ارسال پاسخ

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n7017

pvc-asso.ir

آماری از بازار مواد اولیه پلیمری کشور در 3 سال اخیر

مواد اولیه برای فعالیت مستمر هر صنعتی حیاتی هستند. صنعت بزرگ پلیمر ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. تامین مواد اولیه صنعت یا از تولیدات داخلی کشور یا واردات صورت می‌گیرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته از منابع رسمی کشور میزان واردات مواد اولیه پلیمری در 3 سال گذشته با شیب کندی افزایش یافته است که این واردات گاها برای برخی از مواردی است که اصلا تولید داخلی نداریم یا با توجه به شرایط حاکم بر کشور در برخی از زمان‌ها امکان تامین حجم درخواستی و نیاز کشور مهیا نبوده که واردات انجام گرفته است.

با این توضیحات برای توجیه افزایش واردات مواد اولیه می‌توان بیان داشت مصرف و نیاز صنعت پلیمر در بخش تولید محصولات پلیمری افزایش داشته است که این امر سبب درخواست بیشتر مواد اولیه از بازار شده، پس این خود می‌تواند نماینگر پویایی و اهمیت این صنعت بزرگ کشور باشد. اما تمام تامین مواد اولیه پلیمری وابسته به واردات نیست و تولیدات داخلی نیز در این عرصه حضور پررنگی دارند. در هر جامعه‌ای به صورت معمول هرگاه محصولی بیش از نیاز خود جامعه تولید شود بحث صادرات آن به دیگر جوامع متقاضی مطرح می‌شود. با بررسی منابع رسمی کشور دیده شد که میزان صادرات مواد اولیه پلیمری در 3 سال اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است. که این نشان از تولیدات کمتر بنا بر شرایط به وجود آمده اعم از تحریم ها و … است یا در خوشبینانه‌ترین حالت مصرف و نیاز داخلی کشور فزونی یافته است که برای بررسی ادعای دوم باید میزان تولیدات محصولات پلیمری داخلی کشور بررسی شود. البته لازم به ذکر است که ارزش دلاری صادرات مواد اولیه حتی با وجود کاهش در 3 سال اخیر از میزان واردات آن بیش‌تر بوده است. اما متاسفانه کاهش صادرات در حدود 1 میلیارد دلار در هر سال بوده است!

اما گاها برای تولید هر محصول پلیمری استفاده از مواد خام اولیه در دستور کار قرار ندارد. استفاده از مستربچ‌ها و آمیزه‌های پلیمری شخصی سازی شده برای هر کاربرد اهمیت پررنگ‌تری به خود می‌گیرد. چرا که رسیدن به محصول با خواص برتر را تسهیل می‌کنند. با ورود متخصصین صنعت پلیمر کشور در مسیر تولید مستربچ‌ها و آمیزه‌های پلیمری مهندسی شده ما شاهد پیشرفت‌های بسیار این حوزه بوده‌ایم. تا جایی که واردات این قیبل محصولات در مقایسه با صادرات آن بسیار اندک شده که نشان از استفاده گسترده مواد تولید داخل در تولید محصولات پلیمری دارد. با بررسی‌های صورت گرفته از منابع رسمی کشور میزان صادرات آمیزه‌های پلیمری در 3 سال گذشته همواره روند افزایشی داشته و در سال 1402 به بیش‌ترین میزان خود در 3 سال گذشته رسیده است. اما واردات آن با فرازها و فرودهایی در طول دوره روبه‌رو بوده. در بخش مستربچ‌ها کاهش میزان صادرات و افرایش واردات آن در طول 3 سال گذشته به چشم می‌خورد.

تاکید می کنم به رغم این که تلاش شده این گزارش با حداکثر دقت تنظیم شود اما در هر حال امکان صفر کردن خطا با توجه به آشفتگی نسبی در آمار و ارقام اعلامی،  نادر است.

 

تدوین: مهندس گلرخ فردذوالفقاری

منبع:بسپار

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد