ارسال پاسخ

۱۲ مهر ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4407

pvc-asso.ir

۹ مدل آموزش برای به‌روزرسانی دانش و عملکرد بهینه کارمندان

در دنیای امروز رقابت بر سر اداره کسب‌وکارها روزبه‌روز سخت‌تر از گذشته می‌شود، به همین دلیل آموزش برای همه سازمان‌ها در اولویت قرار گرفته است. بنابراین سازمان‌ها به سمت استخدام نیروهای کاری مستعد و تقویت مهارت‌های آنها به‌منظور ایفای نقش مورد نظر پیش رفته‌اند که این امر به‌تدریج باعث توسعه تخصص کارکنان و افزایش بهره‌وری سازمان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن به نقل از دنیای اقتصاد،کارکنان همواره نیازمند به‌روزرسانی دانش و آموزش نحوه عملکرد بهینه در شغل خود هستند و آموزش برای همه کارکنان، خواه کارکنان باسابقه و خواه کارمندان جدید، ضروری است.

در این مطلب می‌خواهیم برخی از مدل‌های پرطرفدار آموزش به کارکنان را بیان کنیم. می‌توانید انتخاب کنید که با توجه به ساختار سازمان‌تان، کدام‌یک از این روش‌ها برای آموزش کارکنان موثرتر خواهد بود. این ۹ مدل پرطرفدار عبارتند از:

- آموزش آنلاین: آموزش آنلاین که از طریق ویدئوها، مقالات و سرفصل‌های آنلاین صورت می‌گیرد، به کارکنان اجازه می‌دهد در هر زمان و مکانی به محتوای آموزشی خود دسترسی داشته باشند. بسیاری از سازمان‌ها آموزش آنلاین را به دلیل سهولت در دسترسی انتخاب می‌کنند؛ چرا که چه یک نفر و چه ۱۰ هزار نفر، می‌توانند همزمان با هم آموزش ببینند و به کاربران در صرفه‌جویی در وقت‌شان کمک می‌کند. این مدل یادگیری به کاربرانی که سرعت یادگیری بالاتری دارند، امکان می‌دهد سریع‌تر از مباحث بگذرند. همچنین این نوع آموزش برای افرادی که در نقاط دوردست حضور دارند، فرصت‌های آموزشی فراهم می‌کند.

 

-آموزش بدو ورود: این مدل آموزش که در سازمان‌ها بسیار رایج است، به صورت جلسه آموزشی یا رویداد در بدو ورود کارکنان برگزار می‌شود و چارچوب‌های کلی شرکت و نقش و وظایف هر یک از افراد در آن آموزش داده می‌شود. این مدل آموزش عموما توسط واحد منابع انسانی شرکت ارائه می‌شود و در آن ماموریت سازمان، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت، فرآیندهای اداری، سیاست‌های شرکت یا سازمان و همچنین ساختار سازمانی و تیم رهبری سازمان عنوان می‌شود.

-آموزش به‌وسیله واقعیت مجازی: به‌رغم هزینه‌های سخت‌افزاری اولیه که این نوع آموزش برای سازمان به همراه دارد، آموزش به‌وسیله واقعیت مجازی برای کارکنان در شرایط پرخطر بسیار کارآمد بوده و برخی هزینه‌های آتی را نیز کاهش خواهد داد. همچنین واقعیت مجازی به کارکنان امکان می‌دهد تا برخی از مهارت‌های نرم را که پیاده‌سازی آنها در محیط واقعی دشوار است، بیاموزند؛ مانند صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی یا ارائه گزارش عملکرد به مدیر مافوق. همچنین از واقعیت مجازی برای آموزش‌هایی از قبیل خلبانی، برخی امور پزشکی یا کارهای ساختمانی می‌توان استفاده کرد.

از طریق این نوع آموزش، کارکنان می‌توانند طیف گسترده‌ای از شرایط را در هر نقطه از جهان تمرین کنند و این تمرین می‌تواند به دفعات تکرار شود تا آنها را برای مواجه شدن با شرایط گوناگون در دنیای واقعی آماده کند.

-آموزش مهارت‌های نرم: مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل با دیگر افراد مرتبطند. این مهارت‌ها بی‌شک برای موفقیت یک سازمان و پیشرفت شغلی کارکنان ضروری است و به کارمندان در ارتباط بهتر در محیط کار با همکاران‌شان، مدیران خود و همچنین مشتریان کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که توسعه این مهارت‌ها، نرخ بازگشت سرمایه در یک شرکت را افزایش می‌دهد.

-آموزش انفرادی: این نوع آموزش یکی از شیوه‌های قدیمی آموزش کارکنان است که اغلب در کلاس آموزشی و با حضور استاد برگزار می‌شود. در این مدل، استاد یا مربی به صورت تک‌به‌تک به سوالات افراد پاسخ داده یا آنان را به سوی دیگر منابع یادگیری هدایت می‌کند و تا زمانی که افراد موضوع مورد یادگیری را درک نکنند، آموزش ادامه خواهد داشت.

این نوع آموزش معایبی هم دارد؛ از جمله اینکه سرعت یادگیری کارکنان با هم یکسان نیست و آنها قادر نیستند متناسب با سرعت یادگیری خود بیاموزند. همچنین ممکن است زمان برگزاری کلاس متناسب با برنامه زمانی آنها نبوده و نتوانند به حضور در جلسات آموزشی پایبند باشند.

-آموزش عملی: آموزش عملی نوعی آموزش پیشرفته برای کارکنان است که اغلب برای استفاده از نرم‌افزار یا ماشین‌آلات استفاده می‌شود و به کارکنان کمک می‌کند با شغل موردنظر به صورت تجربی آشنا شوند، خود را با شرایط شغلی وفق داده و مهارت‌های خود را در حرفه مورد نظر ارتقا دهند.

این نوع آموزش تکنیکی زمان‌بر است و بهترین شرایط برای استفاده از این مدل، زمانی است که سازمان منابع کافی برای فراهم آوردن امکانات آموزشی در اختیار دارد.

-آموزش کارکنان جدید: این نوع آموزش از مجموعه جلسات تیمی تشکیل شده است که در چند هفته یا چند ماه متوالی برگزار می‌شود. تمرکز این نوع آموزش بر افزایش مهارت کارکنان جدید در یک دوره کوتاه است. آموزش کارکنان جدید عموما مباحث کاملی را در برگرفته و توسط یک تیم یا تیم مدیریتی سازمان با تمرکز بر رسیدن به اهداف سازمانی برگزار می‌شود.

-آموزش محصول یا خدمت: آموزش محصول را نیز می‌توان بخشی از آموزش کارکنان جدید دانست. از این آموزش برای اطلاع‌رسانی به اشخاصی که نیاز به کسب اطلاعات در مورد محصول یا خدمتی از سازمان دارند یا آگاهی‌دادن در مورد محصولات یا خدمات جدید سازمان به کارکنان استفاده می‌شود تا اطلاعات آنان همواره به‌روز باشد.

در این آموزش به کارکنان اطلاعاتی در مورد رقبای شرکت، تاریخچه و سابقه آن، جایگاه برند شرکت و مواردی از این دست ارائه می‌شود.

-آموزش اجباری: با توجه به موقعیت مکانی شرکت شما یا صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، ممکن است آموزش‌های خاصی برای پرسنل مورد نیاز باشد. آموزش اجباری شامل آموزش‌هایی در خصوص ایمنی هنگام آتش‌سوزی، حقوق انسانی و برابری جنسیتی، آموزش‌های اخلاقی یا ایمنی در محل کار و چنین مواردی خواهد بود.

امروزه به‌سختی می‌توان گفت که آموزش رویدادی یکباره است. همه شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بقا و پیشرفت خود به توسعه مداوم مهارت‌های کارکنان و یادگیری و رشد آنان نیازمندند. بنابراین در فرآیند یادگیری می‌توان از مدل‌های مختلفی از آموزش استفاده کرد. اگر بتوانید هر یک از مدل‌های آموزش را با موضوع موردنظر تطبیق دهید، می‌توانید تجربه یادگیری مفیدی را برای کارکنان خود ایجاد کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد