ارسال پاسخ

۲۹ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5340

pvc-asso.ir

مصاحبه انجمن پی وی سی با اقای ترابی مدیرعامل شرکت گلین لعل اصفهان در نمایشگاه صنعت ساختمان

ترابی: بسیاری از مشتریان خارجی، محصول بی کیفیت می خواهند بخشی از بازارهای صادراتی ما شامل کشورهای کم درآمد است و محصول باکیفیت پایین و ارزان قیمت می خواهند و تولیدکنندگان چاره ای ندارند جز این که قیمت تمام شده را پایین بیاورند.

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از روز جمعه (21 مرداد 1401) در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از نمایشگاه بسیاری از تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در سالن های 8، 9، 10 و 11  آخرین محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.
 
ترابی از مدیران شرکت گلین لعل درباره شرایط فعلی لوله و اتصالات پی وی سی، گفت: در حال حاضر وضعیت چندان مناسبی برای تولیدکنندگان وجود ندارد و شرایط از نظر تولید بسیار سخت شده است. همچنان تامین مواد اولیه به سختی انجام می شود و سهمیه بندی های پتروشیمی و تحویل مواد دشوار است.


وی ادامه داد: البته روند خوبی به سمت شفاف سازی و رسمی شدن خرید و فروش ها طی می شود و آینده نسبتا خوبی در این زمینه وجود دارد، اما در حال حاضر زیرساخت ها در این راستا به گونه ای است که به تولیدکنندگان آسیب می زند و آنها را از چرخه تولید عقب می اندازد و رفع این مسائل و مشکلات نیز در اختیار تولیدکننده نیست به این دلیل که بسیاری از فاکتورها را نمی توان به موقع و در زمانی که مشخص شده است، ارائه کرد چرا که این فرصت برای رساندن فاکتورها بسیار محدود بوده و باعث می شود که تولیدکننده عقب بیفتد و سهمیه ها بسته شود.
 
ترابی درباره برخی از رقابت های ناسالم درون صنفی گفت: در هر صنفی رقابت وجود دارد و مشکلات از این دست در صنف لوله و اتصالات پی وی سی، به دلیل نبود ساختار صحیح در این سیستم است. برای کسب و کار ما از سازمان های بالادستی هیچ ساختار مشخصی تدوین نشده است و هر کس در کسب و کار خودش دنبال راه حل مشکلاتش بوده و از برخی چالش ها باید به دشواری عبور کند.
در صنعت لوله و اتصالات پی وی سی هم همین طور است، بسیاری از تولیدکنندگان فعلی همان کسبه بازار قدیم هستند که امروز تولیدکننده و بازرگان شده اند و با همان سیستم قدیم کار را انجام می دهند.
وی ادامه داد: ضعف در زمینه آموزش کسب و کار در جامعه وجود دارد و به رقابت های ناسالم عادت کردیم و هر کس برای برند کردن و بالا کشیدن محصولات خود، دیگران را تخریب می کند و این شیوه ای غیراخلاقی است که در حال اتفاق افتادن است.
ترابی اظهار کرد: شاید گذشته این صنف، خیلی سالم نبوده است. سال های زیادی نیست که استانداردها تقویت شده اند. بسیاری از تولیدکنندگان امروز در طول دهه های گذشته یعنی حدود بیست تا چهل سال پیش محصولاتی را تولید می کردند که هیچ نظارتی روی آن وجود نداشت و کیفیتی مدنظر آن نبود و جامعه هم آنها را می پذیرفت اما اکنون این تغییر ساختار به سمت فرهنگ استفاده از محصول با کیفیت شاید برای جامعه سخت باشد.
 
این تولیدکننده درباره وضعیت بازارهای صادراتی، گفت: بخشی از بازارهای صادراتی ما شامل کشورهای کم درآمد است و محصول باکیفیت پایین و ارزان قیمت می خواهند و تولیدکنندگان چاره ای ندارند جز این که قیمت تمام شده را پایین بیاورند و بنابراین کیفیتی که درخور تولیدکننده ایرانی باشد ارائه نمی شود.
وی در همین ارتباط افزود: در موضوع بازاریابی در کشورهای دیگر نیز که از طرف اتاق های بازرگانی باید اتفاق بیفتد، تصویرسازی خوبی از تولیدکننده ایرانی در کشورهای همسایه و دیگر کشورها صورت نگرفته است و برندسازی نشده است که محصول ایرانی هم باکیفیت است. البته در کشورهایی از جمله روسیه، استانداردهای ما شاید مورد قبول آنها نباشد و لازم است تولیدکنندگان علاوه بر استانداردهای ایران استانداردهای کشور آنها را نیز اخذ کنند.
 
ترابی در پاسخ به این که چرا کشورهایی همچون ترکیه و حتی مصر در بازار عراق، محصولات لوله پی وی سی با کیفیت و قیمت مناسب ارائه می کنند، اما رقابت برای محصولات ایرانی دشوار است، گفت: باید جایگاه های بالادستی از جمله وزارتخانه ها و اتاق های بازرگانی این کار را انجام دهند.
بسیاری از مشتریان دراین کشورها، محصول ما را تایید می کنند و می خواهند، اما می گویند ساخت ایران را روی این محصول نزن و به جای آن برند عربی بزن چون در کشور آنها جا افتاده است که جنس ایرانی بی کیفیت است.
وی در همین ارتباط گفت: مثل همان اتفاقی که برای محصولات چینی در ایران افتاد، امروز هم برای محصول ایرانی در عراق اتفاق افتاده است. آنقدر کالاهای بی کیفیت ایرانی به بازرگان عراقی فروخته اند که حالا دیگر نمی پذیرند که ایرانی ها محصول باکیفیت هم می توانند تولید کنند. این ها نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید برای اصلاح آن نشست های بین المللی و نمایشگاه هایی را برگزار کرد و از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کرد.
به گفته وی این نوع بازارسازی خارج از توان تولیدکننده است، به طور مثال در نمایشگاه عراق یک غرفه چهل متری برای من تولیدکننده 600 میلیون تومان هزینه اجاره غرفه دارد. تولیدکننده ایرانی برای آن که محصول باکیفیت خود را ارایه دهد تا با محصول ترکیه رقابت کند، نیاز به حمایت دارد. مثلا می توان ده یا پانزده برند خوب ایرانی را حمایت کرد که در این نمایشگاه ها شرکت کنند.
ترابی گفت: امروز برای تولیدکننده به صرفه نیست که با هزینه های بالا در این نمایشگاه ها شرکت کند و برند ایرانی را در این کشور معرفی کند، این ها نیاز به کمک و حمایت بالادستی ها دارد.
 
این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که انجمن لوله و اتصالات باید چه اقداماتی را در دستور کار خود به عنوان اولویت قرار دهد، گفت: تامین مواد اولیه مهمترین کاری است که باید انجمن در اولویت های کاری خود قرار دهد، که البته انجمن خوب در این زمینه فعالیت می کند و نشست هایی را با پتروشیمی ها برگزار می کند و نشست های تاثیرگذاری است، اما باید با اتاق بازرگانی بیشتر در ارتباط باشد و به طور مثال بتوانند همایش هایی را به صورت مشترک برگزارکنند و بخشی از این کار را انجمن متقبل شود؛ چون منفعتی است که شامل همه اعضای این انجمن می شود.
وی گفت: انجمن اگر بتواند حمایت هایی را جذب کند و تولیدکنندگان هم حمایت  کنند، یک همایش یا نمایشگاه و هر رویداد دیگری در عراق برگزار شود تا بتوان محصول ایرانی را به عنوان محصول باکیفیت معرفی کرد.
ترابی در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات ما نیز موضوع تحریم ها و مشکل تامین ماشین آلات ودستگاه هاست که داستان خودش را دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد