ارسال پاسخ

۳ خرداد ۱۴۰۰
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3798

صادرات محصولات پی وی سی (1)

شناخت کلیات کشور عراق

انجمن لوله و اتصالات پی وی سی با توجه به اهمیت موضوع صادرات محصولات پی وی سی، شناخت بازار کشورهایی که امکان صادرات لوله و اتصالات به آنها وجود دارد را در دستور کار قرار داده است که یکی از مهمترین و بزرگترین این بازارها کشور عراق است.

به گزارش روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، شناخت کشورهای هدف صادرات یکی از مهمترین موارد برای صادرکنندگان محصولات مختلف از جمله لوله و اتصالات پی وی سی است.


در حال حاضر با توجه به مذاکرات وین و امکان هر چه بیشتر تسهیل صادرات و تبادلات بانکی، بار دیگر توسعه و شناخت بازارهای هدف صادراتی مورد توجه قرار گرفته است.


اما برای هر صادرکننده به ویژه صادرات کالاهایی مانند لوله و اتصالات پی وی سی که دارای ویژگی های خاصی مانند حجیم بودن است؛ پرسش های کلیدی زیادی وجود دارد؛


-    وضعیت و ثبات سیاسی و اقتصادی کشور هدف صادراتی چگونه است؟
-    امکان صادرات به کدام کشورها وجود دارد؟
-    شاخص های اقتصادی کشورهای هدف صادراتی چگونه است؟
-    ویژگی های فرهنگی و جمعیت شناسی آنها چگونه است؟
-    تبادلات مالی و بانکی به چه روشی است؟
-    چگونه باید به تناسب هر کشور هدف، قراردادهای صادراتی منعقد کنیم؟
-    امکان اخذ نمایندگی فروش در کشور هدف صادراتی چگونه است؟
-    وضعیت عمران و پروژه ها و اهمیت آن برای کشورهای هدف؟
-    ثبت شرکت مستقل در کشور هدف و یا تاسیس شعبه، چه اندازه ضرورت دارد؟
-    رقبای محصولات لوله و اتصالات پی وی سی کدام کشورها هستند؟
-    چگونه در عراق تبلیغ کنیم؟
-    آمار و فرایند صادرات لوله و اتصالات پی وی سی در سال های گذشته به چه صورت بوده است؟
-    فرایند گمرکی، تعرفه ها و...
-    ...

پرسش های زیادی مانند سوال های بالا برای هر صادرکننده ای اهمیت دارد؛ همچنین اطلاع از آخرین بخشنامه ها در کشور مبدا و مقصد، نیز از اولویت بالایی برای فعالان در امر صادرات برخوردار است.


روابط عمومی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، در سلسله مطالبی اقدام به انتشار اطلاعات لازم درباره این موضوع خواهد کرد. اما با توجه به اهمیت بازار کشور عراق برای محصولات ایرانی از جمله لوله و اتصالات پی وی سی، شناخت و مطالعه این بازار را به عنوان اولین کشور در دستور کار قرار داده است.
در این مطلب کلیات کشور عراق از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. تلاش می شود تا در بخش کلیات، هر سرفصل به صورت کوتاهی ارائه شود.


جغرافیای عراق


عراق 437 هزار و 72 کیلومتر مربع مساحت دارد و و ۵۸امین کشور از لحاظ بزرگی است. بخش بزرگی از عراق صحرا است ولی برخی از مناطق آن به ویژه سرزمین هایی که بین رودخانه های دجله و فرات قرار دارد، حاصلخیز هستند. قسمت‌های شمالی این کشور (اقلیم کردستان عراق) عمدتاً کوهستانی است و بلندترین قله آن حاجی عمران (هم‌مرز با بلندی‌های پیرانشهر ایران) با ارتفاع ۳۶۱۱ متر است. عراق مرز ساحلی کوچکی به طول ۵۸ کیلومتر با خلیج فارس دارد.


کشور عراق 18 استان (به عربی: محافظة) (به کردی: پاریزگا) به این اسامی دارد: بغداد، صلاح الدین، دیاله واسط، میسان، بصره، ذی قار، مثنی، قادسیه، بابل، کربلا، نجف، انبار، نینوا، دهوک، اربیل، کرکوک و سلیمانیه.

 

ساختار سیاسی عراق 


به لحاظ سیاسی و پس از سقوط صدام، دولت عراق به صورت فدرالی و تحت قانون اساسی فعلی به شکل یک جمهوری فدرالی دموکراتیک پارلمانی اسلامی تعریف می‌شود. دولت فدرال مشتمل بر قوای مجریه، مقننه و قضاییه و کمیسیون‌های مستقل متعدد دیگر است. 


در کردستان عراق دو حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به رهبری خاندان طالبانی غلبه دارند. هر دو حزب سکولار بوده و دارای روابط نزدیکی با غرب و همچنین ایران هستند.


در عراق تمرکز قدرت در دست نخست‌وزیرکشور است که اهل تشیع است. بر اساس توافق رئیس جمهوری از کردها و رئیس مجلس از عرب های اهل سنت انتخاب می شود. 


هر چند اقلیم کردستان عراق به صورت فدرالی اداره می شود اما این منطقه ساختار نیمه مستقلی داشته و دارای روابط خارجی، نیروهای نظامی (پیشمرگ)، مجلس و دولت محلی خود است. بیشتر کشورهای خارجی از جمله ایران در اقلیم کردستان دارای کنسولگری هستند. 


در مطالب بعدی بازار اقلیم کردستان به صورت مستقل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

اقتصاد عراق


نفت و صادرات این محصول پایه اصلی اقتصاد کشور عراق را تشکیل می دهد به گونه ای که 95 درصد از درآمد خارجی از این منبع است. بر اساس برخی تخمین‌ها عراق با داشتن ۱۴۰٫۳ میلیارد بشکه نفت ذخیره در میدان‌های نفتی خود پس از ایران در رده پنجم جهان قرار دارد. 


توسعه نیافتگی در سایر بخش ها موجب بیکاری 18 تا 30 درصدی شده است. بر اساس آمار منابع رسمی درآمد سرانه در این کشور 4 هزار دلار است.


بانک سیتی‌گروپ در فوریه 2011 عراق را در زمره کشورهای 3G قرار داد؛ یعنی کشورهایی که پتانسیل رشد اقتصاد جهانی در آینده را دارند و می‌توانند سود خوبی به سرمایه‌گذاران خارجی بدهند.


واحد پول رسمی این کشور دینار است. 


اما یکی دیگر از بخش های مهم درآمدی عراق حوزه گردشگری است. وجود برخی اماکن مهم مذهبی شیعیان، نقش قابل توجهی را در اقتصاد عراق بر عهده دارد.

 

جمعیت شناسی


جمعیت عراق بر اساس آخرین آمارها 39 میلیون و 310 هزار نفر است که حدود 6 میلیون آنها را کردها تشکیل می دهند. 


در عراق از گذشته تا امروز قومیت ها و مذاهب مختلفی در کنار یکدیگر زندگی می کردند مانند عرب، کرد، ترکمن، آشوری، کلدانی، مندایی، صابئین و غیره.


همچنین دو زبان عربی و کردهای زبان های رسمی کشور عراق هستند.


همان گونه در اول مطلب عنوان شد، بخش اول به کلیات کشور عراق اختصاص داشت در مطالب بعدی به پرسش هایی که در بالا ذکر شد پاسخ داده می شود.
شما می توانید هر هفته مطلب بازارهای هدف صادراتی لوله و اتصالات پی وی سی را در سایت و شبکه های مجازی انجمن مطالعه کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد