نیز بالاتر از برندهای مشابه بوده و صادرات در این زمینه به این کشورها صرفه اقتصادی ندارد.

 

در دو سه ساله اخیر تعداد تولیدکنندگان با کیفیت‌های نسبی خوب و حتی تولیدکنندگانی با پسوند مشابه افزایش یافته که این امر خود موجب شده تا فروش محصولات ما در مشهد کمتر شود.

 

به عنوان سوال آخر، بازار استان خراسان رضوی و به طور ویژه شهر مشهد چه مزیتی نسبت به سایر استان‌ها دارد؟

به لحاظ بازار مصرف و کشش، موقعیت جغرافیایی و همچنین جذب توریسم و گردشگری مذهبی، این شهر همیشه از پتانسیل بالایی در امر ساخت و ساز برخوردار بوده است. مخصوصا در سال‌های اخیر جذب سرمایه‌گذار در بخش مسکن از کشورهای همسایه مثل افغانستان و کشورهای آسیای میانه  و حتی از کشورهای عرب زبان به شدت افزایش یافته است. آنها با هدف ساخت محل اقامت موقت یا دائم برای خود و اقوام خویش به این شهر مذهبی آمده‌اند.

 

در مجموع با توجه به همه مطالب عنوان شده، امسال مشهد با افت زیادی در ساخت و ساز مواجه شده ولی نسبت به  سایر شهرهای استان از مزیت رقابتی بالاتری برخوردار است. در پایان باز هم باید اشاره کنم در بخش فروش محصولات در  شهر مشهد در حال حاضر ارجحیت برای مشتریان با برندهایی است که هم کیفیت نسبی مطلوب داشته باشند و هم از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد