ارسال پاسخ

۵ شهریور ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5367

pvc-asso.ir

مصاحبه روابط عمومی انجمن با اقای قاسمی مدیر فروش شرکت تک پلیمر در نمایشگاه ساختمان

قاسمی: استفاده از بازرسان آموزش دیده توسط اداره استاندارد ضروری است اداره استاندارد باید از بازرسان آموزش داده شده برای نمونه گیری محصولات پی وی سی استفاده کند تا بتوانند لوله خوب را از نامرغوب تشخیص دهند.

«یعقوب قاسمی» مدیر فروش شرکت تک پلیمر درباره وضعیت صنعت و بازار محصولات پی وی سی آن را نه خوب و نه بد، توصیف کرد و گفت:  در کشور ما خیلی مسائل تحت تاثیر شایعات و مسائل سیاسی قرار می گیرد، و با وجود آن که  صنعت لوله و اتصالات پی وی سی جزو پرمصرف ترین ها در بازار ساختمان است؛ اما در دو سال اخیر به صورت مقطعی در مقایسه با سایر محصولات لوله و اتصالات از جمله پلی اتیلن و پوش فیت، قیمت محصولات پی وی سی، بیش از اندازه بالا رفته بود و قدرت رقابت پذیری اش را از دست داده بود؛ به همین دلیل همه همکاران تولیدکننده ما در بخش فروش با مشکلاتی روبرو شده بودند.

وی درباره صادرات محصولات پی وی سی، گفت: ما سه واحد پتروشیمی خوب داریم، اما با توجه به سیاستگذاری هایی که دارند گاهی در بخش صادرات با مشکل مواجه می شویم.

قاسمی در خصوص وضعیت عرضه های پی وی سی، اظهار کرد: اقداماتی در شرکت های پتروشیمی انجام می شد که نسبت به آن اعتراض می کردیم؛ مثلا این که شما خودتان قیمت گذاری می کنید  و زمانی که بازار تشنه پی وی سی است مواد را به صورت سلف در بورس عرضه می کنید و می فروشید.

وی ادامه داد: به این ترتیب رقابت ها را بالا می برند. به طوری که بیش از بیست درصد رقابت بالا می رفت. شرکت ها هم نمی توانستند کمتر از ده درصد مصرفشان را از بورس تهیه کنند یا هفته ای یک یا دو ماشین بخرند و ناچار می شدند که مواد مورد نیاز خود را از بازار تهران و قم با قیمت های بالاتر تهیه کنند. در مجموع همه این اتفاقات باعث شد که در این دو سال همه شرکت ها دچار مشکل شوند.

 

این کارشناس فروش درباره وضعیت بازار هم توضیح داد: می توان گفت بازار فروش هم مثل بازار مواد است. چند وقت است که پروژه ها در بازار ساخت و ساز نیز دچار رکود شده است. سازندگان مسکن با مشکلاتی مواجه هستند. آنها هم از طرفی شروع به ساخت وساز می کنند و زمانی که پروژه ای تمام می شود باید بتوانند بفروشند؛ اما در شرایطی که مصالح گران خریده اند و به کار برده اند، مردم توانایی خرید با کف قیمت ها را هم ندارند و تقاضا برای قیمت های کف نیز پایین است.

وی اظهار امیدورای کرد که در آینده شرایط بهبود یابد و بخش صنعت لوله و اتصالات پی وی سی و صنعت ساختمان رشد بهتری داشته باشند.

قاسمی درباره وضعیت فروش شرکت تک پلیمر توضیح داد: ما رضایت داریم و  تلاش مان می کنیم که با قیمت کف کار کنیم و قیمتی را عرضه کنیم که اگر چه ممکن است سوددهی شرکت هم خیلی کم باشد؛ اما حداقل در چرخه تولید بتوانیم باقی بمانیم و قیمتی را به سازندگان مسکن ارایه کنیم که بتوانند با محصول باکیفیت تر ساخت و ساز کنند. متاسفانه مسکن سازان نیز برای آن که قیمت ها را کاهش بدهند به سراغ برندهای بی کیفیت و نامرغوب می روند و روی استاندارد هیچ تاکیدی ندارند.

این کارشناس فروش در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان زیرزمینی و محصولات نامرغوب می توانند به رقیبی جدی برای برندهای با کیفیت تبدیل شوند، اظهار کرد: بله همین طور است. ما به اداره استاندارد هم پیشنهاد کرده ایم که از یک بازرس و کارشناس آموزش داده شده برای نمونه گیری استفاده کنند که بتوانند لوله خوب را از نامرغوب تشخیص دهند. گاهی بودجه های سالانه به اداره استاندارد می رسد که می توانند از بازار نمونه هایی را تهیه کنند و خودشان آزمایش کنند. نحوه آزمایش لوله ها هم کار راحتی است. ما کاری به براق بودن یا کدر بودن لوله نداریم. می توانند مثل نصابان عمل کنند و با یک اره لوله را برش بدهند و دو سانت مانده به جدا شدن لوله آن را خم و راست کنند و اگر در چند مرحله خم و راست کردن لوله نشکند، یعنی لوله باکیفیتی است یا تحت حرارت قرار دهند اگر لوله پاره شود که لوله بی کیفیتی است در غیر این صورت لوله خوبی است.

وی در همین ارتباط افزود: لوله هایی در بازار هست که آرم استاندارد هم دارد؛ اما لوله های بسیار بی کیفیتی است و با برش تا نیمه لوله می شکند و تحت حرارت که قرار بگیرد ترک برمی دارد و پاره می شود. معلوم نیست چگونه توانسته اند استاندارد بگیرند؟ اگر بازرس های آموزش دیده اداره استاندارد به فروشنده های معتبر مراجعه کنند و مشاهده کنند که در کنار لوله خوب لوله غیراستاندارد هم کار می کنند، اخطار بدهند که پس از این به سراغ لوله های بی کیفیت نرود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که به نظر او انجمن در شرایط فعلی؛ چه اقداماتی را باید در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: انجمن در جهت رفع مشکلات صنفی اعضا تلاش می کند، مثلا با شرکت های پی وی سی و پتروشیمی ها مذاکره می کند و در بحث کمبود مواد اولیه با شرکت های پتروشیمی نامه نگاری می کند و جلساتی را برگزار می کند. اما تصمیم گیری ها در شرکت های پتروشیمی و بازرگانی صحیح نیست و گاهی هر دو کم کاری می کنند.

وی ادامه داد: تلاش های انجمن در تامین مواد اولیه قابل تقدیر است  اما باید تلاش و راهکاری هایی را ارایه کند که شرکت های تولیدکننده محصولات بی کیفیت به سمت تولید محصولات مرغوب و استاندارد ترغیب شوند. این باعث منفعت هم برای شرکت های عضو انجمن با محصولات مرغوب می شود و هم برای شرکت های معتبری که عضو انجمن نیستند و هم برای شرکت هایی که محصولات نامرغوب تولید می کنند، منفعت در پی دارد.

کارشناس فروش شرکت تک پلیمر در بخشی از سخنان خود به اهمیت اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: می توان از طریق صداوسیما و مجلات و روش های دیگر برای معرفی محصولات باکیفیت و استاندارد اطلاع رسانی کرد و برای مردم و مصرف کنندگان درباره محصولات استاندارد توضیح دهند.

وی ادامه داد: وقتی این توضیحات و اطلاع رسانی ها درباره استاندارد و محصول با کیفیت از طریق نهادهای دولتی و نیمه دولتی و نهادهای معتبر خصوصی از جمله انجمن  ارائه شود، مردم بهتر می توانند اعتماد کنند.

قاسمی در پایان گفت: به هر حال محصولات لوله و اتصالات پی وی سی جزو قلب یک ساختمان است که باید از ابتدای ساخت تا پایان عمر یک ساختمان سالم و ماندگار باشد و مردم باید این آگاهی را نسبت به استانداردهای لازم برای این محصولات داشته باشند

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد