pvc-asso.ir
تبیین نقشه راه صنعت پتروشیمی ایران؛ از زنجیره ارزش تا دیپلماسی اقتصادی
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح برنامههای راهبردی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، بر استفاده از دیپلماسی پتروشیمی برای دستیابی به اهداف توسعهای صنعت پتروشیمی تأکید کرد.
صنعت پتروشیمی ایران در بستر تحریمها و فشارهای بینالمللی نقشی فراتر از یک بخش اقتصادی صرف ایفا کرده و به ابزاری مؤثر برای پیشبرد اهداف اقتصادی، تقویت روابط خارجی و تنوعبخشی به بازارهای صادراتی بدل شده است. از این رو، توسعه پایدار و هدفمند این صنعت، بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. حسین علیمراد، مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعتقاد به اینکه صنعت پتروشیمی ایران با وجود مزایای طبیعی قابل توجه نظیر ذخایر عظیم هیدروکربوری و هزینه پایین موادخام، با چالشها و موانع تولید و سرمایهگذاری روبروست، تأکید میکند: تحریمهای یکجانبه و ظالمانه بینالمللی، محدودیت در انتقال فناوریهای نوین، مشکلات تأمین مالی و عدم دسترسی به بازارهای صادراتی کلیدی و مهم، از توان رقابتی ایران کاسته است. رقبای منطقهای با بهرهگیری از فناوری پیشرفته، سرمایهگذاری هنگفت در تحقیق و توسعه، دسترسی به منابع سرمایهای بینالمللی، دسترسی آزاد به بازارهای جهانی و شراکت راهبردی با شرکتهای پتروشیمی بینالمللی توانستهاند موقعیت بالاتر و در بعضی موارد رهبری در منطقه را بهدست آورده و حفظ کنند.
او اما معتقد است که ظرفیت بالقوه صنعت پتروشیمی برای بازگشت قدرتمند به عرصه رقابت بینالمللی و منطقهای در صورت بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی همچنان وجود دارد که برای به نتیجه رسیدن این توانمندی تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پاییندست و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، شراکت راهبردی با کشورهای همسو، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین و بهبود بهرهوری، سرعت بخشیدن به اجرای طرحها و بهینهسازی عملیات تولید و توسعه زیرساختهای حمل و نقل و لجستیک از اولویتهای کلیدی است که باید دنبال شود.
در چنین فضایی، دیپلماسی پتروشیمی نهتنها بهعنوان راهکاری برای تنوعبخشی به بازارهای هدف و توسعه سبد مشتریان، بلکه بهعنوان مسیری برای عبور از چالشهای ناشی از تحریم، محدودیتهای مالی و تجاری و ارتقای جایگاه بینالمللی ایران مطرح میشود.
منبع:نیپنا
x150(h)px(1).gif)
.gif)
.gif)

نظرات