ارسال پاسخ

۴ دى ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2010

pvc-asso.ir

لوله های PVC برای کنترل سطح آب در شالیزارها

این یک تکنولوژی ساده است که می توان به سادگی به کشاورزان آموزش داده شود. آنها می توانند لوله آب PVC خود را بسازند و در گرفتن کارگر، پول و زمان صرفه جویی کنند و از نظر...

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:

 

مقدمه

مدیریت آب یکی از مهمترین رویکردها در پروسه تولید برنج می باشد. براساس نیاز انواع برنج ها در مراحل مختلف رشد، آب باید در یک عمق خاص حفظ شود. هنگامی که گیاهان برنج به مرحله برداشت می رسند آب شالیزار باید تخلیه شود.

 

سطح یا عمق آب در مزرعه اغلب بوسیله جعبه های بتنی کنترل آب، حفظ می شود. عمق مورد نیاز آب با تنظیم جعبه های بتنی کنترل آب حفظ می شود. آب اضافی بصورت خودکار به فاضلاب تخلیه می شود.

 

به این دلیل که جعبه های بتنی کنترل آب، گران قیمت، سنگین و نصب آن سخت است آن را در میان کشاورزان ناپسند ساخته است. برای حل این مشکل یک گروه از کارشناسان کشاورزی از وزارت کشاورزی مالزی  دریچه کنترل آب از جنس PVC را توسعه دادند. این دریچه ارزان و سبک است و نصب آن آسان است.

 

اصول فنی این دریچه

این وسیله از چندین قسمت تشکیل شده است. آنها شامل :

1.حلقه های PVC ( 4-6 عدد هر کدام با قطر 2 اینچ)

2.لوله PVC عمودی (به طول تقریبا 6 اینچ، بسته به عمق آب)

3. اتصالات T ( سه راهی)

4.لوله PVC افقی (به طول تقریبا 6 اینچ)

5.یک تیوب لاستیکی کهنه موتور سیکلت، به اضافه سیم مسی ( برای بستن تیوب لاستیکی)

نصب این قطعات در شکل 1 و 2 نشان داده شده است.

 

حلقه PVC با برش 2 سانتی متری از لوله (به قطر 2اینچ) تهیه می شود. و بوسیله شعله مستقیم حدود 1 سانتی متر از یک طرف لوله گرم می شود. مواظب باشید که آن را نسوزانید. یک روش دیگر برای گرم کردن حلقه نگهداشتن آن در حمام ماسه داغ است تا زمانیکه یک طرف لوله نرم شود.

 

لوله PVC عمودی را تا عمق 1 سانتی متر به آنطرف حلقه که گرمادیده و نرم است فرو کنید. اجازه دهید که حلقه سرد شود. وقتیکه سرد شد یک طرف حلقه کمی بزرگتر شده است و لوله PVC عمودی بخوبی با حلقه فیت شده و اتصال پیدا کرده است. همین روش را برای آماده کردن 4-6 حلقه تکرار کنید.

 

بستن دریچه کنترل آب PVC آسان است. لوله عمودی به انشعاب مرکزی سه راهی و لوله افقی به یک سر سه راهی اتصال داده می شود. از هیچ نوع چسبی استفاده نکنید و اطمینان حاصل کنید لوله محکم به سه راه اتصال پیدا کرده است.

 

برای تیوب لاستیکی، یک سر تیوب را ببندید بدین صورت که آن را محکم با سیم مسی گره بزنید و سر دیگر تیوب را به سر دیگر سه راهی وصل کنید. (شکل 3). تیوب لاستیکی برای جلوگیری از تخلیه آب در طول دوره رشد در یک انتها بسته می شود. و برای تخلیه مزرعه سیم دور تیوب شل می شود که آب به خارج از زمین جریان یابد و زمین تخلیه شود.

 

چگونه این فناوری کار می کند؟

با استفاده از این تکنولوژی ساده، عمق آب زمین را می توان با افزودن یا حذف حلقه های PVC کنترل کرد. افزایش یک حلقه PVC می تواند عمق را تا یک سانتی متر افزایش دهد همین طور حذف یک حلقه سطح آب را به همان اندازه پایین می آورد. آب افزایش یافته در بالای حلقه بطور خودکار تخلیه می شود. وقتی که برنج به مرحله برداشت می رسد و آب باید به طور کامل تخلیه شود، تیوب لاستیکی که سه راهی را بسته است برای تخلیه آن باز می شود. (شکل 4)

 

مزایای این تکنولوژی

این تکنولوژی چندین مزیت دارد. از موادی استفاده می شود که هزینه زیادی ندارند و به طور گسترده در دسترس هستند. کشاورزان می توانند لوله PVC خود را بسازند و در گرفتن کارگر، پول و زمان صرفه جویی کنند و از نظر هزینه با نصب جعبه های کنترل آب بتنی قابل مقایسه است. در نهایت این یک تکنولوژی ساده است که می توان به سادگی به کشاورزان آموزش داده شود.

 

تصاویر

شکل1 نصب قطعات دریچه آب ساخته شده از لوله PVC

 

شکل2 قطعات نصب شده دریچه آب ساخته شده از لوله PVC

شکل3 دریچه آب PVC  نصب شده در شالیزار برنج

شکل 4-تصویری از نحوه کار دریچه آب ساخته شده از لوله PVC (برش عرضی) a – عمق آب مورد نیاز وقتی که همه حلقه های pvc استفاده شده اند. B-سطح آب پایینتر وقتی حلقه های PVC  حذف می شوند. C- آب کاملا تخلیه می شود هنگامی که انتهای تیوب لاستیکی باز شده است.

 

ترجمه: اسرین مرادیان (مدیر کنترل کیفیت شرکت نیک پلیمر کردستان)

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد