ارسال پاسخ

۳۰ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3926

pvc-asso.ir

روابط تجاری آزاد با پاکستان را دنبال می کنیم

رییس سازمان توسعه تجارت کشور، ایران برای توسعه روابط تجاری دوجانبه با پاکستان برای بلندمدت برنامه ریزی کرده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی به نقل از اتاق تهران، حمید زادبوم،  پاکستان پرظرفیت ترین کشور همسایه برای صادرات ایران است.

 

*درسال گذشته دو خبر درباره توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای کره شمالی و پاکستان منتشر شد. آیا در سازمان توسعه تجارت برای توسعه روابط اقتصادی با این کشورها برنامه ریزی کردید؟

درباره کره شمالی، یک ملاقات با برنامه ریزی سفارتخانه انجام شده است و برنامه ای نداریم. درباره پاکستان برای توسعه روابط دوجانبه برنامه ریزی کردیم. پاکستان تنها کشوری است که برای تجارت دوجانبه با آن مذاکره می کنیم. تا امروز تنها موافقت نامه تجارت آزاد با سوریه و اوراسیا را داریم و با پاکستان،  چنین موافقت نامه ای را در آینده خواهیم داشت. برای بخش صادرات ایران، پاکستان پرظرفیت ترین کشور همسایه است.

 

*اقتصاد ما و پاکستان مشابه است یا مکمل؟ چه محصولاتی را می توانیم به این کشور صادر کنیم؟

شیرینی و شکلات، کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی از جمله محصولاتی است که به این کشور صادر می کنیم. هم چنین اقتصاد دو کشور ظرفیت تبادل میوه های گرمسیری و سردسیری را دارد. ظرفیت های زیادی برای توسعه روابط تجاری با پاکستان داریم. این ظرفیت ها را در سازمان توسعه تجارت شناسایی کردیم و به زودی روی سایت سازمان بارگذاری می شود.

 

*یکی از مشکلاتی که به گفته فعالان اقتصادی برای توسعه روابط تجاری با پاکستان داریم، مشکلات بانکی است. این چالش ها درباره همسایه ای مثل عراق در سال های گذشته کمتر بود. با پاکستان در این زمینه چه وضعیتی داریم؟

مشکلات بانکی سدی است که در مسیر تجارت ایران با همه کشورها از جمله پاکستان وجود دارد. ما امروز با طرف های پاکستانی به طور نقدی در مرز تجارت می کنیم و مشکلی نداریم. هم چنین برای ایجاد 3 بازارچه مرزی به تقاضای طرف پاکستانی، بین وزرای خارجه دو کشور تفاهمی در یک ماه و نیم گذشته امضا شده است. استاندار سیستان وبلوچستان با استان همجوار در کشور پاکستان 3 نقطه مرزی را پس از انجام بررسی های لازم انتخاب کردند. برای تسهیل تبادلات مرزی استاندار محترم سیستان و بلوچستان فعالانه کارها را پیگیری می کنند. ما  برای توسعه روابط تجاری در سازمان توسعه تجارت با پاکستان برنامه بلندمدت داریم.

 

*درسال گذشته در تجارت با افغانستان و تبادلات ریالی چالش هایی داشتیم. در این زمینه برنامه ای دارید؟

ما تبادلات ریالی با هیچ کشوری را در برنامه نداریم. از نظر ما هر نوع صادرات باید با بازگشت ارز انجام شود. هیچ تبصره و استثنایی هم در این زمینه وجود ندارد. صادرات باید در نهایت به ارزآوری منجر شود.   

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد