pvc-asso.ir
افزایش رقابت جهانی محصولات پتروشیمی
سال 95 حدود 20 میلیون تن صادرات پتروشیمی، نزدیک به 10 میلیارد دلار رخ داد که امیدواریم با طرح هایی که امسال در سال 96 به بهره برداری می رسد، این رقم به 23 میلیون تن برسد. البته این امر مستلزم این است که ما بتوانیم درست فعالیت کنیم و اقدمات لازم را انجام دهیم. به هرحال رقابت سنگینی در بازارها وجود دارد، و یکی از این بازارهای عمده هم بازار چین است. این بازار بحث خودکفایی اش را دنبال می کند. یعنی چینی ها از زغال سنگ، الفین و از الفین پلیمر تولید می کند.
شرکت های امریکایی هم به صورت جدی وارد بازار محصولات پتروشیمی شده اند، از همین رو ایران باید حتما در بحث پتروشیمی یک استراتژی کوتاه مدت انتخاب کند تا بازارهایی مثل افریقا و اروپا و بازارهای جدید را در کنار دست بازاری مثل چین قرار دهیم. حتی در این باره، برنامه میان مدت هم چاره ساز نیست.
به این ترتیب به اعتقاد من شرایط سخت تر شده است، علی رغم اینکه محصولات ایران، محصولاتی خوب با بازارهای خوب است، اما بالاخره در سال 96 باید کمربندها را محکم تر بست و بیشتر کار کرد. چرا که رقابت در بازارهای جهانی بالا گرفته است.
ابتدای امسال معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سال 1396 را سال تسریع در بهره برداری حداکثری از اجرای برجام و تغییر شرایط حاکم بر کشور برای شکوفایی مجدد صنعت پتروشیمی کشور خواند و صحبت از افزایش ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی کرد.
بنابراین ابتدای امسال افزایش ظرفیت اسمی محصولات پتروشیمی ها مطرح شده است. این افزایشی ظرفیت اسمی چیزی حدود سه میلیون تن است. اگر این میزان افزایش در ظرفیت اسمی رخ دهد صادرات به حدود 11 میلیارد دلار می رسد. البته باید توجه کرد که افزایش این ظرفیت ها همین طور ادامه پیدا می کند. در حال حاضر، ظرفیت کل ایران نزدیک به 60 میلیون تن است که اگر پتروشیمی های جدید وارد سرویس شوند، این ظرفیت به 120 میلیون تن خواهد رسید. البته باید توجه کرد که این اقدام چند سال زمان می برد و مساله فاینانس و مجوزهای مختلف هم در این میان وجود دارد.
مهدی شریفی نیک نفس
نظرات