ارسال پاسخ

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n2734

pvc-asso.ir

بررسی موضوع تعیین گریدهای پی وی سی برای مصارف مختلف در کمیسیون بازرگانی انجمن ملی پلیمر

انجمن ملی پلیمر در یک نشست مجازی با حضور نمایندگان تشکل ها از جمله نماینده انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، به بررسی تعیین گریدهای پی وی سی برای مصارف مختلف پرداخت.


به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، مدتی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درخواست کرده بود تا این تشکل نسبت به تعیین مصارف گریدهای پی وی سی در صنایع مختلف افدام کند.
بر این اساس انجمن ملی پلیمر هم از تشکل های تخصصی از جمله انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به عنوان قدیمی ترین تشکل در صنعت پلیمر، تقاضا کرد تا نظر کارشناسی خود را در این زمینه ارائه دهند. 

 به منظور بررسی اقدامات انجام شده و جمعبندی نظرات کارشناسی برای تعیین گریدهای پی وی سی در صنایع مختلف، روز گذشته کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلیمر، یک نشست مجازی با حضور 23 نفر از جمله فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، برگزار کرد.
قبل از دستور اصلی جلسه،  اخبار پیش از دستور آغاز شد که محور این خبرها بر مواد اولیه و تغییرات قیمت پایه آنها متمرکز بود. تمرکز اصلی نیز بر افزایش حدود 12 درصدی برخی گریدهای پلی اتیلن قرار داشت. بر اساس این گزارش انجمن ملی به صورت بسیار جدی پیگیر رفع مشکل قیمتی گریدهای پلی اتیلن است.
موضوع پی وی سی که محور اصلی این جلسه بود با سخنان روغنی آغاز شد وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که پتروشیمی ها تنها گرید s65 را تولید می کنند، اظهار داشت: علیرغم اشراف وزارت صمت بر اینکه صنایع مختلف گریدهای خاصی از PVC را مصرف و پتروشیمی ها  تنها  S65 تولید می کنند که همه مجبور به مصرف آن هستند، این طرح گریدبندی بدون معنی و به نوعی به سخره گرفتن تولیدکنندگان است.وزارت صمت باید ابتدا بتواند پتروشیمی ها را مجاب به تولید گریدهای مختلف مورد نیاز صنایع بکند ، بعد اقدام به طرح گرید بندی نماید.
سعید ترکمان رئیس انجمن ملی پلیمر ایران نیز درباره وضعیت بازارهای جهانی برای پتروشیمی های داخلی توضیح داد: در حال حاضر شرایط  صادرات برای پتروشیمی ها چندان مطلوب نیست و آنها نیاز دارند در داخل کشور فعالیت کرده و محصولات خود را عرضه کنند. 
این مقام تشکلی بخشی از راه حل را انعقاد قراردادهای پریمیوم دانست و در این باره توضیح داد: با این روش می توان برای درصدی از میزان محصولات پتروشیمی ها قرارداد پریمیوم منعقد کرد. بر اساس این نوع قرارداد، پتروشیمی ها موظف می شوند در زمان مقرر و بر اساس قیمت دفتر توسعه صنایع پایین دستی مصوب هفته ای که عرضه در آن اتفاق می افتد و توسط شرکت ملی پتروشیمی اعلام می شود، مواد را به طرف قرارداد یا همان خریدار تحویل دهند. 
به باور برخیها ، قراردادهای پریموم می تواند به ساده سازی بازار پی وی سی که در ایران در شرایط حداکثری محدود به 4 گرید است، کمک کند.

فرزانه خرمیان دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در این نشست گفت: جدول تعیین گریدهای پی وی سی برای مصارف مختلف در هیئت مدیره انجمن مدیره انجمن مورد بررسی قرار گرفت؛ نکته مهم این که  گریدهای پی وی سی مورد نیاز صنایع مختلف یک امر بدیهی بوده و موضوعی نیست که وزارت صنایع  و شرکت های پتروشیمی از آن آگاه نباشند. به طور مثال گرید پی وی سی برای مصارفی مانند تولید لوله، کابل، درب و پنجره و غیره کاملا مشخص است.
دبیر انجمن لوله و اتصالت پی وی سی، گفت: این جزئی نگری زمانی می تواند مفید باشد که هدف از درخواست وزرات صنعت و شرکت پتروشیمی کاملا روشن باشد. با روشن شدن این موضوع، پاسخ ها نیز به صورت هدفمند ارائه خواهند شد.
خرمیان با بیان این که صنعت پی وی سی از جمله صنایع آسیب دیده و زخم خورده کشوراست، گفت: این صنعت در سالهای متمادی همواره از ناحیه برنامه های وزارت صمت و پتروشیمی ها آسیب های مختلف دیده و هزینه های گزافی بابت تصمیم گیریهای ناصحیح پرداخت کرده است و تقریبا در موارد مشابه نتیجه نهایی کار به سود تولیدکننده های این صنف تمام نشده است.
وی درباره اظهارات ترکمان مبنی بر اینکه در شهریور ماه گذشته به دلیل نبود طرف تقاضا ،پتروشیمی ها با مشکل مازاد تولید و انباشتگی گریدهای پی وی سی دست به گریبان بوده اند توضیح داد: با توجه به اینکه در دو سال اخیر ، از جمله تابستان گذشته ،خواسته بسیار مهم صنایع تکمیلی PVC ، رعایت کف عرضه و توزیع کافی در بورس بوده است ، این اظهارات پتروشیمی ها کمی عجیب به نظر می رسد.
وی در همین ارتباط گفت: نباید نحوه تعامل تعداد اندکی دلال و یا تولیدکننده در زمینه خرید گریدهای پی وی سی را به یک صنعت تعمیم داد. 
خرمیان درباره جدول مورد بحث نیز توضیح داد: در خصوص این جدول از کارشناسان فنی ،متخصصین صنعت و صنعتگران مختلف ، استعلام شده است تا حق همه ذینفعان رعایت شود، با این حال و علیرغم  صرف حداقل 23 نفر ساعت زمان ارزشمند حاضرین در این جلسه در کنار کار کارشناسی تعداد دیگری از کارشناسان صنعت ، این جدول و اعلام گریدها با توجه به نامشخص بودن اهداف آن ،چندان حائز اهمیت نیست. 
سعید ذکایی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هم در این نشست گفت: پتروشیمی ها چندان از گریدهای مورد مصرف صنایع مختلف آگاهی ندارند و بهتر است این اطلاعات از طرف صنعت به آنها ارائه شود.
علیرضا میربلوک یکی دیگر از حاضران در این نشست مجازی با تاکید بر قدمت و ساختار انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: این تشکل یکی از ساختارمندترین و تخصصی ترین انجمن های پلیمری است و ضرورت دارد تا دیدگاه این انجمن لحاظ و از نظر کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. 
 وی پیشنهاد داد تا میزان مصرف صنایع مختلف که از پی وی سی استفاده می کنند، با یک ضریب خطای 10± دریافت شود و درخواست مقدار هر گرید مورد نیاز بصورت واضح به پتروشیمی ها ارائه شود. 
میربلوک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نباید نسبت به این موضوع، بیانی غیرشفاف داشت بعنوان مثال چرا مصرف کننده یک گرید سوسپانسیونی PVC، باید یک گرید متفاوت از مصرف خود  مثلا امولسیون خریداری کند؟
منصور قدیمی از اعضای هیئت مدیره دو انجمن ملی پلیمر و لوله و اتصالات پی وی سی نیز در این جلسه گفت: تا زمانی که هدف از این کار مشخص نباشد تردیدها وجود خواهد داشت و تنها با روشن شدن اهداف، امکان ایجاد اعتماد میان طرف عرضه و تقاضا وجود خواهد داشت.
وی درباره این جدول توضیح داد: تهیه جدول مصارف گریدها در صنایع مختلف، امری کاملا روشن است و آن چه می تواند نقطه مثبت و قابل استفاده برای پتروشیمی ها باشد، میزان مصرف گریدها بر حسب صنایع مختلف است. لذا باید ارائه مقدار مورد نیاز از هر گرید به پتروشیمی ها، مطالبه گری به صورت جدی ،بر حسب آن چه که اعلام نیاز شده است، باید انجام شود.
در پایان این نشست ترکمان رئیس انجمن ملی پلیمر ایران وعده داد تا موضوع گریدهای پی وی سی را پیگیری کند.
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد