ارسال پاسخ

۱۷ مرداد ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1747

در گفت و گو با بیژن سحر ناز مطرح شد؛

بررسی وضعیت گریدهای پی وی سی/ سایت بهین یاب و اقدامات انجمن ملی پلاستیک

در گذشته هم S70 و S57  عرضه کمی داشت، اکنون وضعیت واردات هم دشوار شده است.

اکنون به دلیل وضعیت نامساعد اقتصادی و التهابات به وجود آمده، صنعت در شرایط ویژه ای قرار دارد. همچنین بخش پلاستیک و پلیمر بار دیگر با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شدند.

در هجدهمین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان، گفت وگویی با بیژن سحرناز نماینده انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران انجام شد که برخی از موضوع های روز صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

 

آقای سحر ناز، بی مقدمه پرسش خود را از وضعیت گریدهای پی وی سی که عرصه را برای بسیاری از تولیدکنندگان دشوار ساخته است، آغاز می کنم...

وضعیت گریدهای پی وی سی بسیار بد است. در گذشته هم S70 و S57  عرضه کمی داشت، اکنون وضعیت واردات هم دشوار شده است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان بخش اتصالات و لوله های نرم پی وی سی با کمبود مواد اولیه روبرو هستند.

 

شما نماینده انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک هستید؛ انجمن ملی چه مواردی را در خصوص رفع مشکل تامین مواد اولیه به ویژه گریدهای پی وی سی در دستور کار قرار داده است؟

این موارد در حوزه فعالیت های کمیسیون بازرگانی انجمن ملی با ریاست آقای پورقاضی قرار دارد. تا جایی که بنده اطلاع دارم از سال گذشته اقداماتی انجام و اطلاع رسانی نیز شده است. با اتاق بازرگانی و بورس همکاری هایی صوررت گرفته است. با این وجود تصور می شود توان و سیاست های شرکت های پتروشیمی قوی تر از تشکل ها است، دست کم به تشکل ها توجه نمی شود.

 

در کمیسیون صادرات انجمن ملی که ریاست آن را بنده عهده دار هستم در یک مورد با مجموعه پتروشیمی و برخی از مصرف کنندگانPP به این توافق رسیدیم که از صادرات توسط دلالان جلوگیری و صرفا این کار از سوی پتروشیمی ها انجام شود.

 

اطلاع دارید که این پیگیری منجر به نامه وزیر صنعت و ابلاغ آن شد؛ اما در این زمینه ما پایشی انجام ندادیم که آیا این کار به صورت واقعی اجرا می شود یا خیر.

 

همچنین در حال حاضر که S65 در کشور تولید فراوانی دارد؛ اما عرضه آن در بورس تنها 4 هزار تن و تقاضای آن در هفته گذشته بیش از 60 هزار تن بود.

 

آقای سحرناز! یکی از انتقاداتی که از سوی تولیدکنندگان و همچنین تشکل ها در این حوزه وجود داشت، موضوع مشکلات سایت بهین یاب است. سرانجام انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با هدف پایش این سایت به آن دسترسی پیدا کرد. با توجه به گذشت بیش از یک سال هنوز انجمن ملی گزارشی در این زمینه ارائه نداده است. چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

این پرسش را باید کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک پاسخ دهد. در حقیقت کارهایی انجام شده است و ما منتظر نتایج آن هستیم. در این زمینه پایش هایی انجام گرفت اما تا دستیابی به نتیجه به بازه زمانی بیشتری نیاز دارد. این پرسش مهمی است که انجمن ملی باید به زودی به آن پاسخ دهد.

 

پس در این زمینه کارهایی انجام شده است...

بله این بحث رها نشده است.

 

یعنی شما به مخاطب وعده می دهید که با اقدامات صورت گرفته در سایت بهین یاب، اصلاحاتی در این سایت صورت می گیرد...

 

این که قول دهیم چه اتفاقی می افتد، باید منتظر نتایج آن بود. توجه کنید هر رفتاری نتایجی در پی دارد که شاید آگاهی چندانی درباره آن وجود نداشته باشد و همچنین برای آن فکری نشده باشد. به هر صورت انجمن شاید در روزهای آینده به این مسئله پاسخ دهد.

 

اکنون نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان بر پاست و شاهد هجدهمین دوره آن هستیم؛ وضعیت صنعت ساختمان به چه صورت است؟ با توجه به این که بخش ساختمان دچار یک تورم قیمتی برای مصرف کننده واقعی شده است و بنا بر آمار، بیشتر متقاضیان این کالا غیر مصرفی و به عبارتی دلال هستند. این مسئله چه آثاری بر صنایع وابسته همچون لوله و اتصالات پی وی سی دارد؟

ما در بحث های روانشناختی موضوعی با عنوان خطای تاییدیه اجتماعی داریم؛ به طور مثال اگر در جایی مانند نمایشگاه هزینه ای بابت دریافت خدماتی انجام دادید و فردی ظرفی پر از سکه در کنار این خدمات قرار دهد همه مردم شروع به انداختن سکه می کنند و آنها نیز در داخل این دام می افتند.

 

به دلیل التهابات به وجود آمده در بازار ارز و سکه، مردم تلاش کردند تا نقدینگی خود را به دارایی های مشروع تبدیل کنند از این روی به سمت بازار ارز و طلا روی آوردند.

 

بر اساس آمار در سال گذشته حدود دو میلیون و نیم واحد مسکونی خالی است. از این روی با توجه به این میزان عرضه، در حالی که تقاضا اندک است باز شاهد افزایش قیمت هستیم؛ این همان دامی است که برخی در آن گرفتار آمده اند.

 

 برخی تلاش دارند نقدینگی خود را به یک کالای با دوام با ارزش افزوده بالا تبدیل کنند و طبیعی است که با این حجم تقاضا، فروشنده قیمت خود را افزایش دهد.

 

البته این التهاب کوتاه مدت خواهد بود اما به معنی آن نیست که قیمت ها کاهش می یابد؛ ولی از التهاب موجود کاسته می شود. در علم اقتصاد، افزایش قیمت و تقاضا رابطه معکوس دارد، هنگامی که قیمت خیلی افزایش می یابد از میزان تقاضا کاسته می شود و عرضه کننده ناگزیر خواهد بود وارد رقابت شود از این روی قیمت ها کاهش می یابد.

 

از مبانی توسعه در هر کشور حوزه مسکن و عمران بوده که 2 هزار شغل به آن وابسته است، به طور طبیعی هر اندازه این هسته آسیب بیشتری ببیند روی همه تاثیر گذار خواهد بود از جمله لوله و اتصالات پی وی سی.

 

آقای سحرناز اما این معادله در بازار سکه رخ نداد دولت در حالی اقدام به پیش فروش مقدار زیادی سکه کرد به امید این که عرضه آن توسط مردم موجب کاهش قیمت شود اما خریداران در مقطعی ترجیح دادند تا سکه های خود را در خانه نگاه دارند...

بله ما خطاهای فنی در حوزه اقتصاد تا حدودی داریم و خواهیم داشت و آخرین مورد آن از فروردین سال جاری آغاز شد که قیمت ارز 4200 تومان تعیین شد؛ شاهد بودید که نتیجه مطلوبی در پی نداشت.

 

و پرسش آخر این که ما شاهد حضور اندک تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در نمایشگاه صنعت ساختمان هستیم، آیا این به این معنی است که آنها این بازار را به لوله و اتصالات پی وی سی واگذار کرده اند؟

این قضاوت دشوار است، اما برخلاف تصور بسیاری، لوله و اتصالات پلی اتیلن برای فاضلاب ساختمانی مناسب نیست و این را منابع علمی و آکادمیک اثبات می کنند و پی وی سی برای ساختمان بهترین گزینه است.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد