ارسال پاسخ

۱۸ مهر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4423

pvc-asso.ir

کاهش تولید مواد پتروشیمیایی چین به علت اختلالات انرژی

دستورالعمل جدید دولت چین در مورد کاهش مصرف انرژی، تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد شیمیایی را در این کشور تحت تاثیر قرار داده است. دولت چین اخیرا دستوراتی را برای کاهش مصرف انرژی در برخی از استانهای خود ( از جمله جیانگسو، یون نان و گوانگشی) صادر کرده است که بخش بزرگی از واحدهای تولید مواد پتروشیمی را در اختیار دارند و از حد مصرف مجاز انرژی خود، در نیمه اول سال 2021 فراتر رفته اند.

استان یون نان که 40 تا 45درصد از کل تولید داخلی را به خود اختصاص داده است ، 10% از تاسیسات تولیدی خود را تا دسامبر تعطیل کرده است.

هدف چین کنترل دوگانه انرژی است که شامل رسیدن به کاهش انتشار کربن تا سال 2030 و دستیابی به خنثی سازی کربن تا سال 2060 است. همچنین وضعیت آشفته فعلی ناشی از تقاضای انرژی برآورده نشده به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعی و کاهش ذخایر زغال سنگ داخلی ، منجر به اقدام دولت برای صرفه جویی در انرژی شده است. دولت قصد دارد کاهش اجباری مصرف انرژی را در سایر مناطق نیز گسترش دهد.

با این حال این خط مشی در میان شرکت های پتروشیمی که مجبور بودند بهره وری کارخانه های خود را که به شدت بر حجم تولید تاثیر می گذارد کاهش دهد، رضایت بخش نبوده است.بسیاری از شرکت ها یا فعالیت خود را متوقف کرده اند و یا از طریق فروش محدود محصولات خود سرپا مانده اند. به عنوان مثال Jiangsu Sanmu  به دلیل کمبود برق، کارخانه های اسید استیک و بوتیل استات خود را از جریان خارج کرده است. Celanese تأسیسات مونومر اسید استیک و وینیل استات خود را در Nanjing تحت فورس ماژور قرار داده است.

تولیدات کمتر بر شبکه عرضه و تقاضای کامل بازار چین تاثیر می گذارد. کمبود کانتینرها در بنادر چین و مشکلات ناشی از محدودیت عرضه باعث شده است که قیمت مواد پتروشیمی به بالاترین حد خود برسد.

بازارهای محصولات پتروشیمی مانند خاکستر سودا ، رزین اپوکسی ، پلی وینیل کلراید ، متانول ، اتیل استات ، فسفر زرد ، سود سوزآور ، انیدرید استیک و استیک اسید در مرکز تقلای مداوم قرار دارند.

در همین حال شرکت هایی در هند که محصولات ذکر شده را در بالا تولید می کنند، امیدوارند که از افزایش فروش پیش بینی شده در زمستان امسال سود ببرند. قیمت های بالاتر و عرضه کم مواد شیمیایی چین باعث شده که معامله گران و بخش های پایین دست به واحدهای تولیدی هند که بازیگران بلند پایه بازار جهانی هستند، روی آورند.

به گفته ی ChemAnalyst، ارزیابی های انرژی در چین، بازار پتروشیمی چین را فلج کرده است. با توجه به اینکه شرکت ها قصد ندارند فعالیت های عادی خود را به زودی از سر بگیرند، قیمت مواد پتروشیمی در بقیه سال همچنان روند صعودی خواهد داشت. عرضه ناچیز و قیمت های بالا، صادرات کشور را نیز با مشکل مواجه می کند. اگرچه شرکت های هندی از سهم بیشتری از بازار در ماه های آینده برخوردار خواهند شد، اما بازار آسیا به دلیل تنگنای عرضه مواد پتروشیمی با فشار روبه رو خواهد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد