ارسال پاسخ

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2222

pvc-asso.ir

اندازه گیری حرکت آب در خاک از طریق مقاومت خاک

باغبانان اغلب از زمان دقیق خاموش کردن سیستم های آبیاری بی اطلاعند. این کار به راحتی با یک قطعه از لوله  pvc، دو تکه سیم ، نوار و یک اُهم متر ارزان قیمت و درک جزئی از فیزیک خاک می توان تعیین کرد.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: چقدر طول می کشد که یک سیستم آبیاری برای دستیابی به حداکثر بهره وری مورد استفاده قرار گیرد، سوال بسیاری از پرورش دهندگان است. آبیاری بسیار طولانی و حرکت آب بیش از حد در اطراف ریشه باعث اتلاف آب، انرژی و مواد مغذی موجود در آب می شود.

 

 آبیاری بیش از حد  منجر به شستشوی املاح در اطراف ریشه و انتقال به سمت آب های زیرزمینی می شود و ممکن است منجر به مصرف بیش از حد مواد مغذی شود. مدت زمان رسیدن به حداکثر بهره برداری سیستم آبیاری بستگی به نوع خاک دارد. خاک های شنی درشت به سرعت آب را جذب می کند اما ماند آب کم است. خاک رسی بافت ریز آب را به آرامی جذب می کند اما  قادر به نگهداری و حفظ بیشتر آب است.

 

 به دلیل این تفاوت های ذاتی، آبیاری باید به طور متفاوتی اعمال شود.  درخاک های رسی باید آب به تدریج و به آرامی در یک دوره طولانی برای محدود کردن سطح آب اعمال شود. در خاک های شنی باید آب به سرعت در مدت کوتاهی اعمال شود.بدون توجه به نوع خاک این سوال پیش می آید که چه مدت زمان آبیاری انجام شود که مطمئن شوید که گیاهان آب کافی دریافت کرده اند؟

 

 بیشتر ریشه های گیاهان سالانه در 18 اینچی خاک و یا حتی در عمق کمتر مانند مانند پیاز، کاهو و تربچه و غیره قرار دارند.بنابراین آبیاری طولانی تر و گذر از این عمق اتلاف است. ابزار اندازه گیری ساده می تواند با استفاده از لوله  pvc 0.5 اینچی، سیم عایق شده شماره 10و نوار و یک اهم متر  باشد ( شکل 1)

 

شکل 1- ردیاب خاک ساخته شده از 0.5 اینچ لوله  pvc و سیم عایق شماره 10( چپ)، انتهای سیم لخت(بالا راست) و اهم متر( پایین راست)

 

برای ساختن این ردیاب خاک قطعه ای از لوله  pvc را چند اینچ بلندتر از عمقی که باید اندازه گیری شود، برش دهید. دو قطعه سیم را یک اینچ بلندتر از طول  pvc  برش دهید. انتهای سیم را لخت کنید. و نوار را به سمت دو طرف لوله  pvc ببندید (شکل 1).

 

 یک چاله آزمایشی در زمین با یک لوله فلزی یا قطعه میله ایجاد کنید.سپس لوله  pvc را وارد سوراخ کنید.یک اهم متر را به سیم های لخت متصل کنید و یک قرائت اولیه را انجام دهید. سیستم آبیاری را باز کنید(درصورت استفاده از آبیاری سربار، لوله  pvc را ببندید که آب به داخل لوله وارد نشود) سپس به صورت دوره ای اهم متر را چک کنید.زمانی که آب به انتهای دیگر سیم میرسد، اعداد روی صفحه نمایش به شدت کاهش می یابد

 

. هنگامی که این اتفاق می افتد، نیازی به آبیاری بیشتر نیست زیرا آب اضافی باعث حرکت آب فراتر از منطقه ریشه و اتلاف می شود.پرورش دهندگانی که از این تکنیک استفاده می کنند، استفاده از آب را تا 25% و یا بیشتر کاهش می دهند. این به معنای  25% صرفه جویی در آب، انرژی و پمپاژ  است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد