ارسال پاسخ

۷ شهریور ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5376

pvc-asso.ir

طرح انتقادهای شفاف از انجمن PVC و پاسخ یک عضو هیئت مدیره

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در گفت و گو با برخی از تولیدکنندگان محصولات پی وی سی که در نمایشگاه صنعت ساختمان سال جاری حضور داشتند، برخی از نقدها و گلایه های جدی از عملکرد انجمن داشتند؛ تلاش شد تا این نقدها بدون روتوش با «منصور قدیمی» از اعضای هیئت مدیره این تشکل مطرح شود، که در ادامه این پرسش و پاسخ را مشاهده می کنید.

گفته می شود که انجمن تبدیل به یک محفل خصوصی برای هیئت مدیره شده است که بدون نظرسنجی و درنظر گرفتن منافع تولیدکنندگان به صورت عام، تنها در راستای منافع شرکت های هیئت مدیره پیش می رود؟

این یک انتقاد و صحبت کلی است و باید به صورت موردی اعلام کنند که در چه مواردی هیئت مدیره انجمن کارهایی در راستای منافع چند شرکت معدود انجام داده و منافع دیگر شرکت ها لحاظ نشده است؛ پس از آن ما می توانیم پاسخگو باشیم.

کارهایی که هیئت مدیره انجام داده است در راستای مخالفت با گریدبندی و تجمیع گریدبندی، اصلاح قیمت گذاری، نحوه توزیع مواد و قیمت گذاری مواد بوده است که در طول دو سال گذشته بیشترین وقت اعضای هیئت مدیره انجمن صرف این امور شده است.

 بیش از هشتاد درصد جلساتی که با حضور یکی از اعضای هیئت مدیره از جمله آقایان متوسلیان، غیاثی و یا بنده برگزار شده، درباره مواد بوده است و  فکر نمی کنیم این مواردی که در جلسه های متعدد مطرح شده است، فقط در راستای منافع شرکت های اعضای هیئت مدیره باشد.

اما اگر به صورت موردی اعلام کنند که در چه جلساتی حضور داشته و صحبت کرده ایم که فقط منافع خودمان را تأمین کرده ایم و سایر شرکت های عضو انجمن از این جلسات برگزار شده، متضرر شده و یا سودی شامل حال آنها نشده است، پاسخ بهتر و قانع کننده تری می توانیم بدهیم که آیا واقعا کوتاهی از سوی اعضای هیئت مدیره صورت گرفته است یا خیر. با این وجود همه فعالیت های ما در انجمن به سود همه شرکت های تولیدی بوده است.

به طور مثال ارتقای کیفی محصول یک موضوع کلی است که طی شش، هفت سال اخیر در حال انجام بوده است. روزی که این موضوع را شروع کردیم فقط ده تا شرکت جزو این لیست بودند اما در حال حاضر بیش از پنجاه، شصت شرکت جزو این لیست هستند و خودشان را به لحاظ کیفیت محصولاتشان ارتقا داده اند.

 این موضوع هم موردی نبوده است که سود آن فقط مربوط به هیئت مدیره باشد. لیستی که توزیع می شود نیز  بر اساس حروف الفباست که شائبه ای پیش نیاید که چرا اسم فلان شرکت اول و دیگری آخر نوشته شده است. اعضای هیئت مدیره فقط پنج نفرند و این لیست بالغ بر پنجاه تا شصت شرکت است که شاید چند شرکت هم از این منظر متضرر شده باشند، اما منافع این اقدام شامل بیش از پنجاه تا شصت شرکت تولیدی شده است.

برخی از تولیدکننده ها اظهار می کنند حتی با وجود فعالیت های انجمن، اما نتیجه ملموسی در حذف زیرپله ای مشاهده نمی شود؟

درست می گویند، انجمن تلاش خود را در این زمینه کرده است اما انجمن از قدرت قهریه و اجرایی برخوردار نیست و نمی تواند خودش در این زمینه اقدام عملی انجام دهد.

انجمن فقط می تواند پیگیر باشد که بوده است و چندین جلسه در سازمان استاندارد داشتیم و این مسئله را مطرح کرده ایم؛ اما وقتی خود رییس سازمان استاندارد می گوید که به ما  دستور اکید داده شده است که هیچ کارگاه و کارخانه ای به هیچ دلیلی حتی به دلیل عدم کیفیت تعطیل نشود و ما نمی توانیم چنین کاری کنیم، چه کاری از عهده انجمن برمی آید؟

 

انجمن پیگیر بوده و آدرس هایی را هم اعلام کرده است ولی نمی تواند خودش این کارگاه ها را تعطیل کند و این وظیفه مسئولان است، اما با توجه به سیاست کلی که حاکمیت در این زمینه تعیین کرده است، در حال حاضر تصمیمی برای حل این موضوع ندارند و انجمن هم به جز تذکر و پیگیری کار دیگری نمی تواند انجام دهد. تولیدکنندگان زیرپله ای هم متوجه این سیاست کلی در حاکمیت شده اند و برای همین هم تعدادشان در حال افزایش است.

نقد دیگری که به انجمن وارد شد این که چرا انجمن برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان، تحلیلی از بازار مواد اولیه به آنها ارائه نمی دهد تا چشم اندازی برای تصمیم گیری در این زمینه داشته باشند.

تحلیل را زمانی می تواند ارائه کرد که قاعده و اصولی در روند بازار وجود داشته باشد و در این شرایط می تواند با چند متخصص در این زمینه قرارداد بست و مشاوره گرفت اما در روند کنونی، حتی تحلیل گران هم درمانده اند و نمی توانند چیزی را پیش بینی کنند. چه کسی می تواند روند افزایش یا کاهش دلار را پیش بینی کند و چه کسی در این شرایط می تواند روند بازار جهانی را تحلیل کند؟

زمانی که قیمت ها بالا می رود و دوستان تولیدکننده ما منتفع می شوند کسی اعتراضی ندارد اما زمانی که قیمت ها پایین می آید، معمولا این اعتراضات شکل می گیرد.

به باور برخی بسیاری از نشست های انجمن در ارتباط با صنعت بدون نتیجه است...

در حال حاضر با توجه به مسائلی که در کشور هست،  قوه تصمیم گیرنده یک نفر و یک سازمان نیست. وزارت صمت به نوعی برای  خودش تصمیم می گیرد و صنایع تکمیلی و بورس کالا هم هر کدام برای خود تصمیم می گیرند.

ما دو، سه هفته در کمیته تنظیم بازار برای تجمیع گریدهای لوله و  اتصالات پی وی سی شرکت کردیم و در کمیته همه را متقاعد کردیم که برای صنعت لوله و اتصالات باید سه گرید 57، 60 و 65 تجمیع شود که خریداران هر کدام را خواستند خرید کنند که این موضوع در جلسه کمیته تنظیم بازار به اتفاق آرا به تصویب رسید اما بعد از سه هفته هنوز اجرایی نشده است چون بورس کالا اعلام کرد که من اینکار را نمی کنم!

در کشوری که هر کسی رییس خودش باشد و ساز خودش را بزند، انتظار داشتن از انجمنی که قوت و قدرت اجرایی ندارد، دور از انصاف است.

دوستان تولیدکننده ما اگر برای سایر نیازها و کارهای خود در سطح بازار می توانند دخل وتصرفی داشته باشند پس می توانند از انجمن هم چنین انتظاری داشته باشند.

به باور تعدادی از تولیدکنندگان فعالیت انجمن رو به افول است چرا؟ مثلا می گویند دیگر مانند گذشته همایش های علمی و آموزشی برای سازمان ها برگزار نمی شود...

از یک سو در طول دو، سه سال اخیر به خاطر کرونا این مسائل پیگیری نشد و قابل اجرا نبود اما از طرف دیگر هم برخی اعضای انجمن کم لطفی کرده و حق عضویت شان را نمی پردازند و حمایتی از انجمن نمی کنند.

 این کارها نیاز به نیرو، سرمایه گذاری و هزینه های بالا دارد. زمانی این همایش ها را می توانستیم با هزینه چند میلیون تومانی برگزار کنیم و حالا باید برای ساده ترین همایش ها نیز چند صد میلیون هزینه کرد.

 در حال حاضر افت شرایط اقتصادی در کشور به انجمن هم سرایت کرده است و با توجه به این که برخی اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی کنند و هزینه های برگزاری مراسم هم بالا رفته است، این امکان فراهم نیست.

نسبت به سال 98 و 99 هزینه های زندگی حداقل ده برابر شده است ولی آیا اعضای انجمن، حق عضویت سالانه خود را ده برابر کرده اند؟ حتی برخی اعضا برای تسویه همان مبلغ نیز اعتراض می کنند که مبلغش زیاد است، شرایط تولید و فروش بازار خوب نیست و در این شرایط انجمن از کجا باید هزینه کند؟

خود انجمن زمانی هشت تا نه تا کارمند داشت اما به دلیل افزایش حقوق که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاده است و با توجه به میزان بودجه ای که در اختیار  دار،د نمی تواند نیروی کافی استخدام کند که در خدمت اعضا باشند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان می گفت چرا انجمن درهای عضویت را برای هر تولیدکننده باز گذاشته و پالایشی برای انتخاب عضو جدید صورت نمی گیرد؟

شرایط کلی برای عضویت اعضا در اساسنامه انجمن وجود دارد که طبق همان اساسنامه عضویت صورت می گیرد. خیلی ها انتقاد می کنند که انجمن شرایط را تسهیل کرده ولی اگر بخواهد سختگیری کند که بدتر می شود.

ما قبل از عید نوروز، جلسه ای با تولیدکنندگان لوله های ضایعاتی و گرانول داشتیم که خواستار عضویت در انجمن بودند. انجمن هم در مقابل خواسته آنها ایستادگی کرده و شرط عضویت آنها را در انجمن، رعایت استانداردها و کیفیت محصولاتشان ذکر کرده بود که در نهایت آنها هم عضو نشدند و «انجمن تولیدکنندگان پلاستیک و پلیمر تهران» را تشکیل دادند. خیلی از اعضای انجمن از تولیدکنندگان گرانول و ضایعاتی هستند اما انجمن شرایط را برای ورود آنها به انجمن تسهیل نکرد که لوله های گرانول تحت لوای عضویت در انجمن بتوانند تولید کرده و در بازار بفروشند.

هزار ویک داستان از این بابت داشتیم ولی به هر حال برای عضویت در انجمن، قوانینی از جمله داشتن استاندارد و پروانه بهره برداری وجود دارد که فکر می کنم  انجمن این قوانین را رعایت کرده است و کسانی که این شرایط را داشتند، عضو انجمن شده اند اما اگر کسانی با وجود داشتن این شرایط و عضویت در انجمن، کار خلاف هم می کنند، انجمن برای ورود به این مسائل باید بتواند همه شرکت ها را رصد و راستی آزمایی کند که این نه جزو سیاست گذاری های انجمن است و نه امکان پذیر است.

می گویند انجمن در ارتباط گیری با سازمان های دولتی غیر دولتی از وزارت صمت بورس کالا و ... فقط به نامه نگاری اکتفا می کند و کار دیگری صورت نمی دهد...

متاسفانه مشکلی که در این زمینه وجود دارد و طی دو سه سال اخیر با آن درگیر بوده ایم و نمی توان گفت خواسته حاکمیت بوده و یا از طریق انجمن ملی انجام شده است.

اما چیزی که وجود دارد این است که در تمام ادارات و ارگان ها «انجمن ملی پلیمر ایران» را به عنوان نماینده صنعت پلمیر ایران می شناسند.  ما در حال تلاش هستیم که جایگاه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی را همچون گذشته در سازمان های دولتی تقویت کنیم اما مخالفت ها زیاد می شود چون ادارت وسازمان ها از طریق انجمن ملی راحت تر توانسته اند مسائل خود را حل کنند و به دیگر انجمن ها توجهی ندارند و مکاتبات با ما نیز خیلی ضعیف انجام می شود.

 این معضلی است که در سیاست کلی وزارتخانه ها و سازمان ها قرار گرفته و این که بر چه اساسی صورت گرفته است نمی دانم.

نه تنها انجمن لوله و اتصالات پی وی سی بلکه بسیاری از انجمن های  پلیمر دیگر هم این گلایه را دارند که به هر سازمانی مراجعه می کنند می گویند از نظر ما نماینده صنعت پلیمر انجمن ملی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد