ارسال پاسخ

۱۷ دى ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5668

pvc-asso.ir

تشکلی به نام انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی

مجمع عمومی سالیانه انجمن با حضور حداکثری اعضا و ناظران اتاق بازرگانی ایران و وزارت کار، برای انتخاب دهمین دوره هیئت مدیره به صورت شفاف و با راهبری هیئت رئیسه مجرب، روز دوشنبه 12 دی 1401 در اتاق بازرگانی ایران، برگزار شد. در این یادداشت به بهانه آغاز به کار دهمین دوره هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، مروری کوتاه بر 3 دهه فعالیت انجمن پی‌وی‌سی خواهیم داشت.

«اولین تشکل پلیمری»، «کسب رتبه برتر میان تشکل های صنفی»، «موسسین خوشنام»، «شفافیت در عملکرد»، و...؛ این موارد تنها گزاره‌هایی صرف و شاخصه‌های بارز انجمن نیستند؛ می توان به آن تفصیل بسیار داد که صنعتگران، خوب به آنها آشنایند.

در این یادداشت نگاهی به برخی رویکردها و فعالیت انجمن خواهیم داشت.

1.  در نگاه نخست، می توان عملکرد انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی را مانند هر تشکل صنفی دیگر مورد ارزیابی قرار داد، اما مزید بر این موضوع، با ورق زدن تاریخ انجمن و همچنین پیشینه این صنعت، می توان تفاوت های بسیاری برشمرد؛ تفاوت‌هایی که هم موافقان و همچنین منتقدان انجمن به نیکی از آنها یاد می کنند. صنعت لوله و اتصالات پی وی سی، پیشینه‌ای هفت دهه‌ای دارد که هر ورق این تاریخ را بزرگمردانی همچون زنده‌ یادان حاج آقا «علی صالحی علاء»، «تورج تازه بهار»، «کامران امیر ابراهیمی»، «ایرج کسائیان» و... زرین کرده‌اند. از نام بزرگان دیگر که بی‌شائبه صنعت لوله و اتصالات پی‌وی‌سی را رونق دادند و هنوز بر این مسیر گام بر می‌دارند، چشم پوشی می‌شود تا مباد نام نیک مردی به دلیل نسیان از قلم بیفتد.

نکته مهم اما این که؛ این خوشنامان با ذهنی آوانگارد، نخستین تشکل پلیمری را در دهه هفتاد تاسیس کردند تا نوری باشد بر آغاز فعالیت دیگر صنایع پلیمری و همچنین؛ گام‌های خود را برای ارتقاء صنعت، سخت و سنگین بردارند.

2. مسلم آن که، اکنون می‌توان عملکرد انجمن لوله و اتصالات که نزدیک به 3 دهه از فعالیت آن سپری می‌شود، را  در بوته نقد قرار داد؛ و با شاخص‌هایی به داوری موفقیت یا ناکامی در تحقق برخی خواسته‌ها نشست. در این داوری منتقدان «باید»هایی را برای فعالیت انجمن یادآور می‌شوند که بی‌تردید برخی از این بایدها، بر مدار وجدان و منطقی است و برخی موارد هم به دلایلی مانند؛ شرایط زمانی، سیاست‌های بالا دستی، محدودیت‌های مالی و انسانی، زمینه‌ای برای ظهور و بروز نیافته‌اند که امید است با انتخاب هیئت مدیره جدید، جامه‌ای از جنس عمل بر تمام مطالبات صنعتی پوشانده شود.

به طور مسلم نمی‌توان نموداری برای فعالیت انجمن ترسیم کرد چرا که در بازه‌های زمانی مختلف این نمودار پر فراز و نشیب است که البته چرایی نشیب آن را همگان می‌دانند، مثلا در دوره کرونا امکان برگزاری برخی رویداهای انجمن به لحاظ فیزیکی محدود شده بود و همچنین در مقاطعی به دلایل مختلف، فعالیت‌های انجمن در بند سیاست‌های بالادستی به ویژه در چرخه تولید، عرضه و تقاضای مواد اولیه و قیمت گذاری آن گرفتار آمده است؛ حتی در این زمینه می‌توان دستاوردهای زیادی برای انجمن در تعامل با نهادهای ذیربط برشمرد که منتج به تغییر سیاست ها به نفع صنایع تکمیلی شده است.

3. اما در کنار نگاه منتقدانه و دلسوزانه فوق، انجمن به صورت مرتب به ارائه گزارش عملکردی خود در پلتفرم‌ها و رویدادهای مختلفی اقدام کرده است؛ اطلاع رسانی در رسانه های مختلف انجمن (سایت، شبکه های اجتماعی و ماهنامه) و همچنین ارائه گزارش‌های دوره‌ای در مجامع سالیانه، از جمله این موارد است. همچنین هیئت مدیره و دبیرخانه انجمن با لحاظ برخی شرایط مانند؛ استفاده رقبا از برخی اطلاعات صنفی و پرهیز از ایجاد برخی حواشی در اذهان عمومی، سطوح دسترسی مختلفی از گزارش ها را در نظر داشته است به طور مثال دسترسی به اطلاعات عملکردی انجمن در موارد خاص و البته محدود، برای همه اعضا از کانال‌های مشخص میسر بوده است و برخی اطلاعات عمومی صنعت نیز در دسترس همگان قرار داده شده است.

4. انجمن صنفی بر اساس ماهیت خود، تشکلی غیرانتفاعی است و بر این اساس گردش مالی چندانی ندارد که گزارش آن نیز به صورت شفاف اطلاع رسانی شده و دبیرخانه انجمن به صورت مرتب یادآور شده است که چنانچه امکان دسترسی به این گزارش‌ها از کانال‌های تعریف شده برای اعضا میسر نبوده است، این موارد به صورت شخصی به آنها ارائه خواهد شد. نکته مهم این که همه گزارش‌های عملکردی و مالی، در مجامع سالیانه انجمن با حضور ناظران اتاق بازرگانی ایران و وزارت کار، به تصویب اکثریت اعضا رسیده است.

5. سخن پایانی آن که، مجموعه عواملی مانند؛ پیشینه زرین انجمن، تلاش فراوان در حوزه‌های متعدد از جمله مواد اولیه PVC، استاندارد، برگزاری کمیته های علمی، نمونه برداری و ارزیابی انطباق محصولات ساختمانی، برگزاری نشست کمیته‌های متعدد انجمن با حضور نمایندگان اعضا، مکاتبات بی‌شمار و نشست‌های فراوان با نهادهای متولی صنعت و... اکنون این انجمن را دارای جایگاه اجتماعی ارزشمندی ساخته که امروز به اذعان اتاق بازرگانی ایران و با شاخص‌های تعریف شده، در میان تشکل‌ها  و در 2 دوره متوالی به رتبه «A»، مفتخر شده است. رتبه‌ای که باید آن را پاس داشت و برای حراست آن همدلانه کوشید. امروزه بی‌تردید و به ویژه در مباحث علمی و تبادل دانش صنعت لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن نقشی بی‌بدیل دارد.

این تلاش‌ها و موفقیت‌ها و البته نقدهای موجود را نمی‌توان به نام هیچ شخصی ثبت کرد؛ جز همه اعضا و صنعتگران دلسوز، هیئت مدیره‌های ادوار مختلف و به ویژه دبیرخانه آن که به صورت مستمر پذیرای نقدهای سازنده و پاسخگویی در حوزه‌های مختلف بوده است.

سخن آغازین با نام نیک‌مردان صنعت آغاز شد و کلام آخر نیز با جمله‌ای از آقای مهندس «محمدتقی غیاثی» از صنعتگران خوشنام که در کتاب تاریخ شفاهی انجمن به ثبت رسیده است به پایان می‌رسد. «مهمترین دستاورد انجمن؛ فرهنگ‌سازی و احترام متقابل بین همکاران» است. امید که چنین باد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد