ارسال پاسخ

۹ اسفند ۱۳۹۹
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n3438

pvc-asso.ir

سنتز مواد شیمیایی با ارزش از خاک های آلوده

درسالهای اخیر جداسازی الاینده ها ازخاک کاربرد گسترده ای یافته است فرایند الکتروکینتیک عبارت است ازاعمال یک میدان الکتریکی به خاک با قراردادندورشته الکترود آند و کاتد دردرون خاک آلوده و عبور جریان مستقیم با شدت کم ازمیان الکترودها که سبب می شود آلاینده ها طی مکانیسم هایی به سمت الکترودهای بابار مخالف حرکت نمایند.

واحد کارشناسی فنی انجمن لوله و اتصالات پی وی سی:
 عمده ترین این مکانیسم ها الکترولیز است. محققان از الکترولیز برای تولید ترکیبات دی کلرو و دی برومو به روش ایمن تر و سازگار با محیط زیست استفاده می کنند.


دانشمندان دانشگاه یوهانس گوتنبرگ ماینتس و ETH زوریخ، فرایندی را برای تولید مواد شیمیایی کالایی(commodity) به روش بسیار کم خطر تر از آنچه در گذشته امکان پذیر بود، ارائه داده اند.مواد شیمیایی کالایی نقطه آغاز بسیاری از محصولات با تولید انبوه در صنایع شیمیایی مانند پلاستیک ها، رنگ ها و کودهاست و معمولا با کمک گاز کلر و یا برم سنتز می شوند که هر دو ماده بسیار سمی و خورنده هستند. 


محققان گزارش کرده اند که توانسته اند با استفاده از الکترولیز به عنوان مثال استفاده از جریان الکتریکی، به مواد شیمیایی شناخته شده با نام ترکیبات دی کلرو و دی برومو دست یابند که  این ترکیبات سپس می تواند برای سنتز مواد شیمیایی کالایی استفاده شود. کنترل و مدیریت گاز کلر و برم مخصوصا برای آزمایشگاه های کوچک دشوار است زیرا نیازمند اقدامات ایمنی بسیار است.
 این روش تا حد زیادی نیاز به اقدامات ایمنی را از بین می برد زیرا نیازی به استفاده از گاز کلر یا برم نیست.همچنین کنترل این واکنش که در آن مواد شیمیایی مورد نظر با کنترل جریان برق تولید می شوند آسان است. به گفته پروفسور زیگفرید می توان از الکترولیز برای به دست آوردن ترکیبات دی کلرو و دی برومو از حلال هایی که به طور معمول برای تولید  PVCکاربرد دارد، استفاده کرد. این روش حتی ساده تر از سنتز محصولات دی کلرو و دی برومو از گاز کلر و یا برم است. این فرایند می تواند برای مولکول های با اندازه مختلف استفاده شود بنابراین کاربرد گسترده ای دارد.


شیمیدانان علاقه خاصی به کشف این موضوع دارندکه میتوان از الکترولیز برای جداسازی اتمهای کلر از مولکولهای خاص حشره کش هایی که ممنوع شده اند، استفاده کرد و محصولات دیکلرو مورد نظر را بدست آورد. در واقع تخریب این حشره کش ها به صورت طبیعی اتفاق نمی افتد و برای مدت بسیار طولانی در محیط باقی می مانند و حتی در قطب  شمال نیز یافت شده اند.این فرایند می تواند برای از بین بردن این مواد سمی کمک کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد