ارسال پاسخ

۱۷ شهریور ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n4293

pvc-asso.ir

روش هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی قالب های تزریق پلاستیک

این مطالعه موردی توسط شرکت Cortec در رابطه با نحوه جلوگیری از خوردگی قالب های P20 قطعات خودرویی در زمان حمل و نقل، انجام شده است.

قالب­گیری تزریقی پلاستیک می­تواند هزاران دلار سود داشته باشد. به همین دلیل حفاظت از قالب به منظور جلوگیری از خوردگی برای حفظ دارایی یک اولویت اصلی است. متأسفانه، قالب­سازها با مساله گرفتگی منافذ قالب توسط مواد ضدزنگ سنتی مواجه هستند در نتیجه قبل از استفاده از قالبها باید آن را تمیز کنند.

قالب­سازها غالباً فاقد فضای کافی برای نگهداری قالبها هستند و مجبور می­شوند که این تجهیزات گران قیمت را در معرض هوای آزاد قرار دهند، جایی که خطرات بیشتری برای خراب شدن وجود دارد، این خطرات شامل؛ باد، باران، نور خورشید و نوسانات دمایی می­باشد. سپس هنگامی که قالب را برای استفاده به داخل می­آورند ، اغلب باید زمانی را برای زنگ زدایی تجهیزات، قبل از استفاده از آنها صرف کنند.

خبر خوب این است که راه­های دیگری نیز برای محافظت موثر و کارآمد قالب­ها در برابر خوردگی وجود دارد. این محصولات طی دو سال گذشته با استقبال گرمی در صنعت ابزار و قالب مواجه شده­اند زیرا مشکلات عملی قالب را به طرز چشمگیری حل می­کنند.

 

پیشگیری از زنگ زدگی در سطح قالب

سطح داخلی قالب که در واقع محل پلاستیک تزریق شده است، یکی از مهمترین بخش­ها برای جلوگیری از خوردگی است. در محافظت از این سطح برخی نکات مهم برای ایمنی کارگران و مزایای زیست­محیطی وجود دارد که این امر تا حدودی می­تواند با استفاده از محصول پیشگیرانه زیست­پایه، غیرمتداول آئروسل  مانند محصولات محافظ در برابر خوردگی ابزار و قالب EcoAir صورت گیرد.

Cortec بخشی از حلال پایه را با یک روغن گیاهی و تجزیه پذیر جایگزین کرده است و بدین ترتیب منبع تجدیدپذیری را به محصول اضافه کرده است.

بنابراین این محصول بر خلاف بسیاری از آئروسل­ های متداول جزء مواد اشتعال زا نیست. خطرات کمتری نسبت به سایر رقبا داشته در نتیجه حمل و نقل و ایمنی کارگران در استفاده از این مواد یک امتیاز محسوب می­شود.

محصول جلوگیری از زنگ زدگی قالبEcoAir  همچنین دارای توانایی­های محافظتی است. در آزمایش رطوبت، خوردگی آن سه برابر کمتر از خوردگی با ماده Quaker Ferrocote61 MAL HCL 1 ، است که یک محصول پایه نفتی است و معمولاً در فرآوری فولاد استفاده می­شود. همچنین این محصول از محصول100 Henkel Pennsteel که یکی دیگر از محصولات جلوگیری­کننده از زنگ زدگی است و در پردازش کویل فولاد استفاده می­شود، بسیار بهتر عمل کرد.

زمان  خوردگی (ساعت)

جلوگیری از زنگ ­زدگی

24

بدون محصول (کنترل)

216

Quaker Ferrocote 61 MAL HCL 1 

432

Henkel Pennsteel 100

648

EcoAir Tool & Die Rust Preventative (aka VpCI-325)

 

 

اسپری کیسه­ای Bag-on-Valve)) محصول EcoAir به شما این امکان را می­دهد تا به راحتی یک سطح وسیع مانند قالب تزریق پلاستیک، را تمیز کنید. خود این محصول مقدار موردنیاز را برای زدودن آب، چربی و مایعات فرآیند از سطح فلز قالب را مشخص کرده است. شاید بزرگترین مزیت این باشد که کارگران مجبور نیستند قبل از استفاده از قالب، EcoAir  را از قالب جدا کرده در نتیجه در زمان صرفه جویی می­شود.

قسمت بیرونی قالب تزریق پلاستیک نیز نیاز به محافظت دارد. این محافظت ممکن است در طول زمانی که نیاز به استفاده از قالب نیست یا در زمان حمل و نقل قالب به خارج  مورد نیاز باشد. در هر صورت، قالب ممکن است هفته ها ـ یا شاید حتی ماه­ها ـ در یک محیط غیرقابل کنترل قرار گیرد.

Film Milcorr VpCI Shrink یک فیلم پلاستیکی با دوام ویژه است که حاوی مهار کننده ­های خوردگی و افزودنی­های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش برای محافظت در چنین شرایطی است. به عنوان مثال از تنوع و دوام آن، می­توان به استفاده از   MilCorr VpCI Shrink Film در برنامه های انبارش نظامی و دریایی و حتی در چندین مورد هوای طوفانی نیز که عملکرد خوبی داشته است، اشاره کرد.

بازدارنده­های خوردگی، سطوح فلزی را در برابر زنگ ­زدگی محافظت می­کنند، در حالی که مواد افزودنی UV از فیلم در برابر خراب شدن مقابل نور خورشید محافظت می­کنند. استفاده از فیلم  MilCorr VpCI SHRINK به سادگی با برش اندازه مناسب مواد، پیچاندن آن در اطراف قالب تزریق و جمع شدگی حرارتی لبه­ها بسیار آسان است.

 

تضمین بیشتر سطوح داخلی

از آنجایی که قالب های تزریق بسیار بزرگ باارزش هستند و گاهی اوقات سفرهای طولانی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی طی می کنند، تامین کنندگان معمولا میخواهند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خوردگی در طول مسیر انجام دهند. درغیر این صورت مشتری ممکن است محصول را نپذیرد و تامین کننده هزینه های بیشتری را متحمل شود.با توجه به این هزینه ها ( که در موارد مختلف متفاوت است) اغلب برای اطمینان از اینکه اتفاقی نمی افتد، حفاظت اضافی قابل توجیه است.

یک گزینه ساده و مقرون به صرفه اضافه کردن یک کیسه VCPI-309 در داخل کویته است. این کیسه ها حاوی مهارکننده های خوردگی در فاز بخار است که در یک کیسه تنفسی بسته بندی شده اند و به مولکول های بازدارنده خوردگی اجازه می دهد تا در فضای خالی داخل کویته نفوذ کنند. عملکرد بخار این امکان را می دهد که نواحی یا کویته هایی که دسترسی به آنها دشوار است یا نواحی که در حین استفاده از مایع ضد خوردگی محافظت نشده اند، حفاظت شود. عملکرد فاز بخار همچنین باعث می شود که بازدارنده های خوردگی پس از باز شدن کویته ناپدید شوند و نیازی به تمیز کردن این لایه محافظ قبل از استفاده از قالب نیست.

نمونه ای از نحوه استفاده از این مواد در اوایل سال 2019 اتفاق افتاد. هنگامی که سازنده ی قالب و دای اقدامات زیر را برای محافظت از بخش داخلی قالب تزریق پلاستیک دو کویته P20 با وزن 40 هزار پوند در برابر خوردگی در راه دریایی از میشیگان به اروپا انجام داد. این قالب به پنج تا شش هفته محافظت در این سفر دریایی نیاز داشت.

قالب P20که در فیلم  MilCorr VpCI Shrink پیچیده شده است

 قالب روی قطعه­ای از فیلم MilCorr VpCI Shrink  که به اندازه آن برش خورده بود، قرار داده شد. کارگران کویته فولادی داخلی را با استفاده از محصول EcoAir جلوگیری­کننده از زنگ­زدگی دای اسپری کردند. آنها همچنین یک کیسه VPCI-309 درون کویته قالب به عنوان یک منبع حفاظت اضافه در برابر خوردگی توسط فاز بخار قرار دادند. سرانجام، آنها قالب را در محل خود ثابت کرده و فیلم پلاستیکی VpCI را دور آن پیچیدند.

محموله با موفقیت بسته­بندی و ارسال گردید. مشتری از سطح حفاظت­شده (بدون خوردگی) رضایت داشت. همچنین مشتری از دیگر خدمات جانبی ارائه شده مانند ظاهر بسته و سهولت در حذف محصول (یا عدم حذف در صورت استفاده از EcoAir )نیز راضی بود. مشتری از تأمین کننده درخواست کرد از همین روش در ارسال قالبهای آینده استفاده کند ـ که خبر بسیار خوبی برای تامین کننده بود، زیرا این روش تقریباً نصف هزینه استفاده از روغنها و گریسهای سنتی بود.

از داستان محافظت از قالب تزریق پلاستیک P 20مطالب بسیار برای آموختن وجود دارد. این استراتژی­های مشابه را می توان تقریباً در هر مرحله از چرخه عمر قالب جدید ـ از حمل تا انبارش استفاده کرد. این روشها به اندازه کافی آسان است که تقریباً هر تولید کننده یا کاربر قالب  می تواند از مزایای آن استفاده کند.

سمیه صلاحی مدیر کنترل کیفیت شرکت پارس پولیکا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد
مهرداد خسروی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
انشالا ما ایرانیها هم بتونیم همه تکنولوژیهای نوین در حوزه صنعت را در این دنیا استفاده کنیم . ارسال پاسخ