ارسال پاسخ

۱۱ آذر ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6512

pvc-asso.ir

ارزیابی چگونگی تأثیر ClO2 بر مواد لوله‌کشی

انجمن لوله های پلاستیکی (PPI) یافته های خود را در مورد سازگاری مواد لوله کشی پلاستیکی با دی اکسید کلر (ClO2) در سیستم های لوله کشی آب سرد و گرم منتشر کرده است.

از سال 2020، تیمی از کارشناسان شرکت های عضو PPI پروژه تحقیقاتی را برای بررسی اثرات بالقوه دی اکسید کلر بر روی مواد لوله کشی فشار CPVC، PEX، PE-RT، PP-R و PP-RCT آغاز کردند. نتایج در گزارشی به نام TN-67 منتشر شده است.

لنس مک‌نوین، مدیر در بخش ساختمان و ساخت و ساز PPI گفت:در حال حاضر، تنها داده‌هایی محدود صنعت آمریکای شمالی برای پیش‌بینی تأثیر دی اکسید کلر بر مواد لوله‌های آبرسانی خاص در دسترس عموم است.

PPI TN-67 به این موضوع بر اساس داده‌هایی که از طریق تجزیه و تحلیل گسترده ، همراه با تجربه و تخصص اعضای PPI جمع‌آوری شده است، می‌پردازد.

دی اکسید کلر یک گاز محلول است که یک عامل اکسید کننده کارآمد برای گندزدایی است. گاهی اوقات برای تصفیه یا کنترل باکتری های مضر مانند لژیونلا به سیستم های لوله کشی توزیع آب اضافه می شود. دستگاه های تخصصی می توانند ClO2 را در دوزهای اندازه گیری شده مستقیماً به سیستم لوله کشی تزریق کنند.

مک‌نوین می‌گوید: «بر اساس داده‌های تجزیه‌وتحلیل شده توسط انجمن ما، ClO2 می‌تواند برای برخی از مواد لوله‌کشی بسیار تهاجمی باشد. PPI هنگام در نظر گرفتن استفاده از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده شیمیایی برای تصفیه آب برای کنترل لژیونلا یا سایر عوامل بیماری زا، احتیاط را توصیه می کند.

انتظار می رود دی اکسید کلر اثرات مشابه با مواد PP-R بر روی PP-RCT داشته باشد . ارزیابی توسط شرکت‌های عضو PPI نشان می‌دهد که دی اکسید کلر در دماهای بالای 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتیگراد) و کمتر برای CPVC تهاجمی شناخته نشده است.

PPI توصیه می کند در صورتی که دی اکسید کلر به عنوان ماده شیمیایی ضدعفونی انتخاب شده باشد، برای راهنمایی در مورد استفاده از لوله ها و اتصالات آنها با تامین کنندگان لوله کشی تماس بگیرید.

در تحقیقات و گزارشی دیگر که از  انجمن لوله های پلاستیکی استرالیا در سال 2018 منتشر شده است،  دی اکسید کلر در تماس با پلی اولفین ها مانند پلی اتیلن نسبت به سایر مواد شیمیایی تصفیه آب، تهاجمی تر رفتار می کند. به ویژه در دماهای کاری بالای 20 درجه سانتیگراد، دی اکسید کلر عمر مفید لوله های پلی اتیلن را کاهش خواهد داد.

به همین دلیل ضد عفونی کننده آب دی اکسید کلر نباید با لوله های پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا پلی بوتیلن(به طور کلی پلی اولفین ها) مورد استفاده قرار گیرد. این امر در کاربردهای توزیع و لوله کشی منازل اهمیت دارد.

بنابراین پیش بینی عملکرد طولانی مدت پلی اتیلن در حضور دی اکسید کلر پیچیده تر است. در حالی که نشان داده شده است که  pvc توسط دی اکسید کلر در غلظت های نرمال مورد حمله قرار نمی گیرد، ملاحظات باید برای تاثیر بر روی سایر بخش های سامانه نیز ارائه شود.

 

گزارش کامل تحقیقات PPI  را از اینجا مطالعه کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد