ارسال پاسخ

۱۷ مرداد ۱۳۹۶
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1054

pvc-asso.ir

جلوگیری از مهاجرت نرم کننده ها در pvc با استفاده از فناوری پلاسما

در آلمان کار مشترکی توسط FILK Freiberg و Fraunhofer IST  انجام شد که با یک فناوری بر اساس پلاسما و ایجاد رسوب فیلم های بسیار نازک ،منجر به فراهم شدن مانعی موثر در برابر مهاجرت نرم کننده ها از پلی وینیل کلراید شد.

همان طور که می دانیم، پلی وینیل کلراید (pvc) به علت نسبت قیمت مناسب به عملکرد، پلیمری است که به طور گسترده استفاده می شود.  با اضافه کردن نرم کننده و به دست آمدن خواص انعطاف پذیر و نرم، pvc به یک ماده پایه مورد توجه برای تولید پوشش، شیلنگ، لوله، اسباب بازی، کفپوش و عایق کابل تبدیل شده است. با این حال نرم کننده ها تمایل به مهاجرت به سطح را دارند. این فرایندی نامطلوب تلقی می شود تا حدودی به این علت  که خواص فرایند پذیری مطلوب محصولات pvc کاهش می یابد.


 اما نگرانی اصلی در مورد اثر نرم کننده های متداول مورد استفاده بر سلامت انسان و محیط زیست است که به طور ویژه فتالات ها هستند. فناوری  Fraunhofer/FILK از پلاسما با دمای و فشار نزدیک به محیط که حاوی مقادیر اندکی از بخارات یا آئروسل ها از عوامل فیلم ساز  هستند، استفاده کرد که معمولا سیلوکسانها (به عنوان مثال اکتا متیل سیکلوتترا سیلوکسان و هگزا متیل دی سیلوکسان) هستند که منجر به رسوب پوشش های مانع فوق نازک بر روی فیلم pvc انعطاف پذیر می شود. و این اجازه را میدهد که فیلمی نازک به ضخامت یک میکرومتر تولید شود که به طور قابل توجهی از شسته شدن و مهاجرت نرم کننده بدون تاثیر بر فرایند پذیری مواد pvc جلوگیری می کند.


محققان گزارش کردند که یک کاهش بیش از 80% از مهاجرت نرم کننده با این پوشش ها به دست آمده است. این پژوهش در دسامبر 2012 با موضوع فرایندهای پلاسما و پلیمر منتشر شده است.

 

ترجمه: شادی حق دوست


منبع: نشریه علمی-تخصصی انحمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، شماره 94

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد