ارسال پاسخ

۴ آبان ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5524

pvc-asso.ir

باد مخالف تقاضای جهانی، قیمت پی وی سی را کاهش میدهد

رکود اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و کاهش شدید تقاضا در کشورهای در حال توسعه بر قیمت جهانی پلی وینیل کلراید (PVC) در یک سال و نیم گذشته تأثیر گذاشته است. اگرچه قیمت مواد خام پلاستیک کاهش یافت تا به سطوح قبل از همه‌گیری نزدیک‌تر شود، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند نزولی قیمت پی وی سی به دلیل باد مخالف تقاضای جهانی در چند هفته آینده ادامه یابد.

پس از معامله در محدوده کوچکی بین 830 دلار آمریکا و 1000 دلار آمریکا در هر تن برای بیش از سه سال تا 6 مارس 2020، قیمت پایه PVC گرید سوسپانسیون برای CFR در شرق دور آسیا ناگهان در هند به شدت سقوط کرد. این کالا در هفته اول ماه مه 2020 به 630 دلار در هر تن کاهش یافت و در 27 اکتبر 2021 به 1780 دلار در هر تن رسید. پس از آن، همان قیمت کاهش یافت و اکنون با 820 دلار در هر تن در بازارهای هند معامله می شود.

 

علاوه بر تحولات ژئوپلیتیکی در سراسر جهان، عامل تقاضا-عرضه داخلی به حرکت قیمت PVC در ارزش روپیه کمک کرد. از سطح 75 تا 80 روپیه در هر کیلوگرم در سطح قبل از همه‌گیری، قیمت پی وی سی در ارزش روپیه در اواخر سال گذشته به دلیل اختلالات عرضه در پی موج دوم کووید، به 185 روپیه در هر کیلوگرم داد و ستد شد. داده های گردآوری شده توسط Polymerupdate Research نشان داد که با فرونشستن موج دوم کووید، قیمت پی وی سی اکنون به 85 تا 97 روپیه در کیلوگرم معامله می شود. اما، سوالی که هنوز وجود دارد - آیا قیمت PVC به کف رسیده است یا خیر.

عرفات سعید، تحلیلگر شرکت Reliance Securities Ltd، گفت: قیمت PVC تا حد زیادی به کف رسیده است.

تولید جهانی پی وی سی کمی بیش از 60 میلیون تن تخمین زده می شود که چین 43 درصد از آن را تامین می کند. مجموع سهم ایالات متحده و اتحادیه اروپا نزدیک به 27 درصد با حجم تجمعی حدود 16 میلیون تن است. هند با حدود 1.6 میلیون تن تولید سالانه، در نقشه جهانی تولید PVC جایگاهی ندارد زیرا حجم آن تنها 2.7 درصد است. هند با تولید خود، تنها 42 درصد از تقاضای خود را از منابع داخلی تامین می کند، در حالی که 58 درصد باقی مانده از طریق واردات عمدتاً از چین و ایالات متحده تامین می شود. بنابراین تغییرات جهانی بر قیمت PVC در هند تأثیر می گذارد.

تولیدکنندگان بزرگ جهانی در رکود هستند

متأسفانه، هر سه اقتصاد عمده مصرف کننده PVC تحت فشار شدید اقتصادی قرار گرفته اند. در حالی که چین با قرنطینه در شهرهای بزرگ به دلیل شیوع مجدد کووید که قرار است بر رشد اقتصادی این کشور تأثیر بگذارد، دست و پنجه نرم می کند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در یک محیط اقتصادی چالش برانگیز با فشار تورمی گسترده مواجه هستند. چین، در واقع، سیاست تحمل صفر در مورد کووید را اتخاذ کرده است که به این معنی است که مقامات محلی حتی در صورت یافتن یک مورد ویروس، در کل منطقه قرنطینه را اعلام می‌کنند. علیرغم اعتراضات مکرر مردم عادی و تأثیر آبشاری آن بر اقتصاد کشور، دولت چین به سیاست عدم تحمل کووید ادامه می دهد.

در نتیجه، هم بانک جهانی و هم صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی رشد اقتصادی چین را برای سال جاری و سال آینده کاهش دادند. بانک جهانی رشد اقتصادی چین را برای سال جاری 2.8 درصد پیش بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول در واکنشی مشابه، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) چین را 3.2 درصد برای سال 2022 و 4.4 درصد برای سال 2023 برآورد کرد.

مهم‌تر از همه، پروژه‌های ساختمانی در چین از زمان فروپاشی اورگراند در سال 2021 با بحران نقدینگی بزرگی روبرو هستند، هزاران پروژه متوقف شده در حال جستجو برای تامین بودجه خصوصی برای تکمیل پروژه ها هستند.

موجودی بالای لوله در ایالات متحده

ایالات متحده از روند معمول تقاضای لوله های PVC پیروی می کند و معامله گران و سهامداران معمولاً در سه ماهه اول هر سال با افزایش موجودی در انبار برای فصل ساخت و ساز آماده میشوند و همچنین در خرید رزین با خریداران آسیایی رقابت می کنند. با شروع فصل اوج تقاضا از مارس تا آوریل و همزمان با شروع فعالیت های ساختمانی، معامله گران و سهامداران این فصل را به عنوان "دوره طلایی سال" در نظر می گیرند.

این روند تا سپتامبر ادامه می یابد، زمانی که پیمانکاران و توزیع کنندگان  از موجودی انبار نیاز خود را تامین می کنند . مجدداً تقاضای لوله در ماه اکتبر افزایش می یابد زیرا پیمانکاران به دنبال خرید مواد مورد نیاز برای تکمیل پروژه ها قبل از شروع فصل زمستان با برف و یخبندان در شمال و باران در جنوب هستند. با کاهش موجودی در حالی که فروش در اواسط نوامبر کاهش می یابد، کارخانه های لوله در ایالات متحده فعالیت تولید خود را برای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در طول تعطیلات شکرگزاری و کریسمس کاهش می دهند.

با این حال، امسال وضعیت غیرعادی است زیرا سهامداران آمریکایی با موجودی عظیمی در انبارهای خود مواجه هستند.. علاوه بر این، کاهش سرعت پروژه های ساختمانی در سطح کلان اقتصادی در سال 2023 در بحبوحه افزایش نرخ بهره و گمانه زنی ها مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده ممکن است وارد رکود شود، بر تقاضای لوله ایالات متحده تأثیر گذاشته است.

با توجه به اینکه بازارهای محصولات نهایی در تلاش برای بهبودی از تورم بالای خرده فروشی هستند و تقاضای مصرف کننده همچنان در خطر باقی می ماند، تقاضای جهانی PVC ممکن است پایین بماند. بنابراین، همه عوامل بنیادی به کاهش تدریجی قیمت پی وی سی حداقل در آینده نزدیک به دلیل تزلزل صنایع پایین دستی اشاره دارند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد