ارسال پاسخ

۲۳ مهر ۱۴۰۲
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n6386

pvc-asso.ir

ارزش آفرینی صنایع پایین دست در گرو تعامل و هم افزایی صنایع بالادست با زنجیره ارزش (صفر تا صد اصلاح کیفیت PVC S-57 )

پیگیری های انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی چگونه به اصلاح کیفیت PVC S-57 تولیدی مجتمع پتروشیمی آبادان منجر شد؟ چه تغییراتی در بسته بندی این محصول و پالت های آن انجام شده است؟ فرایندهای تولید پودر پی وی سی در مجتمع پتروشیمی آبادان چگونه است؟ و... جزییات پیگیری این موضوع و بازدید از مجتمع پتروشیمی آبادان را در این گزارش می خوانید.

همواره کیفیت پودر پی‌وی‌سی تولیدی پتروشیمی آبادان از سوی مصرف‌کنندگان واقعی این محصول مورد انتقاد واقع شده و با ارائه مستندات همراه بوده است. با توجه به حساسیت موضوع، این مسئله در اولویت دستور کار انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی قرار گرفت و تلاش های بسیاری در این زمینه انجام شد. اکنون بر اساس اعلام شرکت پتروشیمی آبادان کیفیت این محصول بهبود یافته است؛ اما در این مسیر چه گذشت؟

کیفیت پی‌وی‌سی تولید آبادان در یک دهه اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی بنا به ماهیت ذاتی خود از همان ابتدا و با دریافت گزارش‌هایی از تولیدکنندگان، مستندات را طی نامه‌نگاری‌های متعدد به متولیان صنعت کشور ارجاع داده و در پس آن نشست‌های فراوانی برای رفع این مشکل برگزار شده است. در این مسیر انجمن، حمایت‌ کتبی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان را دریافت کرده و به دنبال آن، موضوع با پیگیری های انجمن در دستور کار کمیته تخصصی پتروشیمی و دفتر توسعه صنایع پایین دستی قرار گرفت.

پنجشنبه 13 مهر 1402، شرکت پتروشیمی آبادان میزبان هیئتی متشکل از نمایندگان انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، شرکت تعاونی پی‌وی‌سی ایرانیان و همچنین شرکت تعاونی پی‌وی‌سی مجد جی اصفهان بود تا ضمن بازدید میدانی از این پتروشیمی، تغیرات صورت گرفته در فرایند تولید پی‌وی‌سی به منظور بهبود کیفیت این محصول را از نزدیک مشاهده کنند.

 

 

هیئت بازدیدکننده در سفر خود به آبادان که با هدف رفع مشکل تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ، در کنار تقویت تعامل با تامین کنندگان صورت گرفت، شاهد نتایج پیگیری‌ها و مهمتر از آن اراده مدیریت پتروشیمی آبادان برای تغییر در فرایندها و اصلاح کیفیت تا نقطه مورد اشتراک با تولیدکنندگان بود که این موضوع مهم در صورتجلسه طرفین هم به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، نخستین گام برای اصلاح کیفیت PVC S-57 شرکت پتروشیمی آبادان، پذیرش وجود مشکل از سوی این مجتمع بود که سرانجام پتروشیمی مزبور به وجود مشکل در کیفیت این محصول اذعان کرد و وعده داد تا تولید S-57 را بـا خط تـولید دارای مشکل متوقف کرده و برای رفع کـامل نقص این گرید اقدام کند و به این ترتیب قرار شد نقطه پایانی به یک دهه دغدغه تولیدکنندگان واقعی گذاشته شود.

 

کیفیت PVC S-57 اصلاح شد

بر اساس این گزارش، «امید بچاری» مدیرعامل پتروشیمی آبادان از بهبود کیفیت پودر پی‌وی‌سی خبر داد و گفت: دمای بخار ورودی با اصلاح هیترها افزایش یافته و رطوبت پودر پی وی سی به صورت کامل اصلاح شده است. بچاری گفت: ما برای این کار کوره های مورد نیاز را سفارش دادیم تا دمای بخار ورودی تنظیم شود. همچنین تغییر بسته بندی از پاکت های کاغذی به کیسه های پلی اتیلنی و تغییر تامین کننده پاکت های بسته بندی هم از دیگر اقدامات اعلامی بود.

بچاری با اشاره به قدمت و برند بودن پتروشیمی آبادان، اظهار کرد: افزایش پایش ها یک ضرورت است و در این زمینه باید ارتباطات با انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی افزایش یابد. این موضوع به سود پتروشیمی بوده و محصولات آن را رقابتی تر می کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در ادامه تصریح کرد: ما همواره به آموزش در لحظه نیاز داریم و هر لحظه امکان بروز ایراد در سیستم های تولید وجود دارد؛ هیچ گاه نمی توان ادعا کرد که بدون ایراد هستیم. باید تبادل اطلاعات به اندازه ای صورت گیرد تا به نقطه اشتراک دست یابیم.

وی در همین زمینه گفت: برخی از مشتریان S-57 آبادان مشکلاتی را به ما انتقال دادند و ما برای کاستن از این مشکلات و همچنین اختلافات فنی میان پتروشیمی آبادان به عنوان فروشنده و انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به عنوان خریدار محصولات، در اورهالی که سپری شد یک سری اصلاحات بر روی خشک کن های خط تولید انجام دادیم و یک هیتر را نیز تعویض کردیم تا مشکل رطوبت پی وی سی اصلاح شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پالت های چوبی را به پالت های پلاستیکی تغییر دادیم. در بسته بندی محصول هم تلاش کردیم تا از پاکت های با کیفیت یا پاکت هایی از جنس پلی اتیلن استفاده کنیم تا از ریزش پودر جلوگیری شود.

بچاری اظهار امیدواری کرد تا با تعامل ایجاد شده با انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، اختلافات فنی میان تولیدکننده و مصرف کنندگان این محصول به صورت کامل رفع شده و شاهد ارتقای کیفیت محصول باشیم.

بچاری درباره زمینه های همکاری شرکت پتروشیمی آبادان با انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، توضیح داد: با ایجاد یک کارگروه مشترک، نماینده ای از سوی پتروشیمی آبادان به انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی معرفی می شود تا با همکاری مشترک میان دو طرف، مسائل فنی به اشتراک گذاشته شود و به تولید یک محصول مطلوب و مورد نظر مصرف کنندگان دست یابیم.

 

نباید به کف استاندارد PVC بسنده کرد

عباسعلی متوسلیان رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز ضمن یادآوری مشکلات کیفی رزین پی وی سی آبادان ، ارائه نتایج آزمونهای کامل مواد اولیه و خسارتهایی که به صنایع پایین دست وارد شده است ، با اعلام حمایت از پتروشیمی آبادان گفت: اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی همیشه خریداران عمده محصول آبادان بوده اند و همواره حداکثر تلاش خود را در همراهی با این تامین کننده قدیمی کشور معطوف داشته اند. امروز هم اگر مشکلات کیفی پودر پی وی سی آبادان مرتفع گردد، شاهد حمایت مجدد این صنعتگران و خرید از پتروشیمی آبادان خواهیم بود. ما آمادگی خود را برای هر نوع همکاری و حمایت به منظور اصلاح هر چه بیشتر کیفیت پودر پی وی سی اعلام می کنیم.

وی با اشاره به سابقه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به عنوان اولین تشکل پلیمری در ایران تأکید کرد: همه موارد فنی باید به زبان تخصصی مطرح شود و انجمن نیز با توجه به توان فنی خود آماده همکاری است.

متوسلیان پیشنهاد معرفی و حضور یک نماینده از پتروشیمی آبادان در انجمن لوله و اتصالات پی وی سی را ارائه داد و در این باره گفت: با حضور نماینده پتروشیمی آبادان، موارد فنی و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در ارتباط با پودر پی وسی مورد بررسی قرار می گیرد چرا که نباید به کف استاندارد بسنده کرد.

 

امکان پایش و ثبت کل فرایند تولید پودر پی وی سی

در این نشست، «فرخ زاده» رئیس واحد پی وی سی مجتمع پتروشیمی آبادان با اشاره به وجود ارتباط نزدیک میان این پتروشیمی و انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی به ارائه توضیحات فنی فرایندها در ارتباط با تولید پودر پی وی سی پرداخت و گفت:  با توجه به وجود سیستم های جدید، امکان پایش در تمام مراحل تولید وجود دارد تا در صورت وجود هر گونه مشکل آن را ردیابی و رفع کنیم. در سایت جدید تولید آبادان تعداد 2 راکتور داریم که در هر کدام از آنها با توجه به نوع گرید تولیدی، فرایند تولید انجام می گیرد و کل مراحل هم در سیستم ثبت می شود.

وی همچنین یادآور شد: پس از عملیات بازسازی و اورهالی که در داخل پتروشیمی انجام شد، نیازسنجی بازار نیز صورت گرفت و امیدواریم که همکاری با انجمن تداوم یابد تا مشکلات موجود در صنایع پایین دستی حل شده و به مرحله ای برسیم که هیچ مشکلی در زمینه کیفیت پودر پی وی سی بر اساس نیاز صنایع پایین دستی وجود نداشته باشد.

فرخ زاده حضور هیئت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در پتروشیمی آبادان را اقدام خوبی توصیف کرد و گفت: درباره کیفیت پی وی سی موارد لازم و همچنین کارهای عملیاتی که در داخل سایت صورت گرفته، بحث و بررسی لازم انجام شه است..

بیژن سحرناز نایب رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز توضیحات و پیشنهاداتی را در خصوص فرایندهای موجود ارائه کرد و از پذیرش مشکل توسط مدیران و کادر فنی پتروشیمی آبادان بعنوان نکته ای بسیار مثبت وامیدبخش در ارتقای کیفیت و سطح همکاری تامین کننده با تولیدکنندگان پایین دستی نام برد.

 

 

PVC S-57 جایگزین ندارد

فرزانه خرمیان دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی نیز با بیان این که برنامه تولید جدید بعد از اورهال پتروشیمی باید مشخص باشد، تأکید کرد: ضرورت دارد چارچوبی برای لات نامبرها مشخص شود تا پس از ارسال نمونه های آزمایشی و انجام سنجش ها و دریافت بازخوردها،  قابلیت ردیابی و ارتباط آن با قبل یا بعد از اصلاح کیفیت S-57 وجود داشته باشد. همچنین انجمن آمادگی دارد در صورت وجود هرگونه اعتراضی، به لحاظ تکنیکال، مورد را بررسی کرده و برای رفع مشکل اقدام به همراهی و همکاری کند.

وی در واکنش به سخنان شاه صفدری; مدیر عامل شرکت حمل و نقل شمس تابان ، مبنی بر حذف گریدهای جایگزین پی وی سی S-57 توسط مصرف کنندگان، گفت: در صورت بهبود پی وی سی 57، از گرید S65 استفاده نمی شود چون استفاده از این گرید فشار زیادی را به دستگاه ها وارد می کند.

«مهدی نورآبادی» از دیگر اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی نیز در این نشست گفت: مهمترین موضوع برای رفع مشکل، پذیرش آن است و اکنون شاهد آن هستیم که این مسئله مورد پذیرش و قبول پتروشیمی قرار گرفته است. امیدواریم با حضور نماینده پتروشیمی و همکاری با کمیته فنی انجمن، هر چه زودتر به نقاط اشتراک دست یابیم.

محمد رشیدزاده مدیر عامل تعاونی تامین نیاز پی وی سی ایرانیان با اشاره دقیق و مستند به آمارحمل، مشکلات بارگیری و حمل مربوط به پتروشیمی آبادان را یادآوری نمود و خواستار تقویت مدیریت حمل پی وی سی و تحویل به موقع به خریداران شد.

مصطفی کرباسی زاده از دیگر اعضای انجمن لوله و اتصالات پی وی سی هم بر لزوم بهتر شدن بسته بندی PVC S-57 تاکید کرد.

علی جنترانی عضو هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی وی سی ، اولویت بندی مشکلات و سپس زمانبندی رفع ایرادها را یک ضرورت دانست  و بر تقویت تعاملات دو طرف در بخشهای فنی و انتقال مشکلات تاکید نمود.

عباس مددی، دیگر عضو انجمن هم توجه و دقت نظر تولیدکنندگان به تغییر در فرمولاسیون محصول با توجه به شرایط پودر پی وی سی دریافتی و نیاز مشتری ضروری دانست.

 

نتایج بازدید

حضور هیئت مشترک از انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی ، تعاونی پی وی سی ایرانیان و تعاونی پی وی سی مجد جی از مجتمع پتروشیمی آبادان به نتایج زیر منجر شد:

* تعامل واحد فنی پتروشیمی آبادان با کمیته فنی انجمن و دریافت بازخوردهای کیفی PVC

* اعلام لات نامبرها از سوی پتروشیمی آبادان از زمان اورهال به بعد به دفتر انجمن به منظور امکان ردیابی کیفیت رزین های تحویلی به اعضا

* آسیب شناسی کیفی محصولات توسط کمیته فنی انجمن و اصلاح این عارضه ها توسط پتروشیمی آبادان

* حمایت انجمن PVC در خصوص خرید عرضه های انجام شده از سوی این مجتمع پس از رفع مشکلات مذکور و...

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد