ارسال پاسخ

۷ دى ۱۳۹۵
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n568

گفت‌وگو با مصطفی پورنصرالله مدیر تضمین کیفیت شرکت پلیمر توس

حدود 80 درصد لوله های ناودانی در بازار مشهد، نامرغوب هستند

نزدیک به 80 درصد لوله های ناودانی در بازار مشهد لوله های نامرغوبی هستند. لوله های پی وی سی ناودانی به دلیل دارا بودن استاندارد تشویقی، در بسیاری موارد تقلب صورت می گیرد.

تولیدکنندگانی که عزم به ارائه محصول با کیفیت و استاندارد را دارند با مشکلات بیشتری نسبت به برخی افراد که به این موارد توجه نمی‌کنند، روبرو هستند. سود بیشتر، هدف غایی و نهایی برخی از واحدهای تولیدی است که با هر روش تلاش در عرضه محصولات نامرغوب خود در بازار دارند. در حقیقت استفاده از بی‌اطلاعی مصرف کننده، راه کسب سود را برایشان مهیا ساخته است.
مصطفی پورنصرالله متولد 1365، دارای فوق لیسانس مهندسی پلیمر و پتروشیمی است که اکنون مدیریت تضمین کیفیت را در شرکت پلیمر توس بر عهده دارد. وی  پایان نامه خود را با موضوع نانو خاک رس ارائه داده است. به باور این کارشناس نزدیک به 80 درصد لوله های ناودانی که در بازار مشهد وجود دارد، لوله های نامرغوبی هستند. 

آقای پورنصرالله درباره واحد تضمین کیفیت بیشتر توضیح دهید، این که یک محصول باید چه پروسه‌ایی را طی کند.
بخش تضمین کیفیت به این معنی است که ما درباره کیفیت یک مصحول اطمینان لازم را نداریم که آیا دارای کیفیت مطلوب است یا خیر؟ محصولی که تولید می‌شود، تحت نظارت  مدیران کنترل کیفیت قرار دارد و در برخی موارد هر یک یا دو ساعت، محصول تولید شده تست می‌شود و انواع تست ها روی آن صورت می‌گیرد.
 
آیا این تست‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود؟
ما هم تست روزانه  و هم تست‌های ساعتی داریم. برخی از تست‌های ساعتی مانند بازگشت حرارتی به صورت هر یک یا دو ساعت روی لوله انجام می‌شود. یک سری از تست‌ها هم به صورت روزانه است. 
موضوع بعدی ثبت کنترل مستندات است؛ یعنی مستنداتی که یک شیر درست می‌شود؛ این هم در واحد کنترل کیفیت انجام می‌شود. بخش بعدی مربوط به کنترل دستگاه‌ها است. در بخش دستگاه‌ها نیز د کنترل سوابق وجود دارد؛ این که دستگاه‌ها سالم هستند یا خیر؛ چون هر دستگاهی دوره تعمییرات دارد و این که آیا تعمیرات انجام شده است یا خیر؟ اگر این کار بر اساس برنامه انجام نشده باشد، احتمال توقف خط وجود دارد و این موجب آسیب  زدن به میزان تولید و ضرر می‌شود.
موضوع دیگر انبار است؛ بحث اشتباه در ارسال بار یا آماده نکردن سفارش‌ها، این موارد نیز برای کنترل مطلوب بر اساس یک سری از فرم‌ها انجام می‌شود. همه چیز بر اساس ضوابط صورت می‌گیرد؛ این موارد جزو وظایف واحد تضمین کیفیت شرکت پلیمر توس است.

شما در شرکت هم دارای آزمایشگاه هستید ؟
بله آزمایشگاه داریم.

با توجه به مواردی که عنوان کردید، آیا تاکنون به دلیل کیفیت نامطلوب محصول، انتقادی از شما صورت گرفته است و برخورد فنی شما با این موضوع به چه صورتی است؟
در این چند سال اخیر این اتفاق نیفتاده است. تنها یک مورد وجود داشت که آن هم ناشی از اشتباه شرکت آزمایش کننده بود و در اصل این شرکت اشتباه کرد. ما در نهایت موضوع را به شرکت دیگری ارجاع دادیم و او به ما تایید داد؛ البته ما از شکایت خود در خصوص اشتباه صورت گرفته، صرف نظر کردیم. به غیر از این مورد دیگر مشکلی به وجود نیامده است. 
محصولات پلیمر توس به لحاظ استاندارد هم مشکلی ندارد و در سازمان استاندارد، این شرکت به عنوان یک واحد تولید کننده معتبر شناخته شده است در حدی که رئیس آموزش اداره استاندارد مشتریانی را برای خرید به ما معرفی می کند.

در حال حاضر به طور کلی ارزیابی شما از کیفیت لوله‌های پی وی سی که در بازار وجود دارد، چگونه است؟ چند درصد از محصولات موجود در بازار از کیفیت و استاندارد مطلوب برخوردار هستند؟
متاسفانه نزدیک به 80 درصد لوله های ناودانی که در بازار مشهد وجود دارد، لوله های نامرغوبی هستند و لوله های پی وی سی ناودانی که تولید می شود به دلیل این که استاندارد تشویقی دارند و در این بخش دست باز است در بسیاری موارد تقلب صورت می گیرد؛ اما در خصوص لوله های فاضلاب این درصد کمتر است شاید بتوان گفت در حدود 30 تا 40 درصد از این لوله ها از استاندارد پایین برخوردار هستند. در نتیجه حدود 50 تا 60 درصد از لوله های موجود داخل بازار، استاندارد دارند.

در مورد کمیسیون مربوطه در انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی، باید چه راهکاری را در پیش بگیرد تا به ارتقا و کیفیت محصولات منجر شود که در نهایت به سود مصرف کننده باشد. 
مشکلی که اخیرا در بخش لوله و اتصالات پی وی سی به وجود آمده این است که اعتماد مردم نسبت به این لوله‌ها کاهش یافته که این هم به دلیل وجود محصولات نامرغوب در بازار است. اکنون اتفاقی  که در این بخش در چند سال اخیر اتفاق افتاده این است که تمام شرکت‌های معتبر که عمدتا عضو انجمن هستند، به این نتیجه رسیده‌اند که باید کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.
 اتفاق دیگری که افتاده همان بحث رتبه بندی است که باید شرکت‌ها رتبه بندی شوند و این موضوع اعلام شود تا مرجعی برای فروشنده‌ها و مصرف کنندگان وجود داشته باشد که بتوانند شرکت‌های معتبر را شناسایی و از آنها خرید کنند. از این جهت در بحث کیفیت یک مرجع به وجود خواهد آمد.

برای پرسش آخر، آیا تولیدات داخلی ایران به لحاظ کیفیت، توان رقابت با برندهای معتبر خارجی را دارند و آیا توان رقابت محصولات داخلی در بازارهای جهانی وجود دارد؟
در این موضوع دستگاه‌هایی که با آن کار تولید انجام می‌شود، از اهمیت به سزایی برخوردارند. دستگاه‌هایی که ما اکنون داریم، ایتالیایی و اتریشی هستند که از دستگاه‌های بسیار خوب و قدرتمند به شمار می‌روند؛ اما قدیمی هستند به دلیل این که ما 12 سال تحریم بودیم و امکان خرید وجود نداشت.
دنیا به مرور از PVC عبور می‌کند و به سمت OVC یا CPVC در برخی لوله ها می‌رود. ما باید اکنون به سمت این تکنولوژی‌های جدید، حرکت کنیم. در بخش آب و فاضلاب اکنون بیشتر از پلی اتیلن استفاده می‌کنند. در حالی که به راحتی در این بخش، لوله‌های او پی وی سی قابل استفاده است.
موضوع رقابت با محصولات خارجی به کیفیت مواد اولیه هم مربوط است. کیفیت بندر امام و قدیر هم کیفیت مطلوبی دارند، اما مشروط یه این که دستگاه‌ها و تکنولوژی ما به روز باشد و علاوه بر آن تولید کننده هم نگاه جهانی داشته باشد.

 

برای مطالعه اخبار شرکت پلیمر توس اینجا را کلیک  کنید. 
 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد