ارسال پاسخ

۲ خرداد ۱۴۰۱
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n5013

pvc-asso.ir

صنعت رزین پی وی سی در هند با چالش تغییر بازار به سوی پلی اتیلن روبروست

"با دشوارتر شدن شرایط، افراد قوی تسلیم نمی شوند و با قدرت ادامه می دهند" این ضرب المثل معروف آمریکایی است که دهه ها پیش نوشته شده و امروز مصداق اتفاقی است که رزین پلی وینیل کلراید در هند با آن مواجه است.

گزارش اخیر انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی و پتروشیمی (CPMA) بر اساس داده های اخیر موجود، کل تقاضای هند برای رزین پی وی سی را در سال مالی 2020-21 ، 2.74 میلیون تن برآورد کرده است. در مقابل، تولیدکنندگان داخلی با هم توانستند 1.37 میلیون تن از مجموع ظرفیت 1.58 میلیون تنی خود را در سال مالی 2020-21 عرضه کنند. با این حال، حدود 1.39 میلیون تن رزین PVC از طریق واردات تامین شد. سال مالی 2020-21 سالی استثنایی برای بازار رزین پی وی سی هند بود که شاهد اولین صادرات در نوع خود به میزان 74000 تن بود.

با تعطیلی کارخانه ها به دلیل قرنطینه های ناشی از کووید، تقاضا برای رزین PVC در هند کاهش یافت. یک مقام ارشد یک شرکت بزرگ تولید کننده رزین پی وی سی گفت: تقاضا از طرف کشورهای بهبود یافته از کووید افزایش یافت و این امر به تولیدکنندگان هندی امکان داد برای نیاز خریداران خارج از کشور صادرات کنند.

موج اول همه‌گیری کووید در فوریه 2020 هند را تحت تأثیر قرار داد و دولت را بر آن داشت تا قرنطینه‌های دوره‌ای را برای محدود کردن فعالیت عمومی و همچنین فعالیت کارخانه‌ها اعمال کند.

در هند، تقاضای رزین پی وی سی شاهد یک تغییر بزرگ در بازار بوده است و پلی اتیلن (PE) به جایگزینی برای PVC تبدیل شده است. به عنوان مثال، کل مصرف رزین پی وی سی برای تولید لوله و اتصالات در میان سایر کالاهای مورد استفاده در بخش کشاورزی، 851000 تن گزارش شده است که این مقدار برای پلی اتیلن 140000 تن در سال مالی 2020-21 بوده است.

تنها در بخش آبرسانی پلی اتیلن با 53000 تن حجم مصرف بیشتر از پی وی سی پیشی گرفته است. در سال مالی 2020-21 کل مصرف رزین پی وی سی برای بخش آبرسانی به 267000 تن رسید که این مقدار در همان سال برای پلی اتیلن 320000 تن بوده است.

فاضلاب بخش دیگری است که در آن مصرف پلی اتیلن 20000 تن  و مصرف پی وی سی 125000 تن در سال مالی 2020-21 گزارش شده است.

به گفته ی این مقام : ما شاهد استفاده روزافزون از پلی اتیلن با دانسیته بالا (HDPE) در برخی از مناطقی بوده‌ایم که رزین PVC می‌توانست استفاده شود. اکنون، این تغییر در بازار، چالش بزرگی برای صنعت رزین PVC هند در آینده ایجاد می کند.

واردات ارزان PVC مبتنی بر کاربید از چین

بیشتر کسری پی وی سی هند (به میزان 1.39 میلیون تن در سال مالی 2020-21) از طریق واردات از چین تامین می شود. واردکنندگان هندی مقدار زیادی رزین پی وی سی و همچنین محصولات نهایی تولید شده با استفاده از رزین پی وی سی به عنوان ماده اولیه را از چین با تخفیفی نزدیک به 150 دلار آمریکا در هر تن تهیه می کنند زیرا از زغال سنگ تولید می شوند.

این پی وی سی مبتنی بر کاربید به دلیل وجود زغال سنگ بیشتر، در چین تولید می شود. در سایر نقاط جهان از جمله هند، رزین PVC از طریق مسیر اتیلن تولید می شود و از این رو، حاوی کاربید نیستند. یک برآورد صنعتی حاکی از آن است که هند محصولات نهایی معادل 564000 تن در سال 2020-21 وارد کرده است که معادل 400000 تن مصرف رزین PVC است.

به گفته این مقام، رزین پی وی سی مبتنی بر کاربید یا محصولات نهایی آن دیر یا زود در هند از رده خارج خواهد شد.علاوه بر این، هند مقدار زیادی رزین پی وی سی را از ژاپن با تعرفه واردات صفر تحت معاهده دوجانبه وارد می کند. هند همچنین پی وی سی مبتنی بر اتیلن را از اروپا، تایوان و کره به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد می کند.

بازار رزین PVC هند به دلیل افزایش تقاضا برای لوله‌ها و اتصالات که تقریباً 80 درصد از کل رزین را مصرف می‌کند، احتمالاً با رشد 7 تا 8 درصدی در آینده نزدیک، به دنبال تمرکز بیشتر دولت بر زیرساخت‌ها و بخش‌های مسکن، مواجه خواهد بود. طرح دولت برای تامین آب آشامیدنی لوله کشی برای هر خانوار روستایی قرار است تقاضای رزین پی وی سی هند را چندین برابر افزایش دهد.

همچنین، کاربردهای تخصصی آن عمدتا در پروفیل ها و کلندرینگ ممکن است انگیزه ای برای رشد کلی تقاضای PVC در هند باشد. در حال حاضر 1000 تامین کننده پنجره (تولیدکنندگان uPVC) در هند با اندازه کلی بازار 6400 کرور روپیه و رشد تخمینی سالانه 18 درصد وجود دارد. حدود 90 تولید کننده در بخش کلندرینگ سالانه نزدیک به 171000 تن رزین PVC مصرف می کنند. پیش‌بینی می‌شود که صنعت کلندرینگ در هند در آینده نزدیک 7 تا 8 درصد رشد کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد