ارسال پاسخ

۲۶ مرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5336

pvc-asso.ir

مصاحبه انجمن با مجید کرباسی زاده مدیر عامل شرکت نوین پلاستیک در بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان

به گفته کرباسی زاده با یک عرضه 500 هزار تنی PVC در سال می توانیم بازار متعادلی داشته باشیم.

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان از روز جمعه (21 مرداد 1401) در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از نمایشگاه بسیاری از تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی در سالن های 8، 9، 10 و 11  آخرین محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.

مجید کرباسی زاده از مدیران شرکت نوین پلاستیک، درباره وضعیت مواد اولیه PVC اظهار کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا، اختلالاتی در نظام عرضه و تقاضای جهانی برای پلیمر پی وی سی به وجود آورد و مزید بر آن یکی از پتروشیمی های بزرگ آمریکایی سال گذشته به خاطر طوفانی که رخ داد، از مدار خارج شد و پی وی سی مزیت رقابتی اش را در کل از دست داد؛ چون قیمت جهانی آن نسبت به قبل صددرصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: این مسئله در بازار ایران با توجه به مشکلات عرضه و تقاضایی که در داخل بود به صورت رقابت در مقاطعی از زمان در بازار خود را نشان داد. بازار لوله و اتصالات پی وی سی که همیشه یکی از مزیت هایش علاوه بر کیفیت، قیمت مناسب آن نسبت به رقیبی مثل پلی اتیلین و ... بود، متأثر از این اتفاقات قیمتی، به قیمت سایر محصولات بازار رقبا بسیار نزدیک شد و حتی در برخی مقاطع بالاتر  هم رفت؛ این موضوع قیمت در بحث تقاضا از سوی مصرف کننده نهایی بسیار تاثیرگذار بود.
 
کرباسی زاده گفت: با توجه به موارد ذکر شده از تیرماه سال جاری، روند قیمتی پی وی سی به قیمت جهانی خود و به قیمت قبل از همه گیری کرونا برگشت و در حال حاضر به مرز 950 دلار برگشته است. این قیمت یک رقم میانگین است و در شرق آسیا قیمت پایین تر است و تا 880 دلار هم پیشنهاد شده است و در بازار اروپا 1200 دلار و در ترکیه هم قیمت بالاتر است؛ اما به طور میانگین قیمت روی 950 دلار است.
این تولیدکننده تصریح کرد: این اتفاق باعث شده که قیمت تمام شده لوله و اتصالات پی وی سی برای تولیدکننده و مصرف کننده نهایی به صرفه تر باشد؛ اما مشکلی که در حال حاضر در کشور با آن درگیر هستیم موضوع بلاتکلیفی اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور است که مقداری تصمیم گیری های بلندمدت را سخت می کند و در این شرایط بیم و امید، نمی توان تصمیم بلندمدت اتخاذ کرد و این موضوع به ضرر اقتصاد کلی کشور است.
وی اظهار امیدواری کرد که سمت وسوی سیاسی اقتصادی کشور زودتر مشخص شود و با برقراری ثبات سیاسی و اقتصادی، اطمینان خاطر و امنیت اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد و باعث شود که اقتصاد راه صحیح خود را پیدا کند.
 
کرباسی زاده درباره وضعیت عرضه های PVC هم توضیح داد: عرضه ها در بحث پی وی سی در حال حاضر خوب است. اگر بلندمدت به بازار پی وی سی ایران نگاه کنیم مصرف داخلی و خریدی که در معاملات بورس اتفاق می افتد بین  400 هزار تا 450 هزار تن معاملات واقعی است، که اتفاق می افتد.  بحث آف گریدها هم وجود دارد که تقریبا ده درصد از این مقدار را به خود اختصاص می دهد. اما آن گرید بین 400 تا 450 هزار تن است که با یک عرضه 500 هزار تنی در سال می توانیم بازار متعادلی داشته باشیم.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت جهانی که هفتگی اتفاق می افتد پتروشيمي ها نیز همکاری می کنند و عرضه های خوبی دارند.
کرباسی زاه گفت: عرضه ها در حال حاضر حدودا روی هفته ای 9 هزار تن است. با توجه به این که 50 هفته فعال در سال داریم عرضه بین 450 تا 500 هزار تن، باعث می شود بازار پی وی سی رويكرد تعادلي قرار داشته باشد و مشکلی در عرضه در حال حاضر با این مقدار وجود نداشته باشد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت S57 تولیدی پتروشیمی آبادان، گفت: پتروشیمی ها اصلاحات اولیه در این زمینه را انجام دادند و در بحث بسته بندی ها نیز نسبت به قبل بهتر شده اند، اما متاسفانه یک ماه است دوباره در تولید اتصالات با مشکل عدم تحویل مواد 57 روبرو هستيم بطوريكه کسانی که در اردیبهشت و خرداد مواد به صورت سلف با تحویل یک ماهه خریداری کرده هنوز تحویل نگرفته اند. این موضوع باعث شده که تولیدکننده موادي را كه با قیمت بالا خریداری کرده هنوز دريافت نكرده باشد. چون در حال حاضر قیمت های جهانی و پایه هم کاهش یافته و تولیدکننده مجبور است محصولی که گران خریده با قیمت جدید امروز که ارزانتر است، بفروشد. این باعث شده که اختلال در سیستم تولیدکننده های لوله و اتصالات به وجود بیاید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد